Lentoapu-v-white-kopi.png

Etkö saanut uudelleenreititystä, vaan jouduit ostamaan uuden lentolipun?

Ennen kuin ostat itse uuden lentolipun, lentoyhtiölle on annettava mahdollisuus reitittää sinut uudelleen ensimmäiselle mahdolliselle vastaavalle lennolle määränpäähäsi. Sen voi operoida mikä tahansa lentoyhtiö. Jos voit auttaa meitä todistamaan, että olet antanut lentoyhtiölle tähän mahdollisuuden, voimme vaatia sitä korvaamaan uuden lentolipun, jonka jouduit ostamaan itse. Joskus lentoyhtiö lähettää asiakkaalleen tekstiviestin, jossa se pyytää valitsemaan joko alkuperäisen lipun hinnan hyvityksen tai kohtuuttoman uudelleenreitityksen (esimerkiksi useamman päivän päähän).

Tärkeää!
Jos klikkaat tällaisessa viestissä olevaa linkkiä ja valitset alkuperäisen lipun hinnan hyvityksen uudelleenreitityksen sijaan, olet suostunut vapaaehtoisesti lentoyhtiön tarjoamaan sopimukseen ja luopunut oikeudestasi saada korvaus ostamastasi uudesta lentolipusta.

Näiden todisteiden avulla osoitat, että olet yrittänyt ottaa yhteyttä lentoyhtiöön saadaksesi lentosi reititettyä uudelleen:

  • Todisteet siitä, että olet yrittänyt ottaa lentoyhtiöön yhteyttä esimerkiksi sähköpostitse, chatin välityksellä, Messengerissä tai puhelimitse. On tärkeää, että säästät kaikki todisteet yhteydenottoyrityksistäsi.
  • Todistusaineistoksi kelpaavat vaikkapa tulosteet tai kuvankaappaukset sähköposti-, Messenger- tai chat-viesteistä sekä ruutukaappaukset tekstiviesteistä tai puhelutiedoista. Niiden avulla voit todistaa, että olet yrittänyt ottaa yhteyttä lentoyhtiöön peruutuksen hetkellä. Jos olet saanut lentoyhtiöltä sähköpostin tai tekstiviestin, jossa se ilmoittaa, ettei reititä lentoasi uudelleen, sekin todistaa oikeutesi saada korvaus itse hankkimastasi uudesta lentolipusta. Lähetä meille kuitti uudesta lipustasi sekä kaikki todistusaineisto siitä, että olet yrittänyt ottaa yhteyttä lentoyhtiöön.

Entä jos olen jo saanut korvauksen alkuperäisestä, perutusta lentomatkastani?
Vaikka olisit saanut korvauksen alkuperäisestä lipustasi, sinulla voi silti olla mahdollisuus saada hyvitys vanhan ja uuden lipun hinnan välisestä erotuksesta – paitsi jos olet klikannut lentoyhtiöltä saamasi viestin linkkiä ja suostunut alkuperäisen lipun hinnan hyvitykseen uudelleenreitityksen sijaan.

Kun lähetät meille todistusaineiston ja kuitit, ilmoita samalla, oletko saanut hyvityksen alkuperäisen lipun hinnasta.

Lentomatkustajan oikeudet Etkö saanut uudelleenreititystä, vaan jouduit ostamaan uuden lentolipun?