Lentoapu-v-white-kopi.png

Lennon myöhästymisestä tai peruuntumisesta syntyneet ylimääräiset kustannukset

Kun odottamaton tapahtuu ja lentosi on myöhässä tai perutaan, voit vakiokorvauksen lisäksi saada korvausta tilanteessa syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista ruokaan ja virvokkeisiin, hotelliin ja kuljetuksiin. Voi kuitenkin olla hankala hahmottaa, missä tilanteissa ja mitä kustannuksia lentoyhtiö korvaa.

 

Siksi olemme koonneet tälle sivulle muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa tietää oikeuksistaan saada korvausta esimerkiksi aterioista, kuljetuksista ja hotellimajoituksesta.

 

Tiesitkö, että sinulla voi olla oikeus saada korvausta ylimääräisistä kustannuksista esimerkiksi ruokaan ja virvokkeisiin, kun lentosi lähtö viivästyy yli 2 tuntia?

 

Mihin minulla on oikeus lennon lähdön viivästyessä?

Kun lento myöhästyy yli 3 tuntia, sinulla voi olla oikeus vakiokorvaukseen – mutta lentomatkustajalla on tiettyjä oikeuksia jo lennon myöhästyessä 2 tuntia. Nämä kannattaa tuntea. Yli 2 tunnin myöhästymisen jälkeen sinulla on oikeus

  • lähettää sähköposteja
  • soittaa kaksi puhelua lentoyhtiön tarjoamaa puhelinyhteyttä käyttäen
  • saada ruokaa ja virvokkeita, jos lentomatka on lyhyt (alle 1 500 km).

 

Ruoka ja virvokkeet lennon myöhästyessä tai peruuntuessa

Jos lentosi on myöhässä, lentoyhtiön on tarjottava ilmaiseksi ruokaa ja virvokkeita, kun

  • lento myöhästyy 2 tuntia ja sen pituus on alle 1 500 km
  • lento myöhästyy 3 tuntia ja sen pituus on yli 1 500 km EU:n alueella
  • lento myöhästyy 4 tuntia, sen pituus on yli 3 500 km ja se lennetään EU:n ulkopuolelle.

Korvausta voi saada kohtuuhintaisista aterioista. Suomen lentokentillä kohtuulliseksi aterian hinnaksi katsotaan n. 10–15 euroa matkustajaa kohden. Alkoholista, tupakasta tai kalliista aterioista ei voi saada korvausta. Jotta voimme auttaa saamaan korvausta ylimääräisistä kustannuksista, on tärkeää, että säilytät kaikki kuitit.

Hotellimajoitus lennon viivästyessä

Mikäli lennon myöhästyminen on pidempiaikainen tai tapahtuu illalla ja odotteluaika venyy yön yli, lentoyhtiötä voi vaatia maksamaan majoittumisen hotellissa sekä mahdolliset lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset. On tärkeää, että valitset kohtuuhintaisen hotellimajoituksen – muuten vaarana on, että lentoyhtiö kieltäytyy hyvittämästä hintaa tai korvaa siitä vain osan.


Ei ole olemassa mitään selviä suuntaviivoja siitä, milloin lennon myöhästyminen tai peruuntuminen oikeuttaa hotellimajoitukseen. Tavallisesti hotellimajoituksen saa silloin, kun lento peruuntuu myöhään illalla tai kun uutta suunniteltua lähtöaikaa ei vielä ole. Hotellimajoitus on useimmiten lentokentän lähellä sijaitsevassa lentokenttähotellissa.


Jos lentosi myöhästyy tai perutaan, sinulla on useimmiten mahdollisuus keskustella lentoyhtiön henkilökunnan kanssa lentokentällä tai soittamalla lentoyhtiön asiakaspalveluun. Suosittelemme, että yrität aina ensin ottaa yhteyttä lentoyhtiön edustajaan ennen hotelliin kirjautumista. Lentoyhtiön henkilökunnalta saat tiedon siitä, milloin pääset vaihtoehtoiselle lennolle tai mikä hotelli sinun tulee valita.

Matkan keskeytyminen myöhästymisen vuoksi

Jos matkasi lennon myöhästymisen tai peruuntumisen vuoksi viivästyy yli 5 tuntia, voit keskeyttää matkan ja saada hyvityksen lipun hinnasta. Siinä tapauksessa et enää voi vaatia matkan uudelleenreitittämistä.


Vaikka valitsisit matkan keskeyttämisen ja lipun hinnan hyvityksen, oikeutesi vakiokorvaukseen kuitenkin säilyy. Mikäli lennon myöhästyminen tai peruutus oikeuttaa korvaukseen, sinulla on edelleen mahdollisuus hakea korvausta lentoyhtiöltä. Jos olet epävarma oikeudestasi korvaukseen, käytä alla olevaa laskuriamme. Saat heti vastauksen siihen, kuinka suuren korvauksen voit saada.


Edellä mainitut lentomatkustajan oikeudet perustuvat EU-asetukseen 261/2004.


Jos sinulla on kysyttävää, soita asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070 tai lähetä sähköposti osoitteeseen hei@lentoapu.fi.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
 Tehokas ja asiantunteva palveu
 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Oletko jo lähettänyt korvaushakemuksen?