Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
HUOM! Lentoapu ei voi auttaa saamaan hyvitystä lisäkustannuksista. Alta löydät tietoa lentomatkustajien oikeuksista, mikäli matkustajalle koituu lisäkustannuksia peruuntuneen tai myöhästyneen lennon vuoksi.
Kun odottamaton tapahtuu ja lentosi on myöhässä tai peruutetaan, voit vakiokorvauksen lisäksi saada korvausta tilanteessa syntyneistä ylimääräisistä, ruokaan ja virvokkeisiin, hotelliin ja kuljetuksiin liittyvistä kustannuksista. Voi kuitenkin olla hankala hahmottaa, missä tilanteissa ja mitä kustannuksia lentoyhtiö korvaa.
Siksi olemme koonneet tälle sivulle muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa tietää oikeuksistaan saada korvausta esimerkiksi aterioista, kuljetuksista ja hotellimajoituksesta.
Tiesitkö, että sinulla voi olla oikeus saada korvausta ylimääräisistä, esimerkiksi ruokaan ja virvokkeisiin liittyvistä kustannuksista, kun lentosi lähtö viivästyy yli 2 tuntia?
Kun lento myöhästyy yli 3 tuntia, sinulla voi olla oikeus vakiokorvaukseen – mutta lentomatkustajalla on tiettyjä oikeuksia jo lennon myöhästyessä 2 tuntia. Nämä kannattaa tuntea. Yli 2 tunnin myöhästymisen jälkeen sinulla on oikeus
Jos lentosi on myöhässä, lentoyhtiön on tarjottava ilmaiseksi ruokaa ja virvokkeita, kun
Korvausta voi saada kohtuuhintaisista aterioista. Suomen lentokentillä kohtuulliseksi aterian hinnaksi katsotaan n. 10–15 euroa matkustajaa kohden. Alkoholista, tupakasta tai kalliista aterioista ei voi saada korvausta. Jotta voimme auttaa saamaan korvausta ylimääräisistä kustannuksista, on tärkeää, että säilytät kaikki kuitit.
Mikäli lennon myöhästyminen on pidempiaikainen tai tapahtuu illalla ja odotteluaika venyy yön yli, lentoyhtiötä voi vaatia maksamaan majoittumisen hotellissa sekä mahdolliset lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset. On tärkeää, että valitset kohtuuhintaisen hotellimajoituksen – muuten vaarana on, että lentoyhtiö kieltäytyy hyvittämästä hintaa tai korvaa siitä vain osan.
Ei ole olemassa mitään selviä suuntaviivoja siitä, milloin lennon myöhästyminen tai peruuntuminen oikeuttaa hotellimajoitukseen. Tavallisesti hotellimajoituksen saa silloin, kun lento peruuntuu myöhään illalla tai kun uutta suunniteltua lähtöaikaa ei vielä ole. Hotellimajoitus on useimmiten lentokentän lähellä sijaitsevassa lentokenttähotellissa.
Jos lentosi myöhästyy tai peruutetaan, sinulla on useimmiten mahdollisuus keskustella lentoyhtiön henkilökunnan kanssa lentokentällä tai soittamalla lentoyhtiön asiakaspalveluun. Suosittelemme, että yrität aina ensin ottaa yhteyttä lentoyhtiön edustajaan ennen hotelliin kirjautumista. Lentoyhtiön henkilökunnalta saat tiedon siitä, milloin pääset vaihtoehtoiselle lennolle tai mikä hotelli sinun tulee valita.
Jos matkasi lennon myöhästymisen tai peruuntumisen vuoksi viivästyy yli 5 tuntia, voit keskeyttää matkan ja saada hyvityksen lipun hinnasta. Siinä tapauksessa et enää voi vaatia matkan uudelleenreitittämistä.
Vaikka valitsisit matkan keskeyttämisen ja lipun hinnan hyvityksen, oikeutesi vakiokorvaukseen kuitenkin säilyy. Mikäli lennon myöhästyminen tai peruutus oikeuttaa korvaukseen, sinulla on edelleen mahdollisuus hakea korvausta lentoyhtiöltä. Jos olet epävarma oikeudestasi korvaukseen, käytä alla olevaa laskuriamme. Saat heti vastauksen siihen, kuinka suuren korvauksen voit saada.
Edellä mainitut lentomatkustajan oikeudet perustuvat Europaan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 261/2004.
HUOM! Lentoapu ei voi auttaa saamaan hyvitystä lisäkustannuksista. Alta löydät tietoa lentomatkustajien oikeuksista, mikäli matkustajalle koituu lisäkustannuksia peruuntuneen tai myöhästyneen lennon vuoksi.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!