Lentoapu-v-white-kopi.png

 

Myöhästyneet lennot ja korvaukset

Oliko lentosi myöhässä? Lue erilaisista korvauksista täältä.

Tiesitkö, että jos lentosi on ollut myöhässä tai peruttu viimeisen kolmen vuoden aikana, voit saada jopa 600€ korvausta EU-asetuksen 261/2004 perusteella?

Me Lentoavulla olemme asiantuntijoita mitä tulee lentomatkustajien oikeuksiin. Autamme sinua hakemaan lentoyhtiöltä ansaitsemiasi korvauksia.

Oikeutesi myöhästyneiden lentojen suhteen - tiivistetysti

Haluatko tiivistelmän oikeuksistasi lennon myöhästyessä? Löydät sen tästä:

  • Yleinen sääntö on, että olet oikeutettu 250-600€ korvaukseen, jos lentosi saapuu määränpäähän vähintään kolme tuntia myöhässä alkuperäisestä aikataulusta.
  • Jos joudut odottamaan lentokentällä kaksi tuntia tai enemmän, olet oikeutettu saamaan syötävää ja juotavaa.

Jotta voit olla oikeutettu korvauksiin, seuraavien ehtojen tulee täyttyä:

  • Check-in on tehty ajallaan
  • Kokemasi lennon myöhästyminen on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana
  • Myöhästymisen syy on johtunut lentoyhtiöstä
  • Lentosi on lähtenyt EU-maan lentokentältä (riippumatta lentoyhtiöstä) tai se on laskeutunut EU-maan lentokentälle (eurooppalainen lentoyhtiö)

Voit olla oikeutettu korvaukseen riippumatta siitä, matkustitko lomailun, työmatkailun vai pakettimatkan merkeissä.

Jos haluat perehtyä oikeuksiisi tarkemmin, voit lukea laajemman koosteen oikeuksistasi alempaa tältä sivulta. Olemme kirjanneet sinne kaiken tarvitsemasi tiedon.

Rahallinen korvaus myöhästyneistä lennoista

Oikeudesta rahallisiin korvauksiin myöhästyneiden lentojen osalta ei ole suoraan säädetty laissa. Kuitenkin oikeuskäytännön perusteella yli kolmen tunnin myöhästymisen katsotaan vastaavan lennon perumisesta aiheutuvaa haittaa, jolloin matkustajilla on oikeus korvaukseen.

Mitä minun tulisi tehdä, jos lentoni on myöhässä?

Ymmärrämme, että tilanne voi olla hyvin haastava ja stressaava, jos lentosi on yli kolme tuntia myöhässä suunnitellusta aikataulusta. Onneksi on asioita, joita voit tehdä juuri nyt, jotta tilanteesi olisi mahdollisimman hyvä ja jotta takaat tehokkaan ja yksinkertaisen korvausprosessin tapauksellesi..

Kun lentosi on myöhässä ja haluat hakea korvauksia, sinun tulisi kiinnittää huomiota näihin seikkoihin:

  • On välttämätöntä säilyttää kaikki oleelliset matkustusasiakirjat. Näitä ovat esimerkiksi matkaliput, kaikki kuitit sekä pysäköintilipukkeet, jos ne liittyvät tapaukseen.
  • Pyydä lentoyhtiöltä kirjallinen myöhästymistodistus, josta ilmenee myöhästymisen syy.
  • Ota kuvia todisteeksi myöhästymisestä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kuvia lähtevien lentojen taulusta tai kuvankaappuksia viestittelystäsi lentoyhtiön kanssa.
  • Kirjaa ylös saapumisaikasi määränpäähän.
  • Pyydä lentoyhtiötä maksamaan ruokailusi. Säilytä ruokailuja koskevat kuitit lentokentältä.
  • Älä allekirjoita tai hyväksy tarjouksia, sillä voit menettää oikeutesi vakiokorvaukseen, johon olet oikeutettu.
  • Voit valita odotatko vai perutko lennolle osallistumisesi, jos myöhästyminen on yli viisi tuntia.
  • Jos lento on merkittävästi myöhässä, voit pyytää lentoyhtiötä maksamaan sinulle hotellihuoneen yöksi. Muista säilyttää kaikki kuitit.
  • Säilytä kuitit, jos lennon myöhästyminen aiheuttaa sinulle muita ylimääräisiä kuluja.
  • Luo hakemuksesi osoitteessa lentoapu.fi ja anna meidän auttaa sinua saamaan ansaitsemasi korvaus.

Joka vuosi eurooppalaiset menettävät rahaa myöhästyneiden lentojen vuoksi

Valitettavasti monet eivät ole tietoisia oikeuksistaan lennon myöhästyessä. Juuri tästä syystä ihmiset menettävät tuhansia euroja joka vuosi, vaikka he olisivat oikeutettuja korvauksiin.

Tässä on joitakin syitä, jotka johtavat rahojen menetykseen:

  • Tiedonpuute oikeudesta korvauksiin
  • Haasteet korvausprosessin ymmärtämisessä
  • Lentoyhtiöiden yritykset hylätä korvaushakemuksia vedoten virheellisiin tietoihin.

Onneksi apua on saatavilla. Lentoapu on auttanut jo satojatuhansia matkustajia saamaan korvauksia myöhästyneistä lennoista, joita ei muutoin olisi korvattu. Autamme sinua saamaan rahaa takaisin myöhästyneestä lennosta, joka on vaikeuttanut loppu matkaasi tai aiheuttanut merkittävää haittaa.

Milloin olen oikeutettu korvaukseen myöhästyneestä lennosta?

Oikeutesi korvaukseen riippuu myöhästymisen pituudesta. Myöhästyminen lasketaan siitä, milloin olet saapunut lopulliseen määränpäähäsi. Yleensä olet oikeutettu korvaukseen, jos lentosi on myöhässä yli kolme tuntia. Lain mukaan olet saapunut määränpäähän, kun ovet avataan ja matkustajat voivat poistua koneesta.

Yleensä sinulla on oikeus korvaukseen, jos:

  • Matkustat EU-maasta
  • Matkustat EU-maahan EU-maan lentoyhtiöllä (tähän sääntöön on poikkeuksia, kuten Sveitsin ja Norjan lentoyhtiöt, jotka voivat vaikuttaa korvausoikeuteesi)

Esimerkiksi, mikäli matkustat Yhdysvalloista Dubaihin, et ole oikeutettu korvaukseen lentojen viivästyessä, vaikka lento myöhästyisi yli kolme tuntia. Sama periaate koskee myös matkustamista Eurooppaan ei-EU-maissa rekisteröityjen lentoyhtiöiden, kuten American Airlines, kanssa, sillä ne eivät ole EU-maiden lentoyhtiöitä.

Kuinka paljon korvausta voin odottaa saavani?

Tässä on korvaus per matkustaja euroissa:

Syy Myöhästymisen kesto Lennot alle 1.500 km Lennot 1.501 - 3.500 km Lennot yli 3.500 km EU-maiden välillä Lennot yli 3.500 km EU-maista/ maihin
Peruttu* 2 – 3 tuntia 250 Euroa 200 Euroa 200 Euroa 300 Euroa
Peruttu/ Myöhässä 3 – 4 tuntia 250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 300 Euroa
Peruttu/ Myöhässä yli 4 tuntia** 250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 600 Euroa
Ylibuukattu   250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 600 Euroa

* Jos peruutus tapahtuu alle 7 päivää ennen lähtöä.

**Jos peruutus tapahtuu 7-14 päivää ennen lähtöä.

Korvausoikeutesi riippuu suoran lennon pituudesta. Mitä pidempi lento, sitä suurempaan korvaukseen voit olla oikeutettu. Jos olet epävarma oikeutetusta korvausmäärästä, voit helposti selvittää vastauksen käyttämällä korvauslaskintamme. Syötä vain lähtö- ja saapumiskentät, tietoja lentoyhtiöstäsi ja viivästyksestäsi.

Miten Lentoapu auttaa minua korvausvaatimukseni kanssa?

Lentoapu koostuu lakimiehistä, oikeudellisista asiantuntijoista, korvausasiantuntijoista ja tapausten käsittelijöistä, jotka kaikki ovat valmiita auttamaan sinua vaatimaan korvausta viivästyneestä lennosta.

Kaikki Lentoavulla ovat erikoistuneita EU-asetukseen 261/2004, joka antaa lentomatkustajille oikeuden vaatia korvausta.

Jos kohtaat lennon myöhästymisen, autamme sinua seuraavasti:

  1. Otat meihin yhteyttä ja annat tietoja viivästyneestä lennosta.
  2. Laadimme oikeudellisen vaatimuksen puolestasi.
  3. Jos lentoyhtiö hylkää vaatimuksen, Lentoapu voi hankkia pääsyn asiaankuuluviin tietoihin ja teknisiin faktoihin, jotka voivat tukea tapaustasi.
  4. Jos lentoyhtiö edelleen hylkää vaatimuksen ja arviomme osoittaa, että sinulla on oikeus korvaukseen viivästyneestä lennosta, voimme viedä tapauksesi oikeuteen tai muihin oikeudellisiin instansseihin.
  5. Viimeisenä keinona voimme viedä tapauksen täytäntöönpano-oikeuteen, joka voi panna täytäntöön korvauksen maksamisen.

Lentoapu on auttanut jo lähes 400 000 matkustajaa saamaan oikeutetun korvauksensa lennon myöhästymisestä. Tämä tarkoittaa, että olemme kirjoitushetkellä keränneet yli 40 miljoonaa euroa korvauksia lentoyhtiöiltä - rahaa, joka olisi voinut helposti jäädä huomaamatta tai kadota, ellei Lentoapu olisi auttanut näitä matkustajia.

Kuinka usein myöhästymisiä tapahtuu?

On melko todennäköistä, että kohtaat viivästyneen lennon jossain vaiheessa, sillä lentojen viivästykset ovat varsin yleisiä. Ikävä kyllä monet ihmiset eivät ole tietoisia oikeuksistaan korvauksen saamiseksi lennon viivästyessä.

Lentoapu on jo auttanut jo lähes 400 000 matkustajaa saamaan korvausta lennon viivästymisistä. Tämä määrä edustaa kuitenkin ainoastaan niitä, jotka ovat jo saaneet avun korvausvaatimuksiinsa, mikä viittaa siihen, että itse lennon myöhästymisiä esiintyy huomattavasti yleisemmin. Tämä johtuu osittain siitä, että osa matkustajista ei tiedä oikeudestaan korvaukseen.

Missä voin hakea korvausta lennon viivästymisestä?

Voit hakea korvausta lennon myöhästymisestä ottamalla suoraan yhteyttä lentoyhtiöön. Sinun tulee jättää virallinen korvausvaatimus lentoyhtiölle ja antaa yksityiskohtia lennostasi, viivästyksestä ja mahdollisista asiaa tukevista dokumenteista.

Vaihtoehtoisesti voit pyytää apua korvauspalveluntarjoajilta, kuten Lentoavulta, jotka ovat erikoistuneet käsittelemään korvausvaatimuksia lennon viivästymistapauksissa. He voivat opastaa sinua läpi prosessin, hoitaa kaiken tarvittavan viestinnän lentoyhtiön kanssa puolestasi ja parantaa mahdollisuuksiasi saada ansaitsemasi korvaus sujuvasti ja tehokkaasti.

Hae korvausta lennon viivästymisestä.

Mitä teen, jos lentoni myöhästyy, enkä ehdi jatkolennolle?

Saattaa olla mahdollista saada korvausta, mikäli myöhästyneen edellisen lennon vuoksi jäät paitsi jatkoyhteydestäsi. Korvausoikeutesi riippuu siitä, oletko ostanut koko matkan yhtenä varauksena samalla varausnumerolla vai oletko ostanut lennot erikseen.

Jos olet varannut yhdessä varauksessa olevan lennon välilaskulla ja ensimmäinen lento myöhästyy, saatat olla oikeutettu korvaukseen, jos et ehdi seuraavalle lennollesi.

Kuitenkin, jos olet ostanut kaksi erillistä lippua, lentoyhtiö ei välttämättä ole aina vastuussa menetetystä yhteydestä, mutta saatat silti olla oikeutettu korvaukseen ensimmäisen lennon viivästymisestä.

Poikkeukselliset olosuhteet ja lentojen myöhästyminen

Mikäli viivästys johtuu niin kutsutuista "poikkeuksellisista olosuhteista", jotka ovat lentoyhtiön hallinnan ulkopuolella, et ole oikeutettu korvaukseen.

Poikkeukselliset myöhästymissyyt voivat olla esimerkiksi:

  • Epätavalliset sääolosuhteet (jos ne aiheuttavat turvallisuusriskin)
  • Terrorismin/sotilasvallankaappauksen ja poliittisen levottomuuden tapaukset (olosuhteet, jotka uhkaavat yleistä turvallisuutta)
  • Lentoliikenteen säätelyrajoitukset (ATC)
  • Matkustajan äkillinen sairastuminen tai kyvyttömyys lentää
  • Lennon valvojien lakot

Otathan huomioon, että joissakin tapauksissa lentoyhtiö voi luokitella lennon viivästymisen syyn "poikkeukselliseksi tilanteeksi", vaikka syy olisi itse asiassa lentoyhtiön hallinnassa. He tekevät tämän välttääkseen korvausvelvollisuuden, ja tässä kohtaa Lentoapu tulee kuvaan mukaan.

Tilanteet, jotka eivät ole ‘poikkeuksellisia tilanteita’

Tässä on joitakin esimerkkejä tilanteista, jotka yleensä eivät ole "poikkeuksellisia tilanteita", mikä tarkoittaa, että sinulla on edelleen oikeus korvaukseen:

  • Tekniset ongelmat lentokoneessa.
  • Henkilökunnan puute, mukaan lukien lentoyhtiön omien työntekijöiden lakot.

Usein näemme lentoyhtiöiden hylkäävän päteviä vaatimuksia (esimerkiksi ilmoittamalla epätavallisista sääolosuhteista, vaikka sää olisi yleisesti hyväksyttävä). Siksi suosittelemme aina, että teet tapauksen Lentoavun kanssa, jos olet eri mieltä lentoyhtiön päätöksestä.

Jos et ole varma, oletko oikeutettu korvaukseen, syötä matkatietosi alla olevaan laskuriimme ja saat välittömän vastauksen. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen service@lentoapu.fi

Kuinka pitkään oikeus hakea korvauksia on voimassa?

Jos lento viivästyy, älä anna periksi, vaikka et olisikaan heti pystynyt vaatimaan korvausta. Voit itse asiassa tehdä korvausvaatimuksesi jopa 3 vuoden kuluessa lennon viivästymisestä.

Olitpa sitten matkalla Suomeen tai sieltä pois, sinulla on mahdollisuus hakea oikeutettua korvausta vielä 3 vuoden ajan lennon viivästymisen jälkeen. Mikäli haet korvausta vanhasta tapauksesta, on ensiarvoisen tärkeää säilyttää kaikki asiaankuuluvat asiakirjat ja kuitit, sillä se helpottaa prosessia merkittävästi.

Muista, että jokaisella maalla on omat sääntönsä koskien aikarajoitusta korvausvaatimusten tekemiseksi lennon viivästymisen osalta, mutta yleensä aikaraja on riittävän pitkä, jotta sinulla on runsaasti aikaa saada rahasi takaisin.

Mikäli olet kokenut lennon viivästymisen aikaisemmin, mutta olet epävarma siitä, voitko silti vaatia korvausta, älä epäröi ottaa yhteyttä Lentoapuun - olemme täällä auttaaksemme sinua.

Voinko saada korvausta myös muista lennon myöhästymisen aiheuttamista kuluista?

Sinulla saattaa olla oikeus sekä korvaukseen että lisäkustannusten korvaukseen lennon viivästyessä. Esimerkiksi, jos koet pidemmän viivästyksen, saatat olla oikeutettu kohtuullisiin ja asianmukaisiin kuluihin, kuten ruokaan, juomiin, hotellimajoitukseen tai kuljetuksiin.

Lentoapu ei kuitenkaan valitettavasti avusta mahdollisten lisäkustannusten korvausten saamisessa. Kokemuksemme perusteella lentoyhtiöt ovat todennäköisemmin valmiita palauttamaan nämä vähäiset kulut suoraan matkustajille, kun nämä ottavat yhteyttä lentoyhtiöihin itse. Toisaalta lentoyhtiöt ovat harvemmin halukkaita palauttamaan lentolippujen kustannuksia, minkä vuoksi keskitymme auttamaan lennonkorvauksissa emmekä muissa kuluissa.


Olemme pyrkineet selkeyttämään ja yksinkertaistamaan oikeuksiesi ymmärtämistä, kun kyseessä ovat lisäkustannusten korvaukset lennon viivästyessä.

Voinko saada korvausta myöhästyneestä matkalaukusta?

Yleensä oma matkavakuutuksesi korvaa hukatun tai viivästyneen matkatavaran aiheuttamat haitat myös lennon viivästymistilanteessa. Jos sinulla on matkavakuutus, sinun kannattaa kysyä heiltä korvausprosessista.

Haluaisitko oppia lisää oikeuksistasi tässä tilanteessa? Lue lisää siitä, miten käsitellä viivästynyttä tai hukattua matkatavaraa.

Miksi lentoyhtiö voi vähentää korvausvaatimusta jopa 50 prosenttia?

Jos lentosi myöhästyy tai peruuntuu ja lentoyhtiö tarjoaa sinulle vaihtoehtoisen reitin tai uudelleenvarauksen, jolla saavut määränpäähäsi alkuperäistä aikataulua korkeintaan 2 tuntia myöhässä lyhyillä lennoilla, korkeintaan 3 tuntia myöhässä keskipitkillä lennoilla ja korkeintaan 4 tuntia myöhässä pitkillä lennoilla, lentoyhtiöllä saattaa olla oikeus alentaa korvaustasi enintään 50 prosentilla.

Mitä Lentoavun käyttäminen maksaa?

Me Lentoavulla olemme tukenasi. Siksi toimimme myös "ei voittoa - ei kuluja" -periaatteella auttaessamme sinua korvausvaatimuksessasi lennon viivästyksen yhteydessä.

Tämä tarkoittaa, ettet joudu maksamaan mitään, jos et ole oikeutettu korvaukseen tai hyvitykseen viivästyneestä lennosta. Näin varmistamme sinulle parhaan kokemuksen. Voit siis turvallisin mielin selvittää, onko sinulla oikeus korvaukseen tai hyvitykseen, ilman taloudellista riskiä.

Toisin sanoen, jotta voimme pitää tapauksen voitettuna ja vaatia maksua, vaaditaan, että olemme saaneet korvauksen lentoyhtiöltä ja vähentäneet siitä palkkiomme. Tämä tarkoittaa, ettei sinun tarvitse maksaa etukäteen mitään, sillä veloitamme palkkion vain onnistuneesti peritystä korvauksesta.

Tarkat hintatiedot löydät täältä.

Kannattaako minun valita käteiskorvaus vai lahjakortti korvauksena lennon myöhästymisestä?

Joskus lentoyhtiöt tarjoavat myöhästymiskorvauksena lahjakortteja, lentopisteitä tai bonuksia, ja nämä tarjoukset voivat vaikuttaa houkuttelevilta varsinkin silloin, kun olet turhautunut ja väsynyt. Kuitenkin ennen kuin hyväksyt ne, kannattaa harkita muutamia seikkoja.

Varmista, että hyväksymällä lahjakortin et menetä oikeuttasi myöhemmin vaatia rahallista korvausta, johon sinulla on oikeus. Sääntöjen mukaan korvaus tulisi yleensä maksaa joko käteisenä tai pankkisiirtona, ellei sinulle anneta lahjakorttia. Siksi on hyvä pohtia, haluatko mieluummin rahallisen korvauksen vai lahjakortin ennen kuin päätät hyväksyä tai hylätä tarjouksen.

Se on lopulta sinun päätöksesi, haluatko rahallista korvausta vai mieluummin lahjakortin. Monet ihmiset valitsevat usein helpomman tien ja hyväksyvät lahjakortin sen sijaan, että lähtisivät itse vaatimaan rahallista korvausta. Tämä on juuri se tilanne, jossa Lentoapu voi auttaa sinua.

Mitkä ovat oikeuteni matkustajana EU-asetuksen 261/2004 nojalla?

EU-asetus 261/2004 koskee lentoja, jotka:

  • Lähtevät EU-maan lentokentältä (riippumatta lentoyhtiöstä).
  • Saapuvat EU-maan lentokentälle eurooppalaisella lentoyhtiöllä (poikkeuksina sveitsiläiset ja norjalaiset lentoyhtiöt).

 

Lennon on myös kuuluttava yhteen näistä kolmesta kategoriasta:

  • Lento viivästyy vähintään 2 tuntia alle 1500 km reitillä.
  • Lento viivästyy 3 tuntia tai enemmän EU:n sisäisillä reiteillä tai yli 1500 km reiteillä.
  • Lento viivästyy 3 tuntia tai enemmän 1500 - 3500 km reiteillä.

Onneksi matkustajana olet kattavasti suojattu EU-asetuksen puitteissa.

 

Jos lentosi myöhästyy ja kuuluu näihin kategorioihin, sinulla voi olla oikeus seuraaviin korvauksiin:

  • Ateriat ja virvokkeet viivästyksen pituudesta riippuen.
  • Kaksi puhelua tai sähköpostia.
  • Hotellimajoitus ja kuljetus, jos myöhästyminen vaatii yön yli oleskelun.
  • Lentolippujen hyvitys.
    • Tämä koskee tilannetta, jossa myöhästyminen on vähintään 5 tuntia ja päätät olla jatkamatta matkaa.
    • Lentolippujen hyvitys myös, jos myöhästynyt lento on osa muita yhteyksiä, joihin et pääse eikä niillä ole enää merkitystä.
    • Voit myös vaihtaa lennon lipun paluulippuun alkuperäiseen lähtökenttään.
  • Vakiokorvaus, jos lentosi on yli kolme tuntia myöhässä

Jos tarvitset apua korvauksen saamisessa viivästyneestä lennosta, Lentoapu voi auttaa. Luo tapaus vain 3 minuutissa, ja me huolehdimme lopusta.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!