Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Tiesitkö, että jos olet viimeisten kolmen vuoden aikana kokenut lennon myöhästymisen tai peruuntumisen, sinulla voi olla mahdollisuus saada korvausta jopa 600 euroa? Ja tiesitkö, että oikeus korvaukseen perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 261/2004?
Lentoapu on lentomatkustajan oikeuksien asiantuntija. Autamme sinua saamaan lentoyhtiöltä korvauksen, johon olet oikeutettu.
Oikeus rahalliseen vakiokorvaukseen lennon myöhästymisestä ei perustu suoranaisesti lainsäädäntöön, vaan EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöön. Sen mukaisesti matkustajalla on oikeus korvaukseen, jos lento on yli kolme tuntia myöhässä, sillä myöhästyminen rinnastetaan tällöin lennon peruuntumiseen.
Oikeutesi korvaukseen riippuu siitä, kuinka paljon lentosi myöhästyy. Myöhästyminen määritellään sen perusteella, milloin saavut lopulliseen määränpäähäsi. Tavallisesti sinulla on oikeus vakiokorvaukseen, jos myöhästyt yli kolme tuntia verrattuna aikataulun mukaiseen saapumisaikaan. Lennon katsotaan saapuneen määränpäähänsä silloin, kun ovet on avattu ja matkustajat ovat saaneet luvan poistua koneesta.
Oikeus korvaukseen voi olla, jos
Jos matkustat esimerkiksi Yhdysvalloista Dubaihin, EU-lainsäädäntöä ei voida soveltaa etkä voi saada korvausta edes silloin, jos lento on myöhässä yli kolme tuntia. Oikeutta korvaukseen ei myöskään ole silloin, kun lennät Eurooppaan esimerkiksi American Airlinesilla, koska se ei ole EU-maan lentoyhtiö.
Korvaussumman suuruus riippuu lentomatkan pituudesta, ja se jaetaan seuraaviin kolmeen ryhmään:
Oikeus korvaukseen riippuu siis suoran lentomatkan pituudesta. Mitä pidemmälle lennät, sitä suurempaan vakiokorvaukseen sinulla voi olla oikeus. Jos olet epävarma siitä, kuinka suuren korvauksen voit saada, voit helposti tarkistaa asian sivustollamme olevasta laskurista. Täytä lähtökenttä ja määränpää sekä lentoyhtiön ja myöhästymisen tiedot.
Jos myöhästyminen johtuu niin kutsutuista ”poikkeuksellisista olosuhteista”, jotka eivät ole lentoyhtiön hallinnassa, oikeutta vakiokorvaukseen ei ole.
Joskus lentoyhtiö ilmoittaa myöhästymisen syyksi poikkeukselliset olosuhteet, vaikka todellinen syy olisikin ollut lentoyhtiön hallinnassa. Lentoyhtiö toimii näin, jotta välttyisi korvauksen maksamiselta.
Alla on joitakin esimerkkejä tilanteista, joiden ei tavallisesti katsota kuuluvan poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Näissä tilanteissa sinulla voi olla oikeus korvaukseen:
Lentoapu törmää usein tilanteeseen, jossa lentoyhtiö on hylännyt aivan pätevän korvausvaatimuksen esimerkiksi viittaamalla huonoon lentosäähän, vaikka sää on selvästi ollut lentokelpoinen. Suosittelemme siksi aina kääntymään asiantuntijan puoleen silloin, kun olet lentoyhtiön kanssa eri mieltä sen tekemästä päätöksestä.
Oletko epävarma siitä, voitko saada korvauksen lennon myöhästymisestä? Täytä korvaushakemus sivuillamme, niin saat vastauksen heti.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palveu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!