Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
EU:n lainsäädännön mukaan sinulla on oikeus korvaukseen, jos et lennon viivästymisen vuoksi päässyt määränpäähäsi jatkolennolla, ja jos tämä johtaa siihen, että saavut lopulliseen määränpäähäsi yli kolme tuntia myöhässä.
Aloita tapauksesi Lentoavulla ja anna meidän auttaa sinua saamaan korvaus, johon olet oikeutettu kun lentosi viivästyy ja matkaasi kuuluu välilasku. Se vie vain 3 minuuttia.
Kuten yllä on mainittu, sinulla on oikeus korvaukseen, jos lennon viivästymisen vuoksi et pääse seuraavalle lennolle välilaskun aikana, ja saavut tämän vuoksi yli kolme tuntia myöhässä lopulliseen määränpäähäsi. Kuitenkin, jotta sinulla olisi oikeus korvaukseen, EU-asetuksen mukaan yhden ehdon tulee täyttyä vaikka muuten matka täyttäisikin edellä mainitut kriteerit: Kyseessä tulee olla yksi yhtenäinen varaus tai matkajärjestely, eikä useita erikseen varattuja lentoja. Jos varaustasi voidaan pitää yhtenä yhtenäisenä matkana, olet lentomatkustajana oikeutettu korvaukseen, jonka suuruus on 250 euron ja 600 euron välillä riippuen lentomatkan pituudesta.
Jos saavut yli kolme tuntia myöhässä lopulliseen määränpäähäsi, olet oikeutettu seuraavaan korvaukseen viivästyneestä lennosta välilaskulla:
Syy | Lento, joka on 1.500 km tai lyhyempi | Lento, joka on 1.500 - 3.500 km välillä | Lento yli 3.500 km EU-maiden välillä | Lento yli 3.500 km EU-maahan tai -maasta |
---|---|---|---|---|
250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
Hyvä nyrkkisääntö on, että jos matkasi on yhtenäinen, sinulla on yksi PNR-koodi koko matkalle. PNR-koodilla on monia eri nimityksiä eri lentoyhtiöiden kesken; varausviite, varausnumero ja varauskoodi ovat vain joitakin nimityksiä, joita PNR-koodi on saanut.
Jos ostat matkan suoraan lentoyhtiöltä, saat usein yhden PNR-koodin ja sinulla on yksi yhtenäinen matka. Tähän on kuitenkin poikkeuksia, sillä jotkin halpalentoyhtiöt jakavat matkan useille PNR-koodeille.
Jos ostat matkasi matkatoimiston kautta, sinun tulisi olla varuillasi, sillä silloin kyseessä ei välttämättä ole yksi yhtenäisen matka. Sinun tulisi olla tietoinen myös siitä, että matkatoimiston antama varausnumero ei välttämättä vastaa lentoyhtiön PNR-koodia. Eli kyseessä ei välttämättä ole yksi yhtenäinen matka, vaikka matkatoimiston varausnumero olisi sama koko matkalle.
Alla on esimerkki varausvahvistuksesta Kiwi.comista, joka näyttää yhden Kiwi-varausnumeron, mutta kaksi eri PNR-koodia. Siksi kyseessä ei ole yksi yhtenäinen matka.
Kyseessä voi myös olla yhtenäinen matka, jos koko matkasta on maksettu yksi yhtenäinen hinta, joka ei ole eritelty eri osiin, ja jos koko matkalle on myönnetty yksi matka-asiakirja. Tämä voi joissakin tapauksissa tapahtua, vaikka eri osilla olisikin eri PNR-koodit.
Yllä oleva kuvaa tilannetta, jossa varaat yhden yhtenäisen matkan, mutta entä jos varaat lentosi erikseen?
Jos koostat itse matkasi erillisillä lipuilla eri lentoyhtiöiltä, olet periaatteessa aina itse vastuussa siitä, että varaat lennot niin, että välilaskuille jää riittävästi aikaa. Jos välilaskulla on viivästynyt lento, et ikävä kyllä voi saada korvausta, koska olet varannut lennot itse liian lyhyellä aikavälillä vaihtoa varten, eikä matkasi myöskään täytä ehtoa yhdestä yhtenäisestä matkasta yhdellä PNR-koodilla.
Jos olet epävarma siitä, oliko matkasi yhtenäinen, voit avata tapauksen täältä, ja me selvitämme asian puolestasi.
Tiesitkö, että lentomatkustajana sinulla on oikeus ruokailuun, jos kyseessä on yli kahden tunnin pituinen lennon viivästys? Tämä koskee myös viivästyneitä lentoja, joihin sisältyy välilaskuja.
Jos olet joutunut maksamaan ruoasta, juomista, kuljetuksesta lentokentän ja hotellin välillä tai puhelinkuluista menetetyn jatkolennon takia, olet oikeutettu saamaan kohtuulliset kulut korvattuna lentoyhtiöltä. Sinun tarvitsee vain säilyttää kulukuitit.
On myös mahdollista, että olet menettänyt jatkolentosi myöhään illalla tai yöllä. Jos seuraava lento lähtee huomattavasti myöhemmin tai vasta seuraavana päivänä, sinulla on oikeus majoittua hotelliin lentoyhtiön kustannuksella.
Jos olet myöhästynyt lennolta välilaskupaikalla ja sinulle tarjotaan uutta lähtöä kolmen tunnin kuluessa, et voi vaatia majoitusta, ellei jatkomatkasi välilaskupaikasta ole vasta seuraavana päivänä. Siinä tapauksessa sinulla on todennäköisesti oikeus majoitukseen.
Muista säilyttää kuitit kaikesta, mitä ostat!
Huomio: Lentoapu käsittelee vain tapauksia, jotka liittyvät uusiin lentolippuihin eikä muihin lisäkustannuksiin. Olemme arvioineet, että tämä on matkustajan kannalta parasta ja reiluinta, koska lentoyhtiöt usein hyvittävät nämä summat suoraan.
Pidä kuitenkin mielessäsi, että kulutuksesi tulee olla kohtuullista. Siksi sinun ei välttämättä kannata majoittua viiden tähden hotelliin, jos lähistöllä on kolmen tähden hotelli, ja voit ehkä tyytyä voileipään suuren illallisen sijaan. Alkoholiin liittyviä kuluja ei koskaan katsota kohtuullisiksi tässä yhteydessä.
Kuten aiemmin mainittiin, sinulla ei ole oikeutta korvauksiin menetetystä jatkolennosta, jos kyseessä ei ole matka, esimerkiksi saman PNR-koodin alla. Tämän lisäksi sääntöön on myös muita poikkeuksia.
Et voi saada korvausta menetetystä jatkolennosta, jos:
Jos välilaskullisen matkan lennon viivästyminen johtuu niin kutsutuista "poikkeuksellisista olosuhteista", jotka ovat lentoyhtiön hallinnan ulkopuolella, et ole oikeutettu korvaukseen.
Poikkeavia olosuhteita ovat esimerkiksi:
Tilanteet, joita ei luokitella "poikkeuksellisiksi olosuhteiksi":
Kohtaamme usein tilanteita, joissa lentoyhtiöt viittaavat "poikkeuksellisiin sääolosuhteisiin" viivästyksen syynä, evätäkseen korvausvaatimuksen. He tekevät niin myös, vaikka sää olisi ollut täysin kohtuullinen. Jos olet eri mieltä lentoyhtiön päätöksestä, voit helposti ja nopeasti avata korvausvaatimuksen Lentoavun kautta.
Jos kyseessä on viivästynyt lento välilaskulla ja saavut liian myöhään välilaskukohteeseen, usein vain vähän on tehtävissä. Jos ensimmäinen lentosi on kuitenkin viivästynyt vain vähän tai sinulla on vain lyhyt aika vaihtoon, voit valmistautua hieman:
Mikäli sinun pitää vaihtaa lentokoneesta toiseen, myös ruumaan kirjatut matkatavarasi täytyy siirtää, ja tämä voidaan toteuttaa eri tavoin.
Jos olet ostanut yhden yhtenäisen matkan yhdellä tai useammalla välilaskulla, sekä sinä että matkatavarasi on yleensä kirjattu koko matkan ajaksi. Siksi sinun ei myöskään tarvitse hakea matkatavaraa ja kirjata sitä uudelleen välilaskun aikana.
Jos olet kuitenkin ostanut lippusi ja lentosi toisistaan riippumattomina, saattaa olla, että sinun täytyy hakea matkatavarasi ja kirjata ne uudelleen saadaksesi ne seuraavalle lennolle. Sinun tulisi siis varata riittävästi aikaa välilaskullesi, hakeaksesi matkatavarasi noutopisteestä, kirjataksesi ne uudelleen ja kuljettaaksesi ne itse turvatarkastuksen läpi uudelleen (tällöin voi myös olla mahdollista, että sinun tulee varata aikaa myös uuteen passintarkastukseen). Voit kysyä henkilökunnalta apua ensimmäisen lennolle kirjautumisen yhteydessä tai lippusi ostohetkellä, jos olet epävarma tai sinulla on kysyttävää välilaskustasi ja matkatavaroistasi.
Joskus matkatavarat valitettavasti viivästyvät tai katoavat kokonaan. Lue lisää siitä, mitä tehdä, jos matkatavarasi viivästyvät tai häviävät.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!