Lentoapu-v-white-kopi.png

Oikeudet matkatavaroiden kadotessa

Kadottiko lentoyhtiö matkalaukkusi? Lue täältä oikeudestasi korvaukseen.

Kadonneet tai vahingoittuneet matkatavarat korvaa useimmiten vakuutusyhtiö. Jos sinulla siis on matkavakuutus, ota korvauksen saamiseksi ensisijaisesti yhteyttä vakuutusyhtiöösi.

Jos sinulla ei ole matkavakuutusta tai jos matkavakuutuksesi ei korvaa kadonneita tai rikkoutuneita matkatavaroita, voit saada apua Euroopan kuluttajakeskuksesta, joka neuvoo kohdallesi sattuneessa tilanteessa ja voi auttaa saamaan korvauksen lentoyhtiöltä.

Viivästyneet tai kadonneet matkatavarat

Jotta voisit saada korvauksen lentoyhtiöltä, sinun on 21 päivän kuluessa matkatavaroiden saapumisesta toimitettava sille kirjallinen valitus. Valituksessa vaadit korvausta kuluista, joita sinulle on syntynyt matkatavaroiden viivästymisestä ja/tai matkalaukun vahingoittumisesta.

Lentoyhtiölle toimitettavaan korvausvaatimukseen tulee liittää kuitit kohtuuhintaisista korvaavista hankinnoista ja – mikäli mahdollista – lentoasemalta saatu PIR-raportti (Property Irregularity Report) todisteeksi siitä, että matkatavarat ovat vahingoittuneet, viivästyneet tai kadonneet. PIR-raportin saa tavallisesti lentoyhtiön tulopalvelusta.

Millaisia korvaavia hankintoja voin tehdä?

Lentomatkustajalla on oikeus tehdä välttämättömiä hankintoja, jos matkatavara viivästyy tai katoaa. Välttämättömiä hankintoja voivat olla esimerkiksi alusvaatteet, T-paidat, lääkkeet ja puhelimen tai tietokoneen laturi. Välttämättömiä hankintoja arvioitaessa otetaan huomioon kulloinenkin yksittäistapaus. Jos olet esimerkiksi menossa liiketapaamiseen, häihin tai hautajaisiin, myös puvun vuokraaminen on hyväksyttävää.

Hankintoja kohtuullisuuden rajoissa

On tärkeää, että et tee kohtuuttomia hankintoja, vaan pysyt kohtuullisuuden rajoissa tekemällä vain perusluonteisia ostoksia. Kohtuuhintaisista välttämättömistä hankinnoista voi aina hakea korvausta matkavakuutuksesta tai lentoyhtiöltä. Sallittu korvaaviin hankintoihin käytettävä summa riippuu siitä, kuinka kauan matkatavara on ollut kateissa tai minne olet matkustanut. Välttämättömiin hankintoihin käytetyn rahasumman lisäksi voit hakea jopa 1 200 euron korvausta matkalaukusta, joka ei tule perille.

Harvinaisia tilanteita

Vaikka matkatavaroita toisinaan katoaa tai jää saapumatta perille, lentotietoyritys SITAn raportin mukaan vuonna 2015 matkatavaraongelmia oli vain 7,3 lentomatkustajalla tuhannesta (eli 0,73 prosentilla). Lentoyhtiöt ovat ottaneet opikseen niistä lukuisista korvausvaatimuksista, joita ne ovat vastaanottaneet vahingoittuneista, viivästyneistä tai kadonneista matkatavaroista, ja nykyään on varsin harvinaista, että lentoyhtiöt tekevät virheitä matkustajien matkatavaroiden käsittelyssä.

Neljä vinkkiä, jos matkatavarasi viivästyy tai vahingoittuu:

  1. Pyydä aina lentokentän tulopalvelusta PIR-raportti todisteeksi siitä, että matkalaukkusi on viivästynyt, vahingoittunut tai kadonnut.
  2. Älä tee kalliita korvaavia hankintoja (osta vain kohtuuhintaisia ja välttämättömiä tuotteita).
  3. Säilytä kuitit kaikista hankinnoistasi, jotta voit myöhemmin saada niistä korvauksen.
  4. Selvitä aina, korvaako matkavakuutuksesi menetyksesi ennen kuin haet korvausta suoraan lentoyhtiöltä.

Tiesitkö, että jos lentosi myöhästyy 3 tuntia tai enemmän tai perutaan kokonaan, voit saada jopa 600 euron rahallisen vakiokorvauksen? Lue lisää lentomatkustajan oikeuksista.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
 Tehokas ja asiantunteva palveu
 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Oletko jo lähettänyt korvaushakemuksen?