Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Yleensä matkavakuutuksesi kattaa viivästyneet, kadonneet tai vahingoittuneet matkatavarat. Jos sinulla on matkavakuutus, sinun tulisi ottaa yhteyttä vakuutuksen tarjoavaan tahoon saadaksesi korvauksen. Useimmiten voit saada matkavakuutuksesi kautta lentoyhtiön maksamaa korvaussummaa jopa suuremman summan.
Jos et ole ottanut matkavakuutusta tai jos et ole vakuutettu matkavakuutuksesi kautta, voit myös saada apua Euroopan Kuluttajakeskus, joka voi neuvoa sinua konkreettisessa tapauksessasi ja auttaa sinua saamaan korvausta lentoyhtiöltä.
Me Lentoavulla emme ikävä kyllä käsittele tapauksia, jotka koskevat viivästyneitä, kadonneita tai vahingoittuneita matkatavaroita, mutta haluamme antaa lentomatkustajille mahdollisimman paljon tietoa heidän oikeuksistaan matkustaessa. Lentoapu on myös käytettävissäsi, jos olet kokenut lennon viivästymisen tai peruutuksen, jotta saat korvauksen, johon olet oikeutettu.
Ollaksesi oikeutettu korvaukseen sinun tulee lähettää kirjallinen valitus lentoyhtiölle viimeistään 21 päivän kuluessa siitä, kun olet saanut matkatavarasi. Valituksessa sinun tulee vaatia korvausta niistä kuluista, jotka olet joutunut maksamaan matkatavaran viivästymisen ja/tai vahingoittumisen vuoksi.
Lähettäessäsi korvausvaatimuksen lentoyhtiölle, liitä mukaan dokumentaatio kohtuullisista korvausostoista sekä – mikäli mahdollista – PIR-raportti (Property Irregularity Report) lentoasemalta todisteena siitä, että matkatavara on vahingoittunut, viivästynyt tai kadonnut. PIR-raportin voit tyypillisesti saada lentoyhtiön tiskiltä saapumisterminaalissa.
Olet laskeutunut lentoasemalle ja olet kärsivällisesti odottanut matkalaukkuasi. Mutta se ei ole ilmestynyt – mitä nyt?
Heti kun huomaat, että matkatavaraasi ei ole tullut, tai jos sinulle on jo etukäteen kerrottu matkatavaran viivästymisestä, sinun tulee ottaa yhteyttä joko lentoyhtiöön tai henkilöihin, jotka käsittelevät matkatavaroita lentoasemalla. He laativat sinulle PIR-raportin.
PIR-raportti (Property Irregularity Report) on todisteesi siitä, että matkatavarasi on viivästynyt, ja se on välttämätön, jotta voit saada korvausta viivästyneestä matkatavarasta.
On tärkeää, että teetä PIR-raportin heti jo ennen kuin lähdet lentoasemalta, muuten sinun on palattava takaisin ja saatettava asia kuntoon 7 päivän kuluessa.
PIR-raportissa on tksilæity tapausnumero, jonka avulla kadonnut matkatavara voidaan jäljittää. Voit ottaa yhteyttä lentoyhtiöön, joka voi jäljittää matkatavaran, tai voit käyttää WorldTracer.aero -verkkosivustoa, jota käyttää yli 2 800 lentoasemaa.
Vaikka kyseessä olisi viivästynyt matkatavara, voit silti jatkaa matkaasi suunnitellusti. Sinun on vain itse maksettava välttämättömät korvausostot siihen saakka, kunnes viivästynyt matkatavara saapuu. Myöhemmin on mahdollista saada korvaus kohtuullisista korvausostoista.
Heti kun tiedät, että matkatavarasi on myöhässä, sinun tulee ottaa yhteyttä lentoyhtiöösi tai henkilöihin, jotka käsittelevät matkatavaroita lentokentällä. He tekevät sinulle PIR-raportin, kuten yllä mainittiin.
Mitä nopeammin ilmoitat matkatavarasi viivästymisestä, sitä nopeammin lentoyhtiö myös voi aloittaa sen jäljittämisen. On siis tärkeää, että ilmoitat viivästyneestä matkatavarasta mahdollisimman pian.
Lentomatkustajana olet oikeutettu ostamaan kohtuullisia tarvikkeita, jos matkatavarasi on viivästynyt tai kadonnut. Kohtuullisiin tarvikkeisiin voi kuulua esimerkiksi alusvaatteita, t-paitoja, lääkkeitä, matkapuhelimen tai tietokoneen laturi. Kohtuullisuutta arvioitaessa pitäisi ottaa huomioon olosuhteet. Esimerkiksi jos olet menossa liiketapaamiseen, häihin tai hautajaisiin, puvun vuokraaminen voisi myös olla hyväksyttävää.
On siis tärkeää, että et tee kohtuuttoman suuria ostoksia, vaan ostokset tehdään järkevissä rajoissa, jotka kattavat perustarpeesi. Kohtuulliset kulut voidaan aina vaatia korvauksina matkavakuutuksen tarjoajalta tai lentoyhtiöltä. Se, kuinka paljon olet oikeutettu ostamaan, riippuu siitä, kuinka kauan matkatavarasi olivat kadoksissa ja minne olet matkustanut. Lisäksi voit vaatia jopa 1.300 EUR korvausta kadonneesta matkatavarasta.
Sinulla on 21 päivää aikaa hakea korvausta viivästyneestä matkatavarasta. 21 päivän ajanjakso alkaa siitä päivästä, kun saat viivästyneen matkatavaran, ja korvaus kattaa vain sen ajan, jolloin et ole voinut käyttää laukkuasi.
Hakiessasi korvausta viivästyneestä matkatavarasta on tärkeää, että liität mukaan kaikki kuitit sekä muun relevantin dokumentaation.
Olet ilmoittanut matkatavarasi viivästyneeksi ja saanut PIR-raportin, mutta lentoyhtiö ei välttämättä löydä matkatavaraasi. Jos et saa viivästynyttä matkatavaraasi viimeistään 21 päivän kuluttua ilmoituksesta, sitä pidetään kadonneena matkalaukkuna.
Sinun on itse otettava yhteyttä lentoyhtiöön kirjallisesti, jos et ole saanut matkatavaraasi 21 päivän kuluttua. Et voi olettaa, että lentoyhtiö ottaa sinuun yhteyttä automaattisesti, kun kyseessä on kadonnut matkatavara.
Kuten yllä mainittiin, jos matkatavaraasi ei ole löytynyt 21 päivän kuluttua, se katsotaan kadonneeksi, ja voit hakea korvausta kadonneesta matkatavarasta.
Korvauksen hakeminen lentoyhtiöltä kadonneesta matkatavarasta tulee noudattaa Montrealin yleissopimuksen kansainvälisiä sääntöjä, jotka mahdollistavat matkalaukun arvon korvaamisen enintään 1 300 eurolla. Korvauksen määrä riippuu luonnollisesti konkreettisen menetyksesi arvioinnista. Jos kaksi henkilöä jakaa yhden laukun, molemmat voivat hakea korvausta enintään 1 300 euron arvosta. Säännöt ovat voimassa suurimmassa osassa maailmaa.
Jos taas haet korvausta kadonneesta matkatavarasta vakuutusyhtiöltäsi, usein korvattava summa on paljon suurempi. Usein kotivakuutus tai matkavakuutus korvaa tapahtuneen vahingon tässä tilanteessa. Tarkka korvausmäärä riippuu vakuutusyhtiöstäsi ja vakuutuskirjastasi. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi saadaksesi lisätietoja.
Sinun tulee ilmoittaa viivästynyt matkatavara heti saavuttuasi lentokentälle. Jos laukkuasi ei ole löydetty 21 päivän kuluttua, se katsotaan kadonneeksi matkatavaraksi. Sinun tulee siis ilmoittaa kirjallisesti kadonneesta matkatavarasta lentoyhtiölle 21 päivän kuluttua.
Jos matkatavarasi viivästyy menomatkalla, sinulla on oikeus saada korvausta kohtuullisten tarpeiden hankinnasta, mutta kotimatkalla viivästyneen matkatavaran osalta saattaa olla päteä säännöt.
Kuten menomatkalla, sinun tulee ottaa yhteyttä lentoyhtiöösi tai niihin, jotka käsittelevät matkatavaroita lentokentällä, ilmoittaaksesi viivästyneestä matkatavarasta. Tällöin saat PIR-raportin.
Sinulla on oikeus saada korvausta kohtuullisten tarpeiden hankinnasta, mutta sinun tulee kuitenkin olla tietoinen siitä, että lentoyhtiö olettaa sinulla olevan kaikkein välttämättömimmät tarpeet kotona. Voit ottaa yhteyttä lentoyhtiöösi tai vakuutusyhtiöösi, jos haluat tietää, mitä pidetään tarpeellisina, kun olet palannut kotiin.
Jos matkatavaraasi ei ole löytynyt 21 päivän kuluttua kotimatkan jälkeen, se katsotaan kadonneeksi matkatavaraksi ja voit hakea korvausta. Kadonneen matkatavaran korvaus kotimatkan osalta noudattaa samoja sääntöjä kuin menomatkalla.
Jos matkalaukkusi tai matkatavarasi on vahingoittunut saapuessasi kohteeseesi, voit vaatia korvausta.
Sinun tulee ilmoittaa vahingoista joko lentoyhtiöllesi tai niille tahoille, jotka käsittelevät matkatavaroita lentokentällä mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 7 päivän kuluttua vahingoittuneen matkatavaran vastaanottamisesta. Ilmoittaessasi vahingosta saat PIR-raportin.
Vahingoittuneista matkatavaroista sinun tulee lähettää kirjallinen valitus lentoyhtiölle viimeistään 7 päivän kuluttua. Valituksen tulee sisältää PIR-raportti sekä dokumentaatio asioista, joita olet mahdollisesti joutunut korvaamaan. Valituksessa tulisi myös olla maininta milloin haluat korvauksen vahingoittuneesta matkatavarasta, koska muuten prosessi voi kestää kauemmin. Ei ole olemassa sääntöjä siitä, kuinka nopeasti rahat on maksettava.
Lentoyhtiön on korvattava kustannuksesi sisällön korjauksista ja/tai uudesta laukusta. Jos vahingoittunutta sisältöä ei voi korjata, lentoyhtiön on korvattava se.
Huomaa, että lentoyhtiö ei ole velvollinen korvaamaan vahingoittunutta matkatavaraa, jos kyseessä on kolhut, naarmut tai viillot. He eivät myöskään ole velvollisia korvaamaan itse aiheutettuja vahinkoja tai laukun puutteita ennen lähtöä.
Voit myös ilmoittaa vahingosta vakuutusyhtiöllesi. Muista liittää mukaan PIR-raportti dokumentaationa ja kirjoittaa lentoyhtiölle viimeistään 7 päivän kuluttua saapumisestasi.
Viivästyneestä matkatavarasta:
Vakuutusyhtiösi korvaa kohtuulliset ja tarpeelliset ostokset, jotta voit jatkaa matkaasi kunnes laukkusi löytyy. Muista säilyttää kaikki kuitit ja välttää kalliiden asioiden ostamista, koska niitä ei ehkä korvata.
Jotkut vakuutusyhtiöt eivät korvaa viivästyneitä matkatavaroita paluumatkalla. Ota aina yhteyttä vakuutusyhtiöösi viivästyneen matkatavaran korvauksessa. He voivat myös vastata kysymyksiin korvaussummasta, ilmoitusprosessista jne..
Kadonneesta matkatavarasta:
Vakuutusyhtiösi voi korvata kohtuulliset ja tarpeelliset korvausostokset, jotta voit jatkaa matkaasi. Jos kyseessä on kadonnut matkalaukku, matkavakuutuksesi kattaa sen.
Jos kyseessä on varastettu matkalaukku, useimmiten kotivakuutuksesi korvaa sen. Muista saada tehdä asiasta rikosilmoitus, jossa varkaus on ilmoitettu.
Ota aina yhteyttä vakuutusyhtiöösi kadonneen matkatavaran korvauksessa. He voivat myös vastata kysymyksiin korvaussummasta, ilmoituksesta ja vastaavista lisätiedoista.
Jos sinulla ei ole matkavakuutusta, voit saada korvauksen kadonneesta tai myöhässä olevasta matkatavarasta lentoyhtiön kautta, jonka kanssa lensit.
Sinun tulee ilmoittaa matkatavarasi viivästyksestä heti lentokentällä. Kun saat matkatavarasi takaisin, sinun tulee jättää vaatimuksesi viimeistään 21 päivän kuluttua sen vastaanottamisesta. Muista säilyttää kaikki kuitit ja asiakirjat, mukaan lukien PIR-raportti. Jos matkatavaraasi ei ole ilmestynyt 21 päivän kuluttua, se katsotaan kadonneeksi matkatavaraksi ja voit sen jälkeen lähettää kirjallisen valituksen.
Jos haet korvausta myöhässä olevasta tai kadonneesta matkatavarasta lentoyhtiön kautta, ne ovat alaisia Montrealin yleissopimus, joka kattaa korkeintaan 1 300 euroa per henkilö. Korvaushakemuksien kohdalla tehdään kuitenkin aina tapauskohtainen arviointi, jossa arvioidaan matkalaukun ja sen sisällön arvo. Et voi saada korvausta, joka on suurempi kuin 1 300 euroa per henkilö, joten on suositeltavaa harkita kannattaako vakuutus ottaa ennen lähtöä.
Vaikka matkatavara saattaa joskus viivästyä tai se ei koskaan saavu perille, ilmailutietoyhtiö SITA:n raportin mukaan vuonna 2015 oli vain 7,3 matkatavaraongelmaa tuhatta lentomatkustajaa kohti (mikä vastaa 0,73%). Lentoyhtiöt ovat oppineet monista korvausvaatimuksista matkatavaroiden ongelmien vuoksi, ja nykyään onneksi on suhteellisen harvinaista, että lentoyhtiöt tekevät virheitä matkustajien matkatavaroissa.
Muuten, tiesitkö, että jos lentosi on myöhässä yli 3 tuntia tai lento on peruutettu, saatat olla oikeutettu jopa 600 euron arvoiseen korvaukseen? Lue kaikki lentomatkustajien oikeuksista.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!