Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Jos lentosi on peruttu, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron suuruiseen korvaukseen, jos peruutus ei johtunut "poikkeuksellisista olosuhteista", kuten äärimmäisistä sääolosuhteista tai levottomuuksista alueella, jonne matkustat.
Jos lentoyhtiö on ilmoittanut sinulle lennon peruuntumisesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa, tai jos matkasi on suunniteltu uudelleen kohtuullisessa ajassa, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen.
Tältä sivulta löydät kaiken tarvittavan tiedon, jos lentosi on peruttu.
Lentoapu auttaa sinua saamaan oikean korvauksen. Hae korvausta vain 3 minuutissa.
Haluatko saada nopean yleiskatsauksen oikeuksistasi, jos lentosi peruuntuu? Tutustu alla olevaan listaan.
Sinulla on oikeus saada valinnan mahdollisuus ja valita sinulle parhaiten sopiva vaihtoehto.
Lennon peruuntuessa sinulla voi olla myös oikeus seuraaviin etuuksiin
Huomaathan, että Lentoapu käsittelee vain peruuntuneeseen lentoon liittyviä itse lentoa koskevia korvaus- ja kompensaatiovaatimuksia, emmekä ruokaan ja juomaan tai hotelliin liittyviä lisäkustannuksia. Kokemuksemme mukaan lentoyhtiöt ovat usein haluttomia maksamaan lipun hinnan palautuksia ja korvauksia lentojen peruuntumisesta tai myöhästymisestä, mutta eivät lisäkustannusten korvauksia. Siksi suosittelemme aina, että asiakkaat ottavat itse yhteyttä lentoyhtiöön, kun kyse on lisäkustannusten korvaamisesta.
EU:n asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaan sinulla on oikeus korvauksiin ja hyvityksiin peruuntuneista lennoista. Tämäntyyppiset tapaukset ovat kuitenkin huomattavasti monimutkaisempia kuin lennon viivästymistä koskevat tapaukset, koska korvaus ja sen mahdollinen summa riippuu siitä, milloin sinulle on ilmoitettu peruutuksesta.
Tiedämme, että on todella turhauttavaa, kun lentosi peruuntuu, ja et voi olla tuntematta oloasi hieman ärtyneeksi. Joissain tapauksissa sinulla voi kuitenkin olla oikeus korvaukseen, ja tässä kohtaa Lentoapu tulee kuvaan mukaan.
Mitä voit tehdä?
Voit tehdä oman osuutesi, jotta asiat edistyisivät mahdollisimman sujuvasti:
Pääsääntöisesti olet oikeutettu korvaukseen, jos saavut määränpäähäsi myöhemmin kuin 3 tuntia alkuperäisenä ilmoitetun saapumisajan jälkeen. Jos siis saavut määränpäähäsi alle kolme tuntia sen jälkeen, kun sinun olisi pitänyt saapua, et ole oikeutettu korvaukseen. On kuitenkin erityistapauksia, joissa voit saada korvausta, jos olet myöhässä yli kaksi tuntia. Yleissääntönä on kuitenkin, että oikeus korvaukseen voi muodostua vasta kolmen tunnin myöhästymisen johdosta.
Huomaa, että monet lentoyhtiöt pitävät usein saapumisajankohtana "laskeutumista" tai sitä, kun lentokone on pysähtynyt. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa korvausoikeuttasi arvioitaessa. Todellinen saapumisaika on vasta, kun lentokone on laskeutunut, ovet ovat avautuneet ja matkustajilla on lupa poistua koneesta.
Alla näet, kuinka paljon korvausta voit saada peruuntuneesta lennosta matkustajaa kohti laskettuna:
Syy | Myöhästymisen kesto | Lennot alle 1.500 km | Lennot 1.501 - 3.500 km | Lennot yli 3.500 km EU-maiden välillä | Lennot yli 3.500 km EU-maista/ maihin |
---|---|---|---|---|---|
Peruttu* | 2 – 3 tuntia | 250 Euroa | 200 Euroa | 200 Euroa | 300 Euroa |
Peruttu/ Myöhässä | 3 – 4 tuntia | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 300 Euroa |
Peruttu/ Myöhässä | yli 4 tuntia** | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
Ylibuukattu | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
* Jos peruutus tapahtuu alle 7 päivää ennen lähtöä.
** Jos peruutus tapahtuu 7-14 päivää ennen lähtöä.
Oikeutesi saada korvausta lennon peruuttamisesta riippuu siitä, milloin peruutuksesta ilmoitetaan, mutta myös lennon pituudesta. Jos et ole varma, kuinka suuri korvaus sinulla on oikeus saada peruuntuneen lennon vuoksi, voit selvittää sen helposti korvauslaskurimme avulla. Syötä vain lähtö- ja saapumiskohteesi, lentoyhtiön ja matkan tiedot sekä tieto siitä, milloin sinulle ilmoitettiin lennon peruuntumisesta.
Lentomatkustajana korvausvaatimuksellasi on 3 vuoden vanhentumisaika. Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet kokenut lennon peruuntumisen viimeisten kolmen vuoden aikana, sinulla voi olla oikeus saada taloudellista korvausta peruuntumisen johdosta.
Suomessa tämän tyyppiset tapaukset vanhentuvat kolmen vuoden kuluessa alkuperäisestä peruuntuneen lennon ajankohdasta, minkä vuoksi on usein kannattavaa hakea korvausta, vaikka peruutus olisi tapahtunut vuosia sitten. Oikeutesi ovat voimassa, kun olet hakenut korvausta 3 vuoden kuluessa alkuperäisestä peruutuksesta.
Huomaa, että jos asut toisessa maassa, vanhentumisaika voi olla lyhyempi tai pidempi.
Yleissääntönä on, että sinulla on oikeus korvaukseen lennon peruutuksesta, ellei se tapahdu hyvissä ajoin tai "poikkeuksellisten olosuhteiden" vuoksi.
Sinulla ei ole oikeutta korvaukseen, jos:
Lentoyhtiön vastuulla on todistaa, milloin sait ilmoituksen peruutetusta lennosta. Siksi suosittelemme säilyttämään kaikki asiakirjat ja todisteet siitä, milloin sinulle todella ilmoitettiin lennon peruuntumisesta.
Sinulla ei myöskään ole oikeutta korvaukseen, jos peruutat lentosi itse.
Lentoavun lakimiehet, laki- ja korvausasiantuntijat sekä tapauskäsittelijät ovat valmiina auttamaan sinua, jos lentosi on peruutettu.
Lisäksi he kaikki ovat EU:n asetuksen 261/2004 asiantuntijoita. Kyseinen asetus antaa lentomatkustajille oikeuden saada korvaustaa peruuntuneista lennoista.
Onko lentosi peruutettu? Näin voimme auttaa sinua:
Lentoapu on auttanut jo lähes 400.000 matkustajaa - voimmeko auttaa myös sinua? Tätä kirjoitettaessamme olemme keränneet lentoyhtiöiltä yli 45 miljoonaa euroa korvauksia lentojen myöhästymisistä ja peruuntumisista.
Voit hakea korvausta lennon peruuntumisesta kahdella tavalla:
Lentoavulla meillä on kokonainen tiimi asiantuntijoita, joka tietävät tarkalleen, miten tapaustasi tulisi käsitellä, ja tunnemme oikeutesi.
Lentoavun käyttäminen on sinulle ilmaista, jos tapausta ei voida voittaa. Toimimme periaatteella "ei voittoa, ei palkkiota" ja otamme pienen osuuden korvauksen summasta vain silloin, kun tapaus voitetaan.
Jos lennon peruuntuminen johtuu "poikkeuksellisista olosuhteista" eli tilanteesta, joka on lentoyhtiön hallinnan ulkopuolella, sinulla ei valitettavasti ole oikeutta korvaukseen.
Tällaisia poikkeuksellisia olosuhteita ovat esimerkiksi
Joissakin tapauksissa lentoyhtiö luokittelee peruutuksen syyn "poikkeukselliseksi olosuhteeksi", vaikka syy ei olisikaan "poikkeuksellinen olosuhde". Näin ne pyrkivät välttämään korvausvelvollisuuden.
Oletko epävarma siitä, johtuiko lentosi peruuntuminen "poikkeuksellisista olosuhteista"? Kun luot tapauksen Lentoapu -palvelussa, varmistamme, että saamme selville peruutuksen syyn, vaikka lentoyhtiö ei olisikaan ollut rehellinen alkuperäisessä ilmoituksessaan.
Jos lentosi on peruttu, voit valita joko lipun hinnan palautuksen tai uuden lipun seuraavalle mahdolliselle lennolle alkuperäiseen määränpäähän. Jos haluat siirtää matkasi myöhempään ajankohtaan, voit myös valita tämän vaihtoehdon, jos myöhemmällä lennolla on vapaita paikkoja.
EU:n asetuksen 261/2004 mukaan matkustajana sinulla on oikeus:
Jos sinulle ei ole tarjottu aterioita, majoitusta tai vastaavaa lennon peruuntuessa, vaikka olisit ollut siihen oikeutettu, ja sinulle on näin aiheutunut lisäkustannuksia lennon peruuntumisen johdosta, voit hakea lentoyhtiöltä näistä korvausta. Jos sinulle on aiheutunut lisäkuluja lennon peruuntumisen vuoksi, on tärkeää, että säilytät kuitit, jotta sinulla on näyttöä puolellasi.
Lentoyhtiöillä on myös velvollisuus korvata matkustajien ruoka- ja hotellikulut ja vastaavat, vaikka lennon peruuntuminen johtuisi "poikkeuksellisista olosuhteista", jotka eivät oikeuta matkustajia muuhun korvaukseen EY 261/2004 nojalla.
Jos lennon peruuntuminen viivästyttää sinua yli kaksi tuntia, sinulle muodostuu tiettyjä oikeuksia. Lentoyhtiö on muun muassa velvollinen tarjoamaan sinulle ruokaa ja juomaa sekä kaksi puhelua (tai sähköpostia), mutta myös mahdollisen hotellimajoituksen ja tarvittaessa kuljetuksen lentokentälle tai lentokentältä.
On tärkeää huomata, että lentoyhtiö maksaa vain kohtuulliset lisäkustannukset suhteessa viivästyksen pituuteen. Et siis voi odottaa, lentoyhtiön korvaavan esimerkiksi alkoholia, tuntikausia kestäviä puheluita tai luksusmajoitusta.
Muista, että sinun on aina säilytettävä kuitit menoistasi, jotta voit todentaa ne tarvittaessa.
HUOM: Lentoapu ei käsittele tapauksia, joihin liittyy muita lisäkustannuksia kuin uudet lentoliput. Yllä oleva on yleistä tietoa lentomatkustajille heidän oikeuksistaan, jotka koskevat lisäkustannuksia lennon viivästymisen tai peruuttamisen yhteydessä.
Lentoapu on puolellasi, mikä tarkoittaa sitä, että työskentelemme "ei voittoa, ei palkkiota" -periaatteella. Sinun ei tarvitse maksaa mitää, mikäli sinulla ei ole oikeutta korvaukseen lennon peruuntumisen yhteydessä. Tämä on tapamme varmistaa, että sinulla on hyvä kokemus palvelustamme.
Veloitamme maksun vain, kun tapaus voitetaan. Tämä tarkoittaa sitä, että vähennämme palkkiomme lentoyhtiön maksamasta korvauksesta ja vain perimästämme summasta.
Joskus lentoyhtiöt tarjoavat rahakorvauksen sijasta arvoseteleitä korvaukseksi peruuntuneesta lennosta. Saattaa tuntua houkuttelevalta hyväksyä nämä lahjakortit, sillä tällä välttyy korvausvaatimuksen eteenpäin viemiseltä. On kuitenkin joitakin asioita, jotka on syytä ottaa huomioon ennen hyväksymistä.
Lue aina ehdot huolellisesti ennen päätöksen tekemistä. Sinun tulisi myös ottaa huomioon seuraavat asiat:
Sinulla on siis vapaus hyväksyä tai kieltäytyä, lentoyhtiön tarjotessa arvoseteleitä lennon peruuttamisesta. Monien mielestä lahjakortti on helpompi vaihtoehto, koska heidän ei tarvitse taistella lentoyhtiön kanssa saadakseen rahojaan takaisin, mutta juuri tässä Lentoapu on asiantuntijasi.
EU:n asetusta 261/2004 sovelletaan lentokoneisiin, jotka:
Kuten aiemmin mainittiin, EU-asetus 261/2004 tukee sinua matkustajana, jos lentosi peruuntuu.
Asetuksessa todetaan, että jos lento peruutetaan, asianomaisilla matkustajilla on oikeus:
Haluatko, että Lentoapu auttaa sinua saamaan oikean korvauksen peruuntuneesta lennosta? Vaatimuksen tekeminen vie vain 3 minuuttia - me hoidamme loput.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!