Lentoapu-v-white-kopi.png

Oikeutesi lennon peruuntuessa

 

Oliko lentosi peruttu? Täältä voit lukea oikeudestasi korvaukseen.

Jos lentosi perutaan, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron vakiokorvaukseen, paitsi jos peruuntuminen johtui ”poikkeuksellisista olosuhteista”, kuten huonosta lentosäästä tai levottomuuksista matkakohteessasi.

 

Mikäli olet saanut lentoyhtiöltä tiedon lennon peruuntumisesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöpäivää, tai jos lentosi on uudelleenreititetty kohtuullisen ajan puitteissa, oikeutta vakiokorvaukseen ei ole.

 

Milloin minulla on oikeus korvaukseen?

Pääsääntönä on, että voit saada korvauksen, jos saavut määränpäähäsi yli kaksi tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin. Jos siis saavut määränpäähäsi alle kaksi tuntia myöhässä, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen.

On tärkeää huomata, että jotkut lentoyhtiöt tulkitsevat saapumisajankohdaksi sen hetken, kun lentokoneen renkaat koskettavat kiitoradan pintaa tai kun lentokone on pysähtynyt portille. Tämä ei kuitenkaan ole oikea tulkinta, vaan lentokoneen lasketaan saapuneen määränpäähänsä vasta, kun ovet on avattu ja matkustajat ovat saaneet luvan poistua koneesta.

Oikeutesi korvaukseen säilyy kolme vuotta

Suomessa lentomatkustajan oikeus korvaukseen vanhenee vasta kolmen vuoden kuluttua tapahtumasta. Sinulla voi siis olla oikeus korvaukseen viimeisten kolmen vuoden aikana tapahtuneista lentojen peruuntumisista. Kannattaa siis hakea korvausta lennon peruuntumisesta silloinkin, kun tapahtuneesta on kulunut jo muutama vuosi.

Huomaathan, että jos asut jossain toisessa maassa, oikeus korvaukseen saattaa vanhentua nopeammin tai säilyä kauemmin.

Jos peruuntuminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista

Jos lennon peruuntumisen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet eli tilanne, jonka syntymiseen lentoyhtiö ei ole voinut vaikuttaa, oikeutta korvaukseen ei valitettavasti ole.

Poikkeuksellisia olosuhteita on seuraavanlaisia:

  • työtaistelut (jotkut)
  • poikkeukselliset sääolosuhteet (huonon näkyvyyden aiheuttava ja lentoturvallisuuden vaarantava sää)
  • terrori/sotilasvallankaappaus (yleistä turvallisuutta uhkaavat olot)
  • nousu- tai lentokielto (ilmaliikenteen hallintaa koskeva lennonjohdon päätös)
  • matkustajan äkillinen sairastuminen tai pahoinvointi.

Joskus lentoyhtiö ilmoittaa peruuntumisen syyksi poikkeukselliset olosuhteet, vaikka todellinen syy olisikin toinen. Lentoyhtiö toimii näin, jotta välttyisi korvauksen maksamiselta.

 

Mietitkö, johtuiko oman lentosi peruuntuminen sittenkään poikkeuksellisista olosuhteista? Kun lähetät meille korvaushakemuksen, tarkistamme asian ja autamme saamaan vakiokorvauksen sekä korvauksen mahdollisista peruuntumisen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista.

Paljonko voin saada korvausta?

Jos lentosi perutaan, voit valita, haluatko hyvityksen alkuperäisen lipun hinnasta vai uuden lipun määränpäähäsi seuraavalla mahdollisella lennolla. Jos haluat siirtää matkasi tuonnemmaksi, voit tehdä sen sillä edellytyksellä, että myöhäisemmällä lennolla on vapaita paikkoja.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaisesti sinulla on oikeus saada

  • ruokaa ja virvokkeita
  • hotellimajoitus
  • lentokentän ja majoituspaikan väliset kuljetukset
  • kaksi puhelua.

 

Jos sinulle ei ole tarjottu esimerkiksi ruokaa ja virvokkeita tai majoitusta silloin, kun niihin olisi ollut oikeus, ja sinulle on siksi syntynyt peruuntumisesta ylimääräisiä kustannuksia, voit hakea niistä lentoyhtiöltä korvausta. Jos lennon peruuntumisesta on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia, on tärkeää, että säilytät kaikki kuitit ja toimitat ne meille korvaushakemuksen lähettämisen yhteydessä.

 

Lentoyhtiön vastuulla on korvata matkustajien ylimääräiset kustannukset esimerkiksi ruokaan tai hotellimajoitukseen silloinkin, kun vakiokorvausta ei asetuksen 261/2004 perusteella voi hakea poikkeuksellisista olosuhteista johtuen.

 

Oletko epävarma siitä, voitko saada korvauksen lennon peruuntumisesta aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksistasi? Täytä korvaushakemus sivuillamme tai soita numeroon +358 9 4272 7070, niin teemme arvion siitä, voitko saada kuluistasi lentoyhtiöltä korvauksen.

 

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
 Tehokas ja asiantunteva palveu
 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Oletko jo lähettänyt korvaushakemuksen?