Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Jos lentosi peruutetaan, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron vakiokorvaukseen, paitsi jos peruuntuminen johtui ”poikkeuksellisista olosuhteista”, kuten huonosta lentosäästä tai levottomuuksista matkakohteessasi.
Mikäli olet saanut lentoyhtiöltä tiedon lennon peruuntumisesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöpäivää, tai jos lentosi on uudelleenreititetty kohtuullisen ajan puitteissa, oikeutta vakiokorvaukseen ei ole.
Pääsääntönä on, että voit saada korvauksen, jos saavut määränpäähäsi yli kaksi tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin. Jos siis saavut määränpäähäsi alle kaksi tuntia myöhässä, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen.
On tärkeää huomata, että jotkut lentoyhtiöt tulkitsevat saapumisajankohdaksi sen hetken, kun lentokoneen renkaat koskettavat kiitoradan pintaa tai kun lentokone on pysähtynyt portille. Tämä ei kuitenkaan ole oikea tulkinta, vaan lentokoneen lasketaan saapuneen määränpäähänsä vasta, kun ovet on avattu ja matkustajat ovat saaneet luvan poistua koneesta.
Suomessa lentomatkustajan oikeus korvaukseen vanhenee vasta kolmen vuoden kuluttua tapahtumasta. Sinulla voi siis olla oikeus korvaukseen viimeisten kolmen vuoden aikana tapahtuneista lentojen peruuntumisista. Kannattaa siis hakea korvausta lennon peruuntumisesta silloinkin, kun tapahtuneesta on kulunut jo muutama vuosi.
Huomaathan, että jos asut jossain toisessa maassa, oikeus korvaukseen saattaa vanhentua nopeammin tai säilyä kauemmin.
Jos lennon peruuntumisen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet eli tilanne, jonka syntymiseen lentoyhtiö ei ole voinut vaikuttaa, oikeutta korvaukseen ei valitettavasti ole.
Poikkeuksellisia olosuhteita on seuraavanlaisia:
Joskus lentoyhtiö ilmoittaa peruuntumisen syyksi poikkeukselliset olosuhteet, vaikka todellinen syy olisikin toinen. Lentoyhtiö toimii näin, jotta välttyisi korvauksen maksamiselta.
Mietitkö, johtuiko oman lentosi peruuntuminen sittenkään poikkeuksellisista olosuhteista? Kun lähetät meille korvaushakemuksen, tarkistamme asian ja autamme saamaan vakiokorvauksen sekä korvauksen mahdollisista peruuntumisen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista.
Jos lentosi peruutetaan, voit valita, haluatko hyvityksen alkuperäisen lipun hinnasta vai uuden lipun määränpäähäsi seuraavalla mahdollisella lennolla. Jos haluat siirtää matkasi tuonnemmaksi, voit tehdä sen sillä edellytyksellä, että myöhäisemmällä lennolla on vapaita paikkoja.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaisesti sinulla on oikeus saada
Jos sinulle ei ole tarjottu esimerkiksi ruokaa ja virvokkeita tai majoitusta silloin, kun niihin olisi ollut oikeus, ja sinulle on siksi syntynyt peruuntumisesta ylimääräisiä kustannuksia, voit hakea niistä lentoyhtiöltä korvausta. Jos lennon peruuntumisesta on aiheutunut ylimaaraiset-kustannukset on tärkeää, että säilytät kaikki kuitit. Muutoin on vaikeaa saada rahoja takaisin, kun haet korvausta lentoyhtiöltä.
Lentoyhtiön vastuulla on korvata matkustajille esimerkiksi ruoasta tai hotellimajoituksesta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset silloinkin, kun vakiokorvausta ei EU-asetuksen 261/2004 perusteella voi hakea poikkeuksellisista olosuhteista johtuen.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palveu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!