Lentoapu-v-white-kopi.png

Oikeudet ylibuukkaustilanteessa

Onko pääsysi lennolle evätty? Lue täältä oikeudestasi korvaukseen.

Jos pääsysi lennolle evätään lennon ylibuukkauksen (ylivarauksen) vuoksi, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron vakiokorvaukseen.


Jos pääsysi lennolle on evätty, suosittelemme, että valtuutat alan ammattilaisen vaatimaan korvausta puolestasi – ellet ole itse valmis käymään oikeudellista kamppailua lentoyhtiötä vastaan. Valitettavasti lentoyhtiöt useimmiten hylkäävät yksityishenkilöiden tekemät korvausvaatimukset ylibuukkauksista. Jos haluat tarkistaa, onko sinulla oikeus korvaukseen ja kuinka suuren vakiokorvauksen voisit saada, syötä tietosi laskuriimme täällä tai tämän sivun lopussa.


Vaikka korvaussäännöt ovat selkeät, lentoyhtiöt suhtautuvat korvausten maksamiseen usein varauksellisesti. Niiltä voi olla vaikea saada sitä korvaussummaa, johon on sääntöjen perusteella oikeutettu. Lentoyhtiö tarjoaa esimerkiksi usein korvaukseksi lahjakorttia, vaikka matkustajalla olisi oikeus saada rahallinen korvaus.

Muista vaatia lentoyhtiöltä kirjallinen todistus lennolle pääsyn epäämisestä!


Jotta oikeutesi voisivat toteutua ylibuukkaustilanteessa, sinun on kyettävä esittämään kirjallisia todisteita lennolle pääsyn epäämisestä.


Kun lentoyhtiö peruu lennon, saat siltä sähköposti- tai tekstiviestin, jossa se kertoo peruutuksesta. Ylibuukkaustilanteesta et saa vastaavaa viestiä. Siksi on erittäin tärkeää, että vaadit saada lentoyhtiöltä kirjallisen todistuksen, jonka avulla voit myöhemmin todistaa lennolle pääsyn epäämisen.


Jos et saa lentoyhtiöltä kirjallista todistusta tapahtuneesta, menetät kaikki oikeutesi vaatia lentoyhtiöltä myöhemmin korvausta tapahtuneesta. Lentoapu ei esimerkiksi voi siinä tapauksessa viedä korvausvaatimustasi oikeuteen, sillä emme voi mitenkään todistaa sitä, että pääsysi lennolle on evätty – ellei lentoyhtiö itse myönnä asiaa.


Muista siksi aina vaatia kirjallinen todistus lennolle pääsyn epäämisestä.

Mistä lennolle pääsyn epäämisessä on kyse?


Mahdollisimman korkean tuoton varmistamiseksi lentoyhtiöt myyvät lennoille enemmän lippuja kuin niillä on paikkoja. Lentoyhtiöt laskevat sen varaan, että lennolla on aina matkustajia, jotka eivät saavu paikalle esimerkiksi sairastumisen, liikenteen ongelmien tai työmatkan peruuntumisen vuoksi. Toisinaan käy kuitenkin niin, että kaikki matkustajat saapuvat lennolle. Silloin lentoyhtiö joutuu epäämään yksittäisten matkustajien pääsyn lennolle.


Voi tuntua todella turhauttavalta jäädä koneesta, kun kädessä on voimassa oleva lippu lennolle. Onneksi ylibuukkausten määrä on laskenut huomattavasti sen jälkeen, kun sääntöjä tiukennettiin EU-asetuksen avulla. Silti edelleen välillä käy niin, että yksittäisen matkustajan pääsy lennolle evätään vastoin tämän tahtoa, ja silloin matkustajalla voi olla oikeus korvaukseen.

Oikeutesi korvaukseen ylibuukkaustilanteessa


Jos pääsysi lennolle evätään ylibuukkaustilanteessa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen.


EU-lainsäädännön mukaiset lentomatkustajan oikeudet pätevät seuraavien ehtojen toteutuessa:

  • Sinulla on kirjallisia todisteita lennolle pääsyn epäämisestä.
  • Lennät EU-maasta toiseen EU-maahan tai EU-maasta EU-alueen ulkopuolelle.
  • Lennät EU-alueen ulkopuolelta EU-maahan EU-maan lentoyhtiön lennolla.
  • Lennolle pääsyn epääminen tapahtuu EU-alueen ulkopuolella välilaskun aikana osana matkaa, joka joko alkaa EU-maasta tai päättyy EU-maahan.
  • Olet saapunut lentokentälle ja kirjautunut lennolle viimeistään 45 minuuttia ennen lennon suunniteltua lähtöaikaa, paitsi jos olet saanut lentoyhtiöltä muun kirjallisen ohjeistuksen.

On tärkeää huomata, että jos matkustaja aiheuttaa käytöksellään turvallisuusriskin, lentoyhtiöllä on oikeus estää tämän pääsy lennolle. Tällaisissa tilanteissa lentoyhtiö ei joudu korvaamaan lennolle pääsyn epäämistä. Lentoyhtiö ei myöskään ole korvausvastuussa silloin, jos olet tehnyt sen kanssa sopimuksen ylibuukkaustilanteessa. Tästä kerromme lisää jäljempänä kappaleessa “Jos suostut luovuttamaan paikkasi vapaaehtoisesti”.

Mihin sinulla on oikeus?


Kun lentoyhtiö epää pääsysi lennolle, sinulla on lentomatkustajana oikeus valita yksi seuraavista kolmesta vaihtoehdosta:

  • Lentoyhtiö hyvittää lentolippusi kokonaisuudessaan. Lisäksi sinulla on oikeus halutessasi keskeyttää matkasi ja päästä takaisin matkan lähtöpisteeseen seuraavalla mahdollisella lennolla.
  • Lentoyhtiö uudelleenreitittää sinut lopulliseen määränpäähäsi seuraavalla mahdollisella lennolla. (Lentoyhtiöllä on tarvittaessa velvollisuus varata sinulle paikka toisen lentoyhtiön lennolta.)
  • Lentoyhtiö uudelleenreitittää lentosi niin, että lähtö on sinulle sopivana toisena ajankohtana edellyttäen, että toivomallasi lähdöllä on tilaa.


Tärkeää huomata: Kun olet valinnut yhden edellä olevista vaihtoehdoista, valinta on sitova eikä sitä voi myöhemmin muuttaa.

Jos pääsysi lennolle evätään ylibuukkaustilanteessa, sinulla voi lisäksi olla oikeus rahalliseen korvaukseen ja tarvittaessa ruokaan, virvokkeisiin ja hotellimajoitukseen


Vakiokorvauksen suuruus riippuu lentomatkan pituudesta, ja se jaetaan seuraaviin neljään ryhmään:

  • Lennon pituus on 1 500 km tai alle:                                                     250 €
  • Lennon pituus on 1 500–3 500 km:                                                    400 €
  • Lennon pituus on yli 3 500 km EU:n alueella:                                    400 €
      
  • Lennon pituus on yli 3 500 km EU:n ulkopuolelle/ulkopuolelta:       600 €


Lentoyhtiöllä on joissakin tapauksissa oikeus jopa puolittaa mahdollinen korvaussumma. Tämä voi tulla kyseeseen silloin, kun lentoyhtiön onnistuu reitittää lentosi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi 

  • alle 3 tuntia myöhässä (alle 1 500 kilometrin lentomatkoilla)
  • alle 3 tuntia myöhässä (yli 1 500 kilometrin lentomatkoilla EU:n alueella ja kaikilla muilla 1 500–3 500 kilometrin pituisilla lentomatkoilla)
  • alle 4 tuntia myöhässä (yli 3 500 kilometrin lentomatkoilla, kun lennon määränpää tai lähtökenttä on EU-alueen ulkopuolella).

Lentoyhtiön huolenpitovelvollisuus ylibuukkaustilanteessa


Kun lennolle pääsy evätään, edessä saattaa olla monen tunnin odottelu ennen korvaavan lennon lähtöä. Lentomatkustajalla on siksi oikeus saada ruokaa ja virvokkeita lentoyhtiön laskuun, jos odotteluaika venyy yli 2 tunnin mittaiseksi.


Lisäksi lentoyhtiön on tarjottava majoitus hotellissa ja maksettava lentokentän ja majoituspaikan väliset kuljetukset, mikäli seuraava mahdollinen lähtö on vasta seuraavan vuorokauden puolella.


Jos lentoyhtiö ei itse tarjoa edellä mainittua huolenpitoa ja joudut maksamaan ylimääräisiä aterioita tai hotelliyöpymisen omasta pussistasi, voit hakea lentoyhtiöltä jälkeenpäin korvausta ylimääräisistä kustannuksistasi. Vaatimuksena on, että säilytät kaikki kuitit kuluista, jotka toivot lentoyhtiön korvaavan.

Jos suostut luovuttamaan paikkasi vapaaehtoisesti


Useimmat lentoyhtiöt etsivät matkustajien joukosta vapaaehtoisia luopumaan korvausta vastaan paikastaan ylibuukatulla lennolla. Lentoyhtiö saattaa tarjota vastineeksi esimerkiksi rahallista korvausta, alennuskuponkia tai matkustusluokan korotusta korvaavalle lennolle.


Rahallinen korvaus tai alennuskuponki on lentoyhtiön tarjoama hyvitys siitä, että et pääse suunnitellulle lennollesi.


Lentoyhtiön etu on ratkaista ongelma heti ylibuukkaustilanteessa esimerkiksi tarjoamalla korvaavan lennon lisäksi pienempää rahallista korvausta kuin sen lainsäädännön mukaan pitäisi maksaa tai tarjoamalla korvaukseksi muuta kuin rahaa. Lentoyhtiö saattaa myös tarjota heti rahoja takaisin alkuperäisestä lipusta. Tämän hyväksymällä joudut itse vastuuseen loppumatkasi järjestelyistä.


Jos teet lentoyhtiön kanssa tällaisen sopimuksen, eli hyväksyt vapaaehtoisesti sen tarjoaman myöhäisemmän lennon korvausta vastaan tai suostut ottamaan rahat takaisin alkuperäisestä lipusta, sinulla ei ole sen jälkeen oikeutta muuhun korvaukseen.


Kun lähetät meille korvaushakemuksen, perehdymme tapaukseesi ja vaadimme lentoyhtiötä maksamaan vakiokorvauksen ja korvaamaan mahdolliset ylimääräiset kustannukset. Hakemuksen täyttäminen vie vain muutaman minuutin, eikä se maksa mitään. Tee korvaushakemus täällä. Jos onnistumme saamaan korvauksen, palkkiomme on 30 % saadusta korvaussummasta (sis. arvonlisäveron), joka koostuu vakiokorvauksesta ja/tai ylimääräisten kulujen korvauksesta. Jäljelle jäävän summan siirrämme suoraan tilillesi.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palveu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!