Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Jos pääsysi lennolle evätään lennon ylibuukkauksen (ylivarauksen) vuoksi, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron vakiokorvaukseen.
Jos pääsysi lennolle on evätty, suosittelemme, että valtuutat alan ammattilaisen vaatimaan korvausta puolestasi – ellet ole itse valmis käymään oikeudellista kamppailua lentoyhtiötä vastaan. Valitettavasti lentoyhtiöt useimmiten hylkäävät yksityishenkilöiden tekemät korvausvaatimukset ylibuukkauksista. Jos haluat tarkistaa, onko sinulla oikeus korvaukseen ja kuinka suuren vakiokorvauksen voisit saada, syötä tietosi laskuriimme täällä tai tämän sivun lopussa.
Vaikka korvaussäännöt ovat selkeät, lentoyhtiöt suhtautuvat korvausten maksamiseen usein varauksellisesti. Niiltä voi olla vaikea saada sitä korvaussummaa, johon on sääntöjen perusteella oikeutettu. Lentoyhtiö tarjoaa esimerkiksi usein korvaukseksi lahjakorttia, vaikka matkustajalla olisi oikeus saada rahallinen korvaus.
Jotta oikeutesi voisivat toteutua ylibuukkaustilanteessa, sinun on pystyttävä esittämään kirjallisia todisteita lennolle pääsyn epäämisestä.
Kun lentoyhtiö peruuttaa lennon, saat siltä sähköposti- tai tekstiviestin, jossa se kertoo peruutuksesta. Ylibuukkaustilanteesta et saa vastaavaa viestiä. Siksi on erittäin tärkeää, että vaadit saada lentoyhtiöltä kirjallisen todistuksen, jonka avulla voit myöhemmin todistaa lennolle pääsyn epäämisen.
Jos et saa lentoyhtiöltä kirjallista todistusta tapahtuneesta, menetät kaikki oikeutesi vaatia lentoyhtiöltä myöhemmin korvausta tapahtuneesta. Lentoapu ei esimerkiksi voi siinä tapauksessa viedä korvausvaatimustasi oikeuteen, sillä emme voi mitenkään todistaa sitä, että pääsysi lennolle on evätty – ellei lentoyhtiö itse myönnä asiaa.
Muista siksi aina vaatia kirjallinen todistus lennolle pääsyn epäämisestä.
Mahdollisimman korkean tuoton varmistamiseksi lentoyhtiöt myyvät lennoille enemmän lippuja kuin niillä on paikkoja. Lentoyhtiöt laskevat sen varaan, että lennolla on aina matkustajia, jotka eivät saavu paikalle esimerkiksi sairastumisen, liikenteen ongelmien tai työmatkan peruuntumisen vuoksi. Toisinaan käy kuitenkin niin, että kaikki matkustajat saapuvat lennolle. Silloin lentoyhtiö joutuu epäämään yksittäisten matkustajien pääsyn lennolle.
Voi tuntua todella turhauttavalta jäädä koneesta, kun kädessä on voimassa oleva lippu lennolle. Onneksi ylibuukkausten määrä on laskenut huomattavasti sen jälkeen, kun sääntöjä tiukennettiin EU-asetuksen avulla. Silti edelleen välillä käy niin, että yksittäisen matkustajan pääsy lennolle evätään vastoin hänen tahtoaan, ja silloin matkustajalla voi olla oikeus korvaukseen.
Jos pääsysi lennolle evätään ylibuukkaustilanteessa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen.
EU-lainsäädännön mukaiset lentomatkustajan oikeudet pätevät seuraavien ehtojen toteutuessa:
On tärkeää huomata, että jos matkustaja aiheuttaa käytöksellään turvallisuusriskin, lentoyhtiöllä on oikeus estää tämän pääsy lennolle. Tällaisissa tilanteissa lentoyhtiö ei joudu korvaamaan lennolle pääsyn epäämistä. Lentoyhtiö ei myöskään ole korvausvastuussa silloin, jos olet tehnyt sen kanssa sopimuksen ylibuukkaustilanteessa. Tästä kerromme lisää jäljempänä kappaleessa “Jos suostut luovuttamaan paikkasi vapaaehtoisesti”.
Kun lentoyhtiö epää pääsysi lennolle, sinulla on lentomatkustajana oikeus valita yksi seuraavista kolmesta vaihtoehdosta:
Tärkeää huomata: kun olet valinnut yhden edellä olevista vaihtoehdoista, valinta on sitova eikä sitä voi myöhemmin muuttaa.
Vakiokorvauksen suuruus riippuu lentomatkan pituudesta, ja se jaetaan seuraaviin neljään ryhmään:
Lentoyhtiöllä on joissakin tapauksissa oikeus jopa puolittaa mahdollinen korvaussumma. Tämä voi tulla kyseeseen silloin, kun lentoyhtiön onnistuu reitittää lentosi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi
Kun lennolle pääsy evätään, edessä saattaa olla monen tunnin odottelu ennen korvaavan lennon lähtöä. Lentomatkustajalla on siksi oikeus saada ruokaa ja virvokkeita lentoyhtiön laskuun, jos odotteluaika venyy yli 2 tunnin mittaiseksi.
Lisäksi lentoyhtiön on tarjottava majoitus hotellissa ja maksettava lentokentän ja majoituspaikan väliset kuljetukset, mikäli seuraava mahdollinen lähtö on vasta seuraavan vuorokauden puolella.
Jos lentoyhtiö ei itse tarjoa edellä mainittua huolenpitoa ja joudut maksamaan ylimääräisiä aterioita tai hotelliyöpymisen omasta pussistasi, voit hakea lentoyhtiöltä jälkeenpäin korvausta ylimääräisistä kustannuksistasi. Vaatimuksena on, että säilytät kaikki kuitit kuluista, jotka toivot lentoyhtiön korvaavan.
Useimmat lentoyhtiöt etsivät matkustajien joukosta vapaaehtoisia luopumaan korvausta vastaan paikastaan ylibuukatulla lennolla. Lentoyhtiö saattaa tarjota vastineeksi esimerkiksi rahallista korvausta, alennuskuponkia tai matkustusluokan korotusta korvaavalle lennolle.
Rahallinen korvaus tai alennuskuponki on lentoyhtiön tarjoama hyvitys siitä, että et pääse suunnitellulle lennollesi.
Lentoyhtiön etu on ratkaista ongelma heti ylibuukkaustilanteessa esimerkiksi tarjoamalla korvaavan lennon lisäksi pienempää rahallista korvausta kuin sen lainsäädännön mukaan pitäisi maksaa tai tarjoamalla korvaukseksi muuta kuin rahaa. Lentoyhtiö saattaa myös tarjota heti rahoja takaisin alkuperäisestä lipusta. Tämän hyväksymällä joudut itse vastuuseen loppumatkasi järjestelyistä.
Jos teet lentoyhtiön kanssa tällaisen sopimuksen, eli hyväksyt vapaaehtoisesti sen tarjoaman myöhäisemmän lennon korvausta vastaan tai suostut ottamaan rahat takaisin alkuperäisestä lipusta, sinulla ei ole sen jälkeen oikeutta muuhun korvaukseen.
Jos Lentoapu onnistuu saamaan lentoyhtiöltä korvauksen, perimme työstämme palkkion, joka on korkeintaan 30 % saadusta korvaussummasta.
Mikäli tapauksesi on vietävä tuomioistuimen ratkaistavaksi, jotta lentoyhtiöltä voidaan saada korvaus, veloitamme saadusta korvaussummasta lisäksi korkeintaan 15 %:n oikeudenkäyntipalkkion, sillä käsittely vaatii siinä tapauksessa lisätyötä omalta lakiasiainosastoltamme tai ulkopuolisilta asianajajilta. Lentoavun käyttäminen on sinulle täysin riskitöntä, sillä emme peri palkkiota tai muitakaan maksuja, jos korvausta ei onnistuta saamaan – huolimatta siitä, onko tapausta käsitelty oikeudessa vai ei.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palveu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!