Lentoapu-v-white-kopi.png

 

Oikeudet ja korvaus ylivarattujen lentojen yhteydessä

Onko vastaasi tullut tilanne, jossa lentosi on ylibuukattu? Tai onko sinulta evätty pääsy lentokoneeseen? Lue lisää oikeuksistasi täältä ja katso, mitä voit saada korvauksena..

Jos sinulta on evätty nousu koneeseen, esimerkiksi koska lento oli ylibuukattu, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron. korvaukseen. EU-asetus 261/2004 ei päde ainoastaan lentojen peruutuksiin tai viivästyksiin, vaan on myös tilanteisiin, joissa sinut on käännytetty portilla ylivarauksen vuoksi.


Suosittelemme, että haet ammattimaista apua taloudellisen korvauksen saamiseksi kun lentosi on ylibuukattu, ellet itse halua käydä oikeudellista taistelua lentoyhtiötä vastaan, joka valitettavasti usein hylkää yksityishenkilöiden vaatimukset.

Jos haluat nähdä, minkä suuruiseen korvaukseen olet oikeutettu, voit syöttää matkatietosi ilmaiseksi kompensaatiolaskuriimme - tai voit aloittaa tapauksesi nyt klikkaamalla painiketta alla.

Ylibuukattu lento: Muista aina vaatia dokumentaatiota lentoyhtiöltä!

Ennen kuin alat selvittää oikeuksiasi ylibuukkaus-tilanteen yhteydessä, muista, että sinun on pystyttävä todistamaan, että sinulta evättiin pääsy lennolle.

Jos kyseessä on lennon peruutus, saat yleensä sähköpostin tai tekstiviestin, jossa ilmoitetaan peruutuksesta. Tällaista ilmoitusta ei anneta, kun sinulta evätään pääsy lennolle. Siksi on ehdottoman tärkeää, että aktiivisesti vaadit jonkinlaista dokumentaatiota lentoyhtiöltä, joka osoittaa, että sinulta evättiin pääsy lennolle.

Jos ylivaraustilanne on sattunut kohdallesi, suosittelemme, että otat yhteyttä lentoyhtiöön tiskillä ja pyydät kirjallista todistusta siitä, että sinulta evättiin pääsy lennolle. Pyydä myös, että tämä kirjallinen dokumentaatio päivätään, leimataan ja allekirjoitetaan.

Jos et saa mitään dokumentaatiota, saatat menettää oikeutesi, mukaan lukien oikeuden vaatia korvausta ylivarauksesta lentoyhtiöltä. Lentoavulle (tai vastaavalle palvelulle) on erittäin vaikeaa todistaa oikeudessa, että sinulta matkustajana evättiin pääsy lennolle - jos lentoyhtiö ei ole itse myöntänyt käännyttäneensä sinut portilla.

Muista siis aina vaatia kirjallinen todistus siitä, että lentoyhtiö on evännyt sinulta pääsyn lennolle!

Jos kirjallista dokumentaatiota ei saatu, todistustaakkaa voi todellisuudessa myös keventää, jos sinulla on todistajia. Jos sinulla oli esimerkiksi perheenjäsen, kollega tai muita silminnäkijöitä, jotka voivat todistaa mitä tilanteessa sanottiin ja tehtiin, myös tämä voi auttaa asian käsittelyssä myöhemmin.

Miksi sinulta voidaan evätä pääsy lennolle?

Maksimoidakseen tulonsa lentoyhtiöt myyvät usein useampia lippuja kuin lentokoneessa on paikkoja. Lentoyhtiöiden laskelmien mukaan tavallisella lennolla on joitakin matkustajia, jotka eivät saavu paikalle esimerkiksi sairastumisen, liikenneongelmien tai muiden vastaavien syiden vuoksi. Todellisuudessa tietenkin tapahtuu myös usein niin, että kaikki matkustajat saapuvat, ja tällöin lentoyhtiön on pakko evätä joiltakin matkustajilta pääsy lennolle. He siis tietoisesti ylibuukkaavat lennon maksimoidakseen saamansa lipputulot.

On myös tilanteita, joissa lentokoneessa on ongelmia, ja se korvataan pienemmällä koneella, jossa on vähemmän istuimia, eikä kaikille niille matkustajille ole enää tilaa, joille lentoyhtiö on myynyt liput.

On erittäin turhauttavaa tulla käännytetyksi portilla juuri ennen lentoa, kun sinulla on voimassa oleva lippu kädessäsi. Onneksi ylibuukkausten määrä on laskenut merkittävästi EU-asetuksen tiukennuttua lentoyhtiöitä kohtaan, mutta edelleen matkustajia pääsyä lennolle evätään heidän tahtoaan vastaan - ja näissä tapauksissa voit olla oikeutettu korvaukseen

On tietenkin myös päteviä syitä, joiden vuoksi henkilöltä voidaan evätä pääsy lennolle. Pätevät syyt ovat esimerkiksi

  • Terveys- ja turvallisuussyyt
  • Matkustaja on esimerkiksi humalassa, aggressiivinen tai sairas
  • Matkustajalla ei ole asianmukaista matkustusasiakirjaa

Ylibuukattu lento: Tässä ovat oikeutesi

Jos sinulta evätään pääsy lennolle ylibuukkauksen vuoksi, saatat olla oikeutettu korvaukseen. 

EU:n lentomatkustajan oikeudet ovat voimassa, jos:

  • Voit todistaa, että sinulta on evätty pääsy lennolle
  • Lennät EU-maasta toiseen EU-maahan tai lennät EU-maasta maahan EU:n ulkopuolella
  • Lennät kohteeseen tai pois lentoasemilta EU:n ulkopuolella EU-maan lentoyhtiöllä
  • Ylibuukkaus tapahtuu välilaskun aikana EU:n ulkopuolella, mutta on osa matkaa, joka alkaa EU-maassa - ja jolla on sama varausnumero koko matkan ajan
  • Olet tehnyt lähtöselvityksen lentoasemalla viimeistään 45 minuuttia ennen suunniteltua lähtöä - ellei lentoyhtiö ole toisin ilmoittanut kirjallisesti

Jos matkustaja on muodostanut merkittävän turvallisuusriskin lennon toteuttamiselle, lentoyhtiöllä on oikeus evätä henkilöltä pääsy lennolle. Näissä tilanteissa lentoyhtiö on vapautettu korvauksen maksamisesta, vaikka kyseessä olisikin pääsyn evääminen.

Tämän lisäksi sinulla ei ole oikeutta korvaukseen, jos olet tehnyt lentoyhtiön kanssa sopimuksen pääsyn eväämisestä heidän ylibuukkauksensa tai vastaavan seurauksena. Voit lukea lisää tästä osiosta "Jos suostut vapaaehtoisesti luopumaan paikastasi ylibuukkauksen yhteydessä".

 

 

Mitä oikeuksia sinulla on ylibuukkauksen yhteydessä?

Kun lentoyhtiöt eväävät matkustajilta nousun koneeseen, ilmenee kolme oikeutta, jotka sinulla lentomatkustajana on valittavissasi:

  • Lentoyhtiön tulee palauttaa koko lentolipun hinta - ja sinulla on lisäksi oikeus keskeyttää matkasi, jolloin lentoyhtiön tulee lennättää sinut takaisin alkuperäiseen lähtöpaikkaasi niin pian kuin lentoyhtiölle on mahdollista
  • Lentoyhtiön on varata sinulle uusi lento määränpäähäsi mahdollisimman pian (lentoyhtiöllä on velvollisuus maksaa matka toisella lentoyhtiöllä, jos tämä on tarpeellista)
  • Saat siirtää matkaa toiseen ajankohtaan omasta valinnastasi - jos lennolla on vapaita paikkoja

 

Huom: Kun olet kerran tehnyt yhden yllä olevista valinnoista, valintaa ei voi enää muuttaa. Sinun tulisi siksi selvittää vaihtoehtosi ennen päätöksen tekemistä.

Kohdatessasi tilanteen, jossa lentosi on ylibuukattu, sinulla on oikeus taloudelliseen korvaukseen sekä mahdollisesti tarjoiluun

 

Ylibuukattuun lentoosi liittyvän korvauksen määrä riippuu lentomatkan pituudesta ja jaetaan seuraaviin neljään luokkaan:

Lento, joka on 1.500 km tai lyhyempi: Lento, joka on 1.500 - 3.500 km välillä:  Lento yli 3.500 km EU-maiden välillä: Lento yli 3.500 km EU-maahan tai -maasta:
250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 600 Euroa

 

Joissakin tapauksissa lentoyhtiöllä on oikeus pienentää mahdollista korvaussummaa jopa 50 %:lla. Tämä voi olla mahdollista, jos sinut siirretään uudelle lennolle eikä lentosi ole myöhässä alkuperäisestä aikataulusta enempää kuin:

  • 3 tuntia (kaikki lennot, jotka ovat alle 1.500 km)
  • 3 tuntia (lennot yli 1.500 km EU:n sisällä ja kaikki muut lennot, jotka ovat 1.500 - 3.500 km välillä)
  • 4 tuntia (lennot EU:n ulkopuolelle ja yli 3.500 km)

Ruokailu lentokoneeseen nousun kieltämisen jälkeen

Kun sinulta evätään nousu koneeseen, saatat joutua odottamaan useita tunteja päästäksesi toiselle lennolle. Siksi sinulla matkustajana on oikeus tarjoiluun, joka sisältää ruokaa ja juomaa, jos odotusaika alkuperäisestä lähtöajasta ylittää 2 tuntia.

Lisäksi lentoyhtiöllä on velvollisuus järjestää kuljetus ja majoitus hotellissa, jos lähtösi on vasta seuraavana päivänä.

Jos lentoyhtiö ei ole itse tarjonnut sinulle edellä mainittuja palveluita - ja olet esimerkiksi ostanut ruokaa ja juomaa maksaen ostokset itse, voit hakea näiden lisäkustannusten korvausta lentoyhtiöltä. Huomaa, että sinun on säilytettävä kaikki kuitit niihin menoihin liittyen, jotka lentoyhtiön tulee korvata.

Jos suostut vapaaehtoisesti luopumaan paikastasi ylibuukkauksen yhteydessä

Useimmat lentoyhtiöt kysyvät matkustajilta, haluaisivatko he vapaaehtoisesti luopua paikastaan koneessa esimerkiksi vastineeksi korvauksesta, alennuskupongista, istuimen päivittämisestä seuraavalla lennolla tai vastaavasta. Käteiskorvaus tai alennuskuponki annetaan useimmiten lentoyhtiön toimesta korvauksena siitä, ettei matkustaja pääse suunnitellulle lennolle. Jos vapaaehtoisesti paikkansa luovuttavia matkustajia ei ole tarpeeksi ylibuukkauksen yhteydessä, lentoyhtiön on kiellettävä joiltakin matkustajilta nousu koneeseen.

Lentoyhtiöt yleensä yrittävät ratkaista ylibuukkauksesta aiheutuvia ongelmia esimerkiksi sopimalla joidenkin matkustajien kanssa, että heidät siirretään toiselle lennolle, jolloin he saavat usein pienemmän korvaussumman tai muunlaista hyvitystä vastineeksi aiheutuneesta vaivasta. Saattaa myös olla, että lentoyhtiö tarjoaa vain lentolipun hinnan palautuksen ja mahdollisen korvauksen. Tällaisessa tapauksessa olet tähän lentoyhtiön ehdotukseen suostumisen jälkeen omillasi ja siten itse vastuussa jatkolennoistasi.

Jos olet tehnyt vastaavia sopimuksia lentoyhtiön kanssa ja otat vastaan tarjouksen siirtyä toiselle lennolle tai saada lentolipun hinnan takaisin, et ole oikeutettu lisäkorvauksiin.

On siis erittäin tärkeää harkita, onko lentoyhtiön kanssa tekemäsi sopimus sinulle kannattava  sekä vaivaa että taloudellista haittaa ajatellen.

Kun luot tapauksen Lentoapu-palveluun avulla, tutkimme asiaasi tarkemmin ja haemme lentoyhtiöltä korvauksen, johon olet oikeutettu. Tapauksen luominen lomakkeemme kautta vie vain 3 minuuttia, ja se on täysin ilmaista.

Jos Lentoapu voittaa tapauksen, perimme me palvelumaksun, joka vastaa korkeintaan 30% hankitusta korvauksesta.

Jos Lentoavun on vietävä asia oikeuteen saadakseen maksun lentoyhtiöltä, lisätään hintaan käsittelymaksu, joka on enintään 15% hankitusta korvauksesta tai lippujen hinnan palautuksesta, koska sisäisen lakiosastomme tai ulkopuolisten asianajajien on tehtävä lisätyötä.

Voit tutustua hinnastoomme täällä

 

Tapauksen luominen on sinulle riskitöntä, sillä Lentoapua ei peri mitään palkkioita tai maksuja, ellei korvausta makseta – riippumatta siitä, onko asiaa viety oikeuteen vai ei.

Syy Myöhästymisen kesto Lennot alle 1.500 km Lennot 1.501 - 3.500 km Lennot yli 3.500 km EU-maiden välillä Lennot yli 3.500 km EU-maista/ maihin
Peruttu* 2 – 3 tuntia 250 Euroa 200 Euroa 200 Euroa 300 Euroa
Peruttu/ Myöhässä 3 – 4 tuntia 250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 300 Euroa
Peruttu/ Myöhässä yli 4 tuntia** 250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 600 Euroa
Ylibuukattu   250 Euroa 400 Euroa 400 Euroa 600 Euroa

 

Oikeus korvaukseen ylibuukatun lennon yhteydessä riippuu lentomatkan pituudesta. Mitä pidemmällä lennolla olet, sitä suurempaan korvaukseen saatat olla oikeutettu. Jos olet epävarma siitä, minkä suuruiseen summaan olet oikeutettu, voit helposti selvittää sen käyttämällä korvauslaskuriamme. Sinun tarvitsee vain syöttää lähtö- ja saapumislentokenttä sekä tietoja lentoyhtiöstäsi.

Lennolle nousun kieltäminen ilman korvausoikeutta

Du Lähtökohtaisesti olet oikeutettu korvaukseen jos sinua on kielletty nousemasta koneeseen tai lento on ylibuukattu, mutta on olemassa tilanteita, joissa oikeutesi voivat raueta.

Seuraavat seikat voivat vaikuttaa oikeuteesi saada korvausta lennolle pääsyn epäämisen yhteydessä:

  • Jos et voi esittää voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta
  • Jos sinulta puuttuu voimassa oleva viisumi tai muu maahantulolupa
  • Jos et ole tehnyt lähtöselvitystä ajallaan
  • Turvallisuus- tai terveyssyistä

Onko lentojen ylibuukkaus laillista?

Lentoyhtiöt myyvät joskus enemmän lippuja kuin mihin koneessa riittää tilaa. He tekevät näin, koska olettavat, etteivät kaikki matkustajat saavu lennolle esimerkiksi sairastumisen, liikenteen tai muun esteen vuoksi. Joskus kuitenkin kaikki matkustajat saapuvat, ja lento on ylibuukattu, eikä kaikille ole tilaa.

Lentoyhtiöiden lentojen ylibuukkaus ei ole laitonta, mutta alalla on tiukennettuja sääntöjä, joiden tarkoitus on ehkäistä näitä tilanteita ja varmistaa lentomatkustajien korkea suojelutaso. Tämä on kirjattu EU-asetukseen 261/2004.

Miten voin välttää tilanteen, jossa lentoni on ylibuukattu?

Ikävä kyllä matkustajana on mahdotonta täysin suojautua tilanteelta, jossa lento olisi ylivarattu. 

On kuitenkin tiettyjä asioita, joita voit tehdä minimoidaksesi riskin tulla käännytetyksi portilla:

  • Ole portilla hyvissä ajoin - yleensä viimeiset saapuvat matkustajat ovat ne, jotka jäävät maahan, jos lento on täynnä.
  • Tee lähtöselvitys mahdollisimman aikaisin, koska lentoyhtiöt ovat aiemmin evänneet koneeseen pääsyn perustuen lähtöselvityksen ajankohtaan.
  • Vältä lentämistä suosituimpina matkapäivinä, jotka ovat usein perjantait ja lauantait sekä maanantaiaamut.
  • Lennä sesongin ulkopuolella, vältä kausia kuten esimerkiksi koulujen loma-ajat.
  • Varaa istuimesi hyvissä ajoin - vaikka siitä tulisi lisäkustannuksia.
  • Vältä mahdollisuuksien mukaan jatkolennoilla lentämistä ja varaa mieluummin suora lento, kun se on mahdollista.
  • Liity lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmaan, sillä yhtiöt ovat vähemmän halukkaita kieltämään koneeseen nousun kanta-asiakkailta.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!