Lentoapu-v-white-kopi.png

SAS:n korvaukset - Saa jopa 600 euroa viivästyneistä tai peruuntuneista lennoista

Oletko kokenut viivästyksen tai peruutuksen SAS:n kanssa? Sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron korvaukseen | Tarkista tapauksesi täältä helposti jo tänään!

Hae korvausta

SAS:n korvaus

Oletko kokenut viivästyksen tai peruutuksen SAS: illa? Jos lentosi on viivästynyt, peruutettu tai ylivarattu, voit olla oikeutettu jopa 600euron korvaukseen. EU-asetus 261/2004 turvaa lentomatkustajan oikeudet – jos lentosi on viivästynyt, peruttu tai ylibuukattu, saatat olla oikeutettu korvaukseen. Lentoapu auttaa sinua saamaan sen, mikä sinulle kuuluu. 
Käytä maksutonta SAS-korvauslomakettamme selvittääksesi nopeasti, oletko oikeutettu korvaukseen.  .  

 

Tarkista korvauksesi täältä"

 

 

Mitä asiakkaamme kertovat saatuaan korvauksen SAS:lta

Olemme auttaneet tuhansia asiakkaita saamaan SAS:lta korvauksia viivästyneistä ja peruuntuneista lennoista.   
Voit lukea muiden kokemuksia Lentoavun käytöstä SAS:n korvausten saamiseksi Lentoavun profiilista Trustpilot-sivustolla

Vuonna 2024 SAS lensi yhteensä 210 000 lentoa.  

 

210 000 lennosta 388 oli myöhässä yli 3 tuntia, ja matkustajat voivat olla oikeutettuja viivästymiskorvauksiin näissä tapauksissa.  

 

1484 SAS:n lentoa peruttiin, ja matkustajat ovat oikeutettuja hyvityksiin ja mahdollisesti myös korvauksiin. 

 

Mitkä ovat oikeuteni SAS:n peruuntuneiden tai myöhästyneiden lentojen osalta? 

Jos SAS:n lento on peruttu tai viivästynyt viimeisten kolmen vuoden aikana, sinulla voi olla oikeus korvaukseen EU- asetuksen 261/2004 mukaisesti.  

 

Mitä sääntöjä sovelletaan SAS:n peruutuksiin?

Jos SAS:n lento peruttiin ja saavuit lopulliseen määränpäähäsi yli kolme tuntia aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, sinulla on yleensä oikeus korvaukseen. 
Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta alle 7 päivää ennen lentoa, säännöt ovat hieman erilaiset. Tällöin sinulla on oikeus korvaukseen, jos saavut määränpäähän yli kaksi tuntia suunniteltua myöhemmin.  


Miksi peruutuskorvaus mitataan tunteina?

Jos SAS peruuttaa lentosi, se on velvollinen tarjoamaan sinulle lipun seuraavalle vapaalle lennolle, olipa se sitten SAS:n oma lento tai toisen lentoyhtiön lento. Usein seuraava saatavilla oleva lento saapuu muutamaa tuntia myöhemmin kuin alkuperäisen lentosi oli määrä saapua. Korvaus lasketaan sen vuoksi sen perusteella, miten paljon eroa on sen välillä, milloin sinun olisi pitänyt saapua perille ja milloin todellisuudessa saavuit perille. 
 
Huomautus: Jos SAS peruutti lentosi yli 14 päivää ennen lähtöä, sinulla ei valitettavasti ole oikeutta korvaukseen. Muista kuitekin, että sinulla on silti oikeus saada lippusi hinta takaisin kokonaisuudessaan riippumatta siitä, milloin peruutus tapahtui. 

 

Mitä sääntöjä sovelletaan SAS-viivästyksiin? 

Sinulla on yleensä oikeus rahalliseen korvaukseen, jos SAS:n lento on yli 3 tuntia myöhässä. Korvauksen määrä riippuu sekä myöhästymisen pituudesta että lennon pituudesta. Saat yleiskatsauksen siitä, kuinka paljon voit saada korvausta alla olevasta sinisestä yleiskatsauksesta. 
Jos lentosi viivästyy yli kaksi tuntia, sinulla on oikeus saada SAS:lta kohtuullinen määrä aterioita ja virvokkeita. Muista säilyttää kuitit lentoasemalta ostamistasi tuotteista, sillä ne voivat olla tarpeen korvausta hakiessa.  

 

Tässä on yleiskatsaus EU-asetuksen 261 sisältöön 

Årsag Forsinket ankomstid Flyvninger under 1.500 km Flyvninger 1.501 - 3.500 km Flyvninger over 3.500 km mellem EU-lande Flyvninger over 3.500 km til/fra EU-lande
Aflyst* 2 – 3 timer 1.850 kr. 1.500 kr. 1.500 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket 3 – 4 timer 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 2.250 kr.
Aflyst/Forsinket Mere end 4 timer** 1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.
Overbooket   1.850 kr. 3.000 kr. 3.000 kr. 4.500 kr.

* Hvis aflysningen sker mindre end 7 dage før planlagte afgang.

** Hvis aflysningen sker mellem 14-7 dage før planlagte afgang.

 

Yhteenvetona:  

Voit vaatia korvausta, jos:  
✅ Lentosi oli myöhässä yli 3 tuntia saapuessaan. 
✅ Lentosi peruttiin alle 14 päivää ennen lähtöä.  
✅ Sinulta evättiin pääsy lennolle ylivarauksen vuoksi.  

 

Poikkeukselliset ja ei-poikkeukselliset olosuhteet 


Korvaussäännöt koskevat vain tilanteita, joissa viivästys tai peruutus ei johdu poikkeuksellisista olosuhteista – eli sellaisista, joihin lentoyhtiö ei voi vaikuttaa.  

 

Ei-poikkeukselliset olosuhteet voivat olla: 

- SAS:n tekniset ongelmat (lentokoneessa, sisäisissä järjestelmissä jne)  
- Henkilöstöpula (koskee myös lentoyhtiön oman henkilöstön lakkoilua) 

 

Poikkeukselliset olosuhteet voivat olla: 

- Vaikeat sääolosuhteet   
- terroriteot, sotilasvallankaappaukset tai poliittiset levottomuudet, jos ne aiheuttavat turvallisuusriskin.   
- Lennonjohdon rajoitukset   
- Matkustajan akuutti sairaus tai hätätila   
- Lennonjohtajien lakot     

 

Kun lento viivästyy tai peruuntuu, matkustajille ei useinkaan kerrota tarkkaa syytä. Jos syyksi mainitaan esimerkiksi "huono sää", mistä voi tietää, onko sää ollut niin poikkeuksellinen, että se vapauttaa lentoyhtiön korvausvastuusta? Matkustajan voi olla vaikea arvioida, onko oikeutta korvaukseen – mutta onneksi me voimme auttaa selvittämään sen.  

 

Tietoa SAS:sta 

SAS (Scandinavian Airlines) on yksi Skandinavian suurimmista lentoyhtiöistä, jonka toimipaikat ovat Tukholmassa, Kööpenhaminassa sekä Oslossa. SAS:n arsenaalissa on noin 133 lentokonetta, ja se liikennöi yli 100 kohteeseen Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa (lähde: SAS:n virallinen verkkosivusto). SAS perustettiin vuonna 1946, ja sen omistavat nykyään Skandinavian maat Tanska, Norja ja Ruotsi. Lentoyhtiö tarjoaa sekä kotimaan- että ulkomaanlentoja sekä matkakokemuksia hotelleineen, autonvuokrauksineen sekä paljon muuta.  

 

Vaikka SAS tunnetaan luotettavasta toiminnastaan ja hyvästä asiakaspalvelustaan, lento-ongelmat eivät ole harvinaisia. Suuren päivittäisten lentojen määrän vuoksi yhtiöllä esiintyy säännöllisesti viivästyksiä ja peruutuksia, jotka vaikuttavat moniin matkustajiin. Jos SAS:n lentosi on myöhästynyt tai peruttu, sinulla saattaa olla oikeus jopa 600 euron korvaukseen. 


Onko SAS:n lento viivästynyt tai peruuntunut?

 

 

Tarkista korvauksesi tästä

 

 

UKK

Kuinka paljon lennon on oltava myöhässä, jotta voin saada korvausta?

Yleissääntönä on, että lennon on myöhästyttävä 3 tuntia, jotta matkustajalla on oikeus korvaukseen. Joissakin tapauksissa korvausta voi kuitenkin vaatia jo 2 tunnin myöhästymisestä. Löydät yleiskatsauksen korvaussääntöihin alempana sivulla.

 

Miten voin vaatia korvausta SAS:n lennon myöhästymisestä? 

Voit ottaa suoraan yhteyttä SAS:iin korvauksen saamiseksi. Tämä voi kuitenkin olla vaativa prosessi. Jos et halua käyttää prosessiin aikaa ja energiaa, voit antaa asian meidän hoidettavaksi.

 

Kuinka kauan myöhästymisen jälkeen voin tehdä hakemuksen?

Sinulla on kolme vuotta aikaa valittaa lennon myöhästymisestä ja hakea korvausta.

 

Voinko saada korvausta, jos ostin lipun matkatoimiston kautta?

Kyllä, saatat silti olla oikeutettu korvaukseen, vaikka olisit tehnyt varauksen matkatoimiston kautta. SAS on vastuussa korvauksesta, ei matkatoimisto.

 

Entä jos minulla on välilaskuja - sovelletaanko sääntöjä edelleen?

Jos koko matkasi on ostettu samalla varausnumerolla ja jos viivästys tai peruutus vaikuttaa lopulliseen määränpäähäsi, saatat olla oikeutettu korvaukseen - myös välilaskujen osalta.

 

Mitä teen, jos SAS kieltäytyy maksamasta korvausta?

Jos SAS hylkää tapauksesi, voimme arvioida soveltuuko se vietäväksi oikeuteen. Käsittelemme halutessasi tapauksen loppuun asti - ilman lisäriskiä sinulle.

 

Jos matkustin lasten kanssa, saavatko hekin korvausta?

Kyllä! Myös lapset, joilla on oma istumapaikka (ja siten lippu), ovat oikeutettuja korvaukseen iästä riippumatta.

 

Koskeeko EU:n asetus myös Suomen sisäisiä lentoja?

Kyllä, EU 261/2004 koskee kaikkia EU:n alueelta lähteviä lentoja - myös Suomen sisäisiä lentoja. 
 

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!