Lentoapu-v-white-kopi.png

EU-asetus 261/2004 - Saa yleiskatsaus oikeuksiisi täältä

January 2019

Viimeisin kirjoitus

Viivästyksen vuoksi menetetty jatkolento: Oikeutesi ja vaihtoehtosi

January 2025

EU-asetus 261/2004: Lentojen myöhästymisiä ja peruutuksia koskevat eurooppalaiset säännöt

 

EU-asetus (EY) N:o 261/2004 on talvella 2004 annettu säädös, joka määrittelee lentomatkustajille maksettavat korvaukset sekä avun peruutus-, viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa. Tässä julkaisussa käymme läpi lentojen viivästyksiin ja peruutuksiin liittyviä eurooppalaisia sääntöjä.

 

Sådan får du kompensation igennem EF 261/2004

 

EU-asetusta 261 sovelletaan kaikkiin EU-alueelta lähteviin lentoihin sekä EU-alueen lentoyhtiöiden operoimiin lentoihin, jotka lähtevät EU:n ulkopuolelta mutta laskeutuvat EU-alueelle. Jotta lento kuuluisi asetuksen 261 piiriin, sen on täytettävä jokin seuraavista ehdoista:

 

  • Lento on myöhässä vähintään 2 tuntia, jos reitin pituus on 1 500 kilometriä tai vähemmän. 
  • Lento on myöhässä vähintään 3 tuntia EU:n sisäisillä reiteillä tai reiteillä, jotka ylittävät 1 500 kilometriä. 
  • Lento on myöhässä vähintään 3 tuntia reitillä, jonka pituus on 1 500–3 500 kilometriä. 

 

EU-asetus 261/2004 ja lentojen myöhästymiset

Jos lennät näiden ehtojen mukaisella lennolla, sinulla voi asetuksen perusteella olla oikeus seuraaviin asioihin:

  • Ateriat ja virvokkeet, joiden määrä vastaa viivästyksen kestoa.  
  • Kaksi puhelua tai sähköpostia.  
  • Hotellimajoitus ja kuljetus hotelliin, jos joudut odottamaan uutta lentoa yhden tai useamman yön.  
  • Jos lento myöhästyy yli 5 tuntia ja matkustaja päättää olla matkustamatta, hänellä on oikeus lipun hinnan palautukseen. Lippu voidaan myös hyvittää, jos matkaan kuuluvia muita lentoja ei voida käyttää ensimmäisen lennon häiriön vuoksi. Matkustajalla on myös oikeus valita lento takaisin alkuperäiseen määränpäähän.  
  • Korvaus, jos viivästys on vähintään 3 tuntia.

 

EU-asetus 261/2004 ja lennon peruutus

Jos lentosi peruutetaan, voit valita joko lipun hinnan palautuksen (mukaan lukien muut matkasi osat, jotka peruuntumisen vuoksi jäävät käyttämättä) tai paluulennon kotiin. Vaihtoehtoisesti voit valita uuden lennon ja jatkaa matkaasi.

 

Lisäksi olet oikeutettu seuraaviin asioihin:

  • Ateriat ja virvokkeet, joiden määrä vastaa viivästyksen kestoa.   
  • Kaksi puhelua tai sähköpostia.   
  • Hotellimajoitus ja kuljetus hotelliin, jos joudut odottamaan uutta lentoa yhden tai useamman yön.   
  • Rahallista kompensaatio seuraavin ehdoin: 
    • 250 euroa alle 1500 kilometrin pituisella lennolla 
    • 400 euroa Euroopan sisäisellä lennolla, jonka pituus on yli 1500 kilometriä. 
    • 400 euroa muilla lennoilla, joiden pituus on vähintään 1500 ja enintään 3500 kilometriä. 
    • 600 euroa muilla lennoilla. 

 

 

EU-asetuksen 261/2004 mukainen kompensaatio

Ilmoitetut korvaussummat voidaan puolittaa, jos matkustajalle tarjotaan uudelleenreititystä  lopulliseen määränpäähän lennolle, joka laskeutuu enintään 4 tuntia alkuperäisen aikataulun mukaisen saapumisajan jälkeen, matkan pituudesta riippuen. 

 

Kun korvaus puolitetaan, sovelletaan seuraavia sääntöjä:

  • Enintään 1 500 kilometrin pituisilla lennoilla korvaus voidaan puolittaa, jos lentoyhtiö tarjoaa uudelleenreititystä, joka saapuu alle 2 tuntia alkuperäisen saapumisajan jälkeen.  
  • EU:n sisäisillä tai 1 500-3 500 kilometrin lennoilla korvaus voidaan puolittaa, jos lentoyhtiö tarjoaa uudelleenreititystä, jolla matkustaja saapuu määränpäähänsä alle 3 tuntia alkuperäisen saapumisajan jälkeen.  
  • Kaikilla muilla lennoilla (yli 3500 km:n etäisyydellä ja EU:n ulkopuolella) korvaus voidaan puolittaa, jos lentoyhtiö tarjoaa uudelleenreititystä, jolla matkustaja saapuu määränpäähänsä alle 4 tuntia alkuperäisen saapumisajan jälkeen. 

Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos peruutuksen tai viivästyksen syynä on poikkeuksellinen olosuhde, kuten lakko, poliittinen epävakaus, turvallisuusriski tai normaalia huonommat sääolosuhteet, tai jos matkustajalle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään 14 päivää ennen lähtöä. 

Matkustajana sinulla ei myöskään ole oikeutta kompensaatioon, jos:

  • Peruutus tapahtuu 7-14 päivää ennen lähtöä, ja uudelleenreititys tarjotaan siten, että lähtöaika on enintään 2 tuntia aikaisempi ja saapumisaika enintään 4 tuntia myöhäisempi kuin alkuperäinen suunniteltu saapumisaika.   
  • Peruutus tapahtuu alle 7 päivää ennen lähtöä, ja uudelleenreititys tarjotaan siten, että lähtöaika on enintään 1 tunti aikaisemmin ja saapumisaika enintään 2 tuntia myöhemmin kuin alkuperäinen suunniteltu saapumisaika. 

Lue lisää oikeuksistasi lennon viivästyessä yksityiskohtaisesta artikkelistamme.

 

EU-asetuksen 261/2004 tarkoitus

EU-asetuksen 261 tavoitteena on vahvistaa ja suojata lentomatkustajien oikeuksia kaikkialla Euroopassa. Asetus varmistaa, että matkustajat eivät jää ilman apua, kun lento viivästyy, peruuntuu tai lennolle pääsy evätään vastoin heidän tahtoaan. EU-asetuksessa 261/2004 määritellään selkeät säännöt korvauksista ja avusta, jota lentoyhtiöiden tulee tarjota merkittävästi myöhästyneillä, peruutetuilla tai ylivaratuilla lennoilla. Tämän ansiosta matkustajat voivat saada rahallisen korvauksen lisäksi myös tarvittavaa tukea, kuten aterioita, puheluja ja tarvittaessa majoituksen. 

 

Asetuksella pyritään varmistamaan korkea palvelutaso ilmailualalla, jolloin lentoyhtiöt ottavat vastuun asiakkaistaan. Tiukat korvaus- ja tukivaatimukset painostavat lentoyhtiöitä huomioimaan matkustajien tarpeet ja parantamaan tehokkuuttaan. EU-asetus 261/2004 on tärkeä osa EU-tavoitetta lisätä lentoliikenteen avoimuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä turvata yhtäläiset oikeudet kaikille matkustajille riippumatta siitä, mistä EU-maasta he lähtevät tai mihin saapuvat. Tämä asetus viestii selvästi, että matkustajien mukavuus ja oikeudet ovat ensisijaisen tärkeitä, ja se vahvistaa kuluttajien luottamusta sekä parantaa kokonaisvaltaista matkustuskokemusta.

Kirjoittaja: Sine Wainoe