Ryanair saa tulevina kuukausina peräti 500 haastetta Lentoavulta, joka auttaa lentomatkustajia saamaan taloudellisia korvauksia lentoyhtiöiltä lentojen myöhästymisistä ja peruutuksista.
Lentoapu on koonnut tapauksia yli 1 000 asiakkaan puolesta, jotka eivät ole saaneet lentoyhtiöltä taloudellista korvausta, ja on nyt valmis menemään oikeuteen taistelemaan siitä, mihin matkustajilla on heidän mielestään oikeus.
Lentoapu haluaa suurella tapausmäärällä lähettää Ryanairille viestin siitä, että lentoyhtiö on liian hidas ja huono käsittelemään matkustajien korvausvaatimuksia, kertoo Flyhjælpin lakimies ja oikeudellinen johtaja Benedikte Bolvig Lund.
"Kokemuksemme mukaan, kun Ryanairin kaltaisilla lentoyhtiöillä on liikaa aikaa tapausten käsittelyyn, ne keksivät kaikenlaisia, vaihtelevasti perusteltuja väitteitä välttääkseen korvausten maksamisen. Emme kuitenkaan hyväksy sitä, että matkustajien oikeuksia sivuutetaan tällä tavoin. Lentoyhtiöt on pakotettava ottamaan huomioon matkustajien oikeus korvauksiin ja rahanpalautuksiin, ja pidämme tätä velvollisuutenamme", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Lentoapu tekee tätä juuri nyt, sillä se on lähettänyt 500 haastehakemusta, joiden arvo on yhteensä 3,2 miljoonaa Tanskan kruunua.
Mistä nämä tapaukset ovat lähtöisin
Haasteet ovat seurausta huhtikuussa annetusta korkeimman oikeuden tuomiosta, jossa Ryanair voitti tapauksen, joka koski lipunhinnan rahanpalautusta online-lippujen välittäjän, niin sanotun OTA:n, kautta. Lentoapu ei ollut tyytyväinen lopputulokseen, koska se on lisännyt epävarmuutta matkustajien oikeuksista rahanpalautusten osalta.
"Ei pitäisi olla tarpeellista, että sinulla on juridinen tausta ja että taistelet saadaksesi takaisin jotakin, mikä on oikeutetusti sinun. Valitettavasti korkeimman oikeuden tapaus kuitenkin osoitti meille, että näin on jatkossakin. Monet matkustajat kärsivät edelleen päivittäin Ryanairin liiketoimintatavoista", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Hän toteaa myös, että Lentoavulla on paljon enemmän tapauksia, joihin liittyy korvausvaatimuksia, kuin ne 500 tapausta, jotka he tällä kertaa lähettivät.
Lentomatkustajilla on oikeus korvaukseen, jos heidän lentonsa peruuntuu tai viivästyy yli kolme tuntia, ellei syy ole lentoyhtiön tavanomaisen toiminnan tai valvonnan ulkopuolella eikä sitä olisi voitu välttää. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi lentoyhtiön ulkopuoliset lakot, terrorismi, sotilasvallankaappaukset, äärimmäiset sääolosuhteet tai lentokiellot. Matkustajilla on myös oikeus lipun hinnan palautukseen tai uuteen lippuun, jos lento peruutetaan, ylivarataan tai se viivästyy yli viisi tuntia.