Lentoapu-v-white-kopi.png

Flightright-indeksi 2024

 

 

Flightright vertaili 20 eurooppalaista lentoyhtiötä myöhästymisten ja peruutusten määrän, lentomatkustajille maksettavien korvausten ja yleisen asiakaskokemuksen perusteella.

 

 

Lentoyhtiöitä arvioitiin luotettavuuden, maksukäyttäytymisen ja asiakkaiden kokemusten perusteella kuuden kuukauden analyysijaksolla 1. joulukuuta 2023 ja 31. toukokuuta 2024 välisenä aikana. Flightright Index 2024 -indeksissä lentoyhtiöt luokitellaan nyt kolmessa kategoriassa asteikolla 1-5, jossa 1 on huonoin ja 5 paras luokitus. 

 

Tanskalaisen Lentoapu-yhtiön lakimies ja oikeudellinen johtaja Benedikte Bolvig Lund uskoo, että lentoyhtiöt aiheuttavat ongelmia matkustajille ja että ne pitäisi saattaa vastuuseen:  

 

"Mielestämme on tärkeää, että lentomatkustajat saavat tällaista tietoa, jotta he voivat varata seuraavan lomansa tietoon perustuen. Toivomme myös, että se velvoittaa lentoyhtiöitä parantamaan palveluaan asiakkaille", hän selittää.

 

Flightrightin vertailu 20 lentoyhtiöstä Euroopassa 2024: 

(alin luokitus ylhäällä)

 

 

Taulukosta käy ilmi, miten 20 eurooppalaista lentoyhtiötä on arvioitu luotettavuuden, korvausten maksamisen ja asiakaskokemuksen perusteella. Lentoyhtiöt saavat kussakin kategoriassa 1-5 pistettä, joista 1 piste on huonoin ja 5 pistettä paras. Huonoimman lukituksen saaneet lentoyhtiöt on lueteltu ylhäältä alkaen ja parhaan kokonaisarvosanan saaneet lentoyhtiöt ovat alhaalla.

 

*Katso tietojen selitykset jäljempänä

 

Miten lentoyhtiöiden luotettavuutta arvioidaan

Tässä kategoriassa olemme arvioineet kunkin lentoyhtiön myöhästymis- ja peruutuslukuja osoittaaksemme, mitkä lentoyhtiöt ovat erityisen luotettavia tai epäluotettavia.   

Tätä varten käytämme omaa tietokantaamme, joka koostuu miljoonista lentotiedoista ja jota päivitetään päivittäin. Vertaamme sitä myös kaupallisten palveluntarjoajien tietokantoihin varmistaaksemme, että tiedot ovat mahdollisimman tarkkoja.   

 

Peruutukset: 

Jos lentoyhtiöt peruivat alle 0,51 prosenttia kaikista lennoistaan tutkitun kuuden kuukauden jakson aikana, ne saavat 5 pistettä. Jos ne peruivat yli 2,50 prosenttia kaikista lennoistaan, ne saavat 1 pisteen. 

 

Peruutukset prosentteina (peruutusten kokonaismäärä aikataulun mukaisista lennoista):  

0,00 % - 0,50 %     = 5 pistettä 

0,51 % - 1,00 %     = 4 pistettä  

1,01 % - 1,50 %     = 3 pistettä  

1,51 % - 2,50 %     = 2 pistettä  

yli 2,50 prosenttia:        = 1 piste  

 

Viivästykset:  

Viivästysten osalta analysoimme kaikki lennot, joiden myöhästymiset olivat vähintään 15 minuuttia. Kaikki alle 15 minuuttia kestävät myöhästymiset uokiteltiin kohtuullisen täsmällisiksi. Jos alle 5,1 prosenttia lentoyhtiön lennoista myöhästyy kyseisellä ajanjaksolla, se saa 5 pistettä. Lentoyhtiöt, joiden kaikista lennoista yli 30 prosenttia on myöhässä vähintään 15 minuuttia, saavat  yhden pisteen.   

 

Myöhästymiset prosentteina 15 minuutista (myöhästymiset kaikista lennoista):  

0,00 % - 5,0 %     = 5 pistettä   

5,1-10,0 %     = 4 pistettä  

10,1-20,0 %     = 3 pistettä  

20,1-30,0 %     = 2 pistettä  

30,1 % ja enemmän     = 1 piste  

 

Miten lentoyhtiöiden maksukäyttäytymistä arvioidaan 

Olemme tutkineet, kuinka nopeasti kukin lentoyhtiö maksaa Flightrightille korvauksia lennon viivästymisestä ja peruuntumisesta.   

Arvioimme, kuinka nopeasti kukin lentoyhtiö maksoi korvaukset suoraan Flightrightille ilman, että meidän olisi tarvinnut lähettää ylimääräistä maksupyyntöä. Lentoyhtiöt, jotka maksoivat yli 40 prosenttia korvauksista suoraan meille, saivat 5 pistettä. Lentoyhtiöt, jotka maksoivat alle 10 prosenttia suoraan meille, saivat 1 pisteen.   

Lisäksi tarkastelimme, kuinka monta päivää lentoyhtiöillä kesti maksupyyntömme jälkeen siirtää korvaukset Flightrightille. Jos heillä kesti alle 15 päivää, annoimme 5 pistettä. Jos se kesti 101 päivää tai kauemmin, ne saivat 1 pisteen. 

 

Suorat maksut Flightrightille:  

+ 40 %         = 5 pistettä  

30-40 %         = 4 pistettä  

20-30 %         = 3 pistettä  

10-20 %         = 2 pistettä  

5-10 %         = 1 piste  

 

Päivät siitä, kun maksu suoritettiin maksupyynnön jälkeen:          

0 päivästä 14 päivään     = 5 pistettä  

15 päivästä 30 päivään     = 4 pistettä  

31 päivästä 70 päivään     = 3 pistettä  

71 päivästä 100 päivään     = 2 pistettä  

101 päivää ja enemmän     = 1 piste  

 

Miten asiakkaiden käsityksiä lentoyhtiöistä arvioidaan

Teimme tutkimuksen, jossa analysoimme, kuinka tyytyväisiä tuhannet asiakkaat ovat eri lentoyhtiöiden palveluun ja kuinka nopeasti ja luotettavasti lentomatkustajien huolenaiheet on käsitelty. Kyselyssä on yhteensä seitsemän kysymystä lentoyhtiöiden asiakaspalvelun saatavuudesta, tiedotuskäytännöstä ja matkustajien tukemisesta lento-ongelmissa. Kysymyksiin oli aina viisi vastausvaihtoehtoa, joista huonoin vastaus sai 1 pisteen ja paras vastaus 5 pistettä.   

 

1: Kuinka tyytyväinen olitte lentoyhtiönne asiakaspalvelun saatavuuteen sen jälkeen, kun teille oli ilmoitettu ongelmasta (viivästyksestä tai peruutuksesta)?  

2: Millaiseksi arvioitte lentoyhtiöltä saamanne tiedon laadun sen jälkeen, kun lentonne oli viivästynyt tai peruttu?  

3: Kuinka nopeasti lentoyhtiö vastasi tiedusteluihisi?    

4: Kuinka tyytyväinen olit lentoyhtiön tarjoamiin ratkaisuihin, joilla lievennettiin viivästyksestä/peruutuksesta aiheutuneita haittoja?   

5: Tarjosiko lentoyhtiö tarvittaessa hotellimajoitusta?  

6: Mitä mieltä olet lentoyhtiön henkilökunnan yleisestä avuliaisuudesta tapauksen aikana?    

7: Suosittelisitko kokemuksesi perusteella tätä lentoyhtiötä muille matkustajille?   

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!