Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Huomioithan, että tämä lehdistötiedote on suunnattu Tanskan medialle, ja sen sisältö on laadittu sen mukaisesti.
Korkein oikeus antoi torstaina tuomion lentoyhtiö Ryanairin hyväksi lentolippujen korvaamista koskevassa asiassa. Flyhjælpin mukaan tämä tarkoittaa, että lentomatkustajien oikeudet ovat edelleen epäselvät ja epävarmat.
Kun erään avioparin matka Roomaan huhtikuussa 2020 peruttiin, he uskoivat olevansa oikeutettuja siihen, että lentoyhtiö Ryanair hyvittää heille peruuntuneet liput, vaikka he olivat ostaneet liput flybillet.dk:n lipunvälittäjän kautta.
Tänään, neljä vuotta myöhemmin, korkein oikeus on kuitenkin juuri päättänyt päinvastoin, nimittäin että matkustajat olivat hyväksyneet sen, että flybillet.dk saattoi saada Ryanairilta maksun heidän puolestaan. Flyhjælpin asianajaja ja oikeudellinen neuvonantaja Benedikte Bolvig Lund, joka on käsitellyt asiaa pariskunnan puolesta kaikissa kolmessa tapauksessa, selittää miksi:
"Olimme toivoneet, että korkein oikeus antaisi joitakin ohjeita kaikille lentomatkustajille. Sen sijaan korkein oikeus on tarkastellut vain tätä tapausta ja näiden matkustajien erityistä käyttäytymistä. Tämä tarkoittaa , että emme voi käyttää tuomiota hyväksi muissa tapauksissa. Se on sääli, sillä olisimme toivoneet korkeimmalta oikeudelta näkemystä siitä, missä on tasapaino toisaalta lentomatkustajien ja toisaalta lentoyhtiöiden etujen välillä lippujen välittäjien osalta", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Nykyään suurin osa lentomatkustajista lentolippunsa online-lippujen välittäjän, kuten flybillet.dk:n, kautta. Flyhjælp ei kuitenkaan suosittele tätä - osittain siksi, että voi olla vaikeaa saada takaisin rahat, joihin on oikeutettu.
"Lipunvälittäjiin ei sovelleta samaa EU:n kuluttajansuojaa koskevaa asetusta kuin lentoyhtiöihin. Saadaksesi rahasi takaisin lipunmyyjältä sinun on siis ryhdyttävä oikeustoimiin lipunmyyjää vastaan tämän kotimaassa kyseisen maan sääntöjen mukaisesti, kyseisen maan tuomioistuinten kautta ja kyseisen maan kielellä. Toisin sanoen se on lähes mahdoton tehtävä. Lentomatkustajana sinun on todella oltava varovainen sen suhteen, mitä olet hyväksynyt lentoyhtiöiden ja lipunvälittäjien verkkosivuilla olevissa ehdoissa", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Korkeimman oikeuden päätöksen jälkeen Benedikte Bolvig Lund ennustaa, että lentoyhtiöt yrittävät jatkossakin siirtää maksuvelvollisuuden lipunmyyjälle ja siten riskin lentomatkustajalle, jos jokin menee pieleen.
Flyhjælpin toimitusjohtajan Gustav Thybon mukaan tämä suuri askel väärään suuntaan matkustajien oikeuksien kannalta, ja se tarkoittaa, että Flyhjælpin on nyt myös valmistauduttava viemään erilaisia tapauksia oikeuteen eri puolilla maailmaa.
"Jotta voimme jatkossakin auttaa matkustajia saamaan rahansa takaisin, meidän on ehkä alettava haastaa lipunmyyjiä oikeuteen uudentyyppisten yritysten ja uusien oikeusriitojen avulla. Näemme tulevaisuutta, jossa tästä tulee vaikeampaa, ja monet jäävät vaille rahaa, johon heillä muuten olisi oikeus. Entä jos lentoyhtiöt vain sanovat, että ne ovat maksaneet hyvityksen lipunmyyjälle, ja silloin kuluttaja on heidän armoillaan", Gustav Thybo sanoo.
Flyhjælp yhdessä emoyhtiönsä Flightrightin kanssa käy oikeustoimia lentoyhtiöitä vastaan eri puolilla Eurooppaa ja Euroopan yhteisöjen tuomioistuimessa.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!