Lentoapu-v-white-kopi.png

 

 

Huomioithan, että tämä lehdistötiedote on suunnattu Tanskan medialle, ja sen sisältö on laadittu sen mukaisesti.

 

Lento peruttu tai myöhässä? Näissä kolmessa tilanteessa et ole oikeutettu korvaukseen.

 

 

Vaikka matkustajilla on usein oikeus korvaukseen lennon peruuntuessa, muista, että EU:n asetuksessa on poikkeuksia, joiden vuoksi et voi vaatia korvausta lentoyhtiöltä, jos lentosi peruuntuu tai viivästyy.  

 

 

Monien tanskalaisten kesäloma on juuri alkanut, mikä saattaa tarkoittaa, että lentomatka on lähellä. On hyvä tuntea omat oikeutensa lentomatkustajana. Et nimittäin aina ole oikeutettu taloudelliseen korvaukseen, jos lento viivästyy tai peruuntuu.  

"On tärkeää olla tietoinen siitä, että voi olla tilanteita, joissa lentoyhtiöillä ei ole velvollisuutta maksaa matkustajille korvausta lennon peruuttamisesta", sanoo Flyhjælpin lakimies ja oikeudellinen johtaja Benedikte Bolvig Lund. 

 

Seuraavassa on 3 tilannetta, joissa lentomatkustajana et voi vaatia korvausta lentoyhtiöltä. Nämä poikkeukset perustuvat EU:n asetukseen 261/2004: 

1: Jos lento peruutetaan poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. 

Jos lentosi peruuntuu tai viivästyy lentoyhtiöstä riippumattomista poikkeuksellisista olosuhteista johtuen, et voi vaatia korvausta. Esimerkkejä poikkeuksellisista olosuhteista ovat huono sää, lintutörmäys (kun lintu osuu moottoriin), ulkoiset lakot (esim. lennonjohdon), poliittiset levottomuudet, turvallisuusriskit tai ennalta arvaamattomat tekniset ongelmat.  

"Matkustajien on syytä olla tietoisia siitä, että poikkeuksellisissa olosuhteissa lentoyhtiöllä on velvollisuus yrittää minimoida viivästys mahdollisimman paljon, vaikka viivästyksen alkuperäinen syy ei olisikaan ollut lentoyhtiön hallinnassa. Jos viivästyksen minimoimisvelvollisuutta ei noudateta, matkustajalla on silti oikeus korvaukseen", Benedikte Bolvig Lund sanoo.  

 

2: Jos lento peruutetaan yli 14 päivää ennen lähtöä. 

Jos lentoyhtiö ilmoittaa peruutuksesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöpäivää, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen peruutetusta lennosta.  

Kaikkien peruutusten ja yli 5 tunnin viivästymisten osalta matkustajille on tarjottava mahdollisimman pian mahdollisuus valita hyvitys tai uusi lippu riippumatta peruutuksen syystä tai ajankohdasta 

 

3: Jos lentoyhtiö tarjoaa vaihtoehtoista kuljetusta 

Jos lentoyhtiö tarjoaa vaihtoehtoista lentoa, jolla pääset määränpäähäsi samaan aikaan kuin alkuperäisellä lennolla, se voi myös sulkea pois oikeuden korvaukseen. Riippuen matkan pituudesta ja siitä, kuinka paljon lentoyhtiö onnistuu minimoimaan viivästyksen, korvaus voidaan joko puolittaa tai peruuttaa kokonaan. 

 

Jos et ole varma, oletko oikeutettu korvaukseen peruuntuneesta lennosta, voit tarkistaa vaihtoehtosi 5 minuutissa osoitteessa Flyhjælp.dk.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!