Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Miten lentomatkalleni käy? Lue lisää oikeuksistasi:
Lentoyhtiö ei ole ilmoittanut lentoni tilanteesta
Lentoyhtiöni on mennyt konkurssiin
Lentolippuni on ostettu kolmannen osapuolen kautta
Koronakriisi on hyvin lyhyessä ajassa muuttanut näkymiä monella alalla ympäri maailman. Matkailuala on yksi pahiten kärsineistä. Monet maat ovat sulkeneet rajojaan, ja ennen kriisiä ostetut matkat uhkaavat peruuntua. Moni kuluttaja on tilanteessa, jossa tulevaisuus näyttää epävarmalta eikä matkojen toteutumisesta ole tietoa. Lentoyhtiöt ja matkatoimistot, joiden kanssa asioiminen on jo ennen kriisiäkin saattanut olla hankalaa, ovat kovan paineen alla. Tämä on selvästi havaittavissa silloin, kun niiltä kysyy matkansa tilanteesta tai mahdollisesta korvauksesta.
Vallitsevassa tilanteessa moni kuluttaja joutuu lentoyhtiön harhauttamaksi tai sivuuttamaksi.
Kun lentoyhtiö peruuttaa lentosi, sinulla on tiettyjä oikeuksia. Euroopan komission ohjeistuksen mukaan lentomatkustajilla on lennon peruuntuessa myös koronatilanteessa oikeus yhteen seuraavista:
Matkustaja valitsee itse, minkä kolmesta vaihtoehdosta haluaa. Jotkut lentoyhtiöt yrittävät kuitenkin painostaa asiakasta valitsemaan lahjakortin, jotta välttyisivät rahojen takaisinmaksulta. Ottaessaan lahjakortin vastaan on oltava varma siitä, ettei lentoyhtiö mene konkurssiin, sillä silloin lahjakortin arvo mitätöityy. Ota tämä seikka huomioon ja puolusta oikeuksiasi. Jos lentoyhtiö ei suostu yhteistyöhön, voit tehdä korvaushakemuksen kauttamme napsauttamalla oheista painiketta:
Jos lentosi peruuntuminen on johtunut koronaviruksesta, sinulla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen, mutta olet oikeutettu saamaan rahasi takaisin lentolipuistasi. Tarvitsetko siihen apua? Lähetä meille korvaushakemus napsauttamalla oheista painiketta. Jos voitamme tapauksen, palkkiomme on 30 % saadusta korvaussummasta. Jos korvausta ei onnistuta saamaan, et maksa meille mitään. No cure ‒ no pay.
Mikäli tapauksen ratkaisu on vaatinut tuomioistuinkäsittelyn, veloitamme saadusta korvaussummasta korkeintaan 15 %:n oikeudenkäyntipalkkion, sillä käsittely on siinä tapauksessa aiheuttanut lisätyötä omalle lakiasiainosastollemme tai ulkopuolisille asianajajille sekä mahdollisesti myös oikeudenkäyntikuluja.
Jos lentoasi ei vielä ole peruttu eikä lentoyhtiö ole ollut sinuun yhteydessä, jatka kärsivällisesti odottelua. Emme tiedä, milloin tilanne paranee. Lentoapu, lentoyhtiö tai viranomaiset eivät voi ennustaa, millaisia oikeuksia sinulla on esimerkiksi syksyn matkojesi suhteen. Vasta lähempänä matkustusajankohtaa on mahdollista antaa tietoa oikeuksistasi lentomatkustajana.
Vaikka kärsivällisyys uhkaisi loppua, älä kuitenkaan missään nimessä peruuta itse lentomatkaasi. Jos peruutat lentosi itse, luovut samalla oikeudestasi saada rahasi takaisin lentolipusta. Yritä sen sijaan ottaa yhteyttä lentoyhtiöön. Lentoyhtiö saattaa joissakin tilanteissa suostua muuttamaan lentolippusi lahjakortiksi, vaikka sinulla ei juridisessa mielessä siihen olisikaan oikeutta.
Jos päätät ottaa vastaan lahjakortin, on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että moni lentoyhtiö on taloudellisesti hankalassa tilanteessa ja konkurssin riski on todellinen. Jos lentoyhtiö menee konkurssiin ennen kuin ehdit käyttää lahjakorttisi, et hyvin todennäköisesti saa siitä koskaan korvausta.
Kun matkustaja ostaa samaa matkaa varten yhteishintaan vähintään kaksi seuraavista palveluista, kyseessä on matkapaketti:
Jos olet ostanut matkapaketin, sinulla on koronakriisinkin aikana tiettyjä oikeuksia. Matkapakettilain perusteella matkustajalla on oikeus saada täysi tai osittainen korvaus peruuntuneesta matkastaan koronakriisin kaltaisessa tilanteessa.
Ole siis yhteydessä matkan myyneeseen toimijaan, joka tavallisesti on matkatoimisto. Jotkut matkatoimistot tarjoavat korvaukseksi lahjakorttia. Voit kieltäytyä siitä ja vaatia korvausta rahana. Jos matkatoimisto hylkää vaatimuksesi tai ei vastaa viesteihisi, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan..
Jos lentoyhtiösi on mennyt konkurssiin ennen kuin olet saanut rahojasi takaisin tai ennen kuin matkasi on ehtinyt peruuntua, olet valitettavasti hyvin huonossa asemassa. On erittäin epätodennäköistä, että kuluttaja saa rahojaan takaisin konkurssipesästä, ja siksi kannattaa ottaa käyttöön toiset keinot.
Jos matka on ostettu Mastercardilla, kuluttajalla saattaa olla turvanaan Mastercardin vakuutus konkurssin varalle.. Korvausta haetaan oman pankin kautta, joka hakee hyvitystä Mastercardilta.
Matkatoimistoilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta peruuntuneista matkapalveluyhdistelmistä.
Jos olet ostanut lentolipun kolmannen osapuolen kuten Momondon tai Supersaverin kautta, edessä voi olla oikeustaistelu rahojen takaisin saamiseksi. Lentoyhtiön näkemyksen mukaan korvausvastuussa on lennon myynyt kolmas osapuoli, ja kolmannen osapuolen mielestä lentoyhtiö on vastuussa.
Suosittelemme olemaan yhteydessä molempiin ja kysymään halukkuutta rahojen takaisinmaksuun. Jos kumpikaan ei suostu maksamaan, lainsäädännön perusteella korvausvastuussa on kuitenkin yksiselitteisesti lentoyhtiö. Rahojen palautusta on tällöin haettava joko viranomaisten avustuksella tai oikeusteitse, ja siinä Lentoapu auttaa mielellään, kun lähetät meille korvaushakemuksen.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!