Lentoapu-v-white-kopi.png

Miten COVID-19 vaikuttaa lentomatkoihisi?

 

Mitä oikeuksia sinulla on lentomatkustajana koronakriisin aikana? Lue tästä artikkelista, miten eri tilanteissa kannattaa toimia.

Hvad betyder coronakrisen for din ferie eller rejse

Miten lentomatkalleni käy? Lue lisää oikeuksistasi:

 

Lentoni on peruttu

Lentoyhtiö ei ole ilmoittanut lentoni tilanteesta

Olen ostanut matkapaketin

Lentoyhtiöni on mennyt konkurssiin

Lentolippuni on ostettu kolmannen osapuolen kautta

Rejsevejledning

 

Koronakriisi on hyvin lyhyessä ajassa muuttanut näkymiä monella alalla ympäri maailman. Matkailuala on yksi pahiten kärsineistä. Monet maat ovat sulkeneet rajojaan, ja ennen kriisiä ostetut matkat uhkaavat peruuntua. Moni kuluttaja on tilanteessa, jossa tulevaisuus näyttää epävarmalta eikä matkojen toteutumisesta ole tietoa. Lentoyhtiöt ja matkatoimistot, joiden kanssa asioiminen on jo ennen kriisiäkin saattanut olla hankalaa, ovat kovan paineen alla. Tämä on selvästi havaittavissa silloin, kun niiltä kysyy matkansa tilanteesta tai mahdollisesta korvauksesta.

Vallitsevassa tilanteessa moni kuluttaja joutuu lentoyhtiön harhauttamaksi tai sivuuttamaksi.

 


Lentoni on peruttu

Kun lentoyhtiö peruuttaa lentosi, sinulla on tiettyjä oikeuksia. Euroopan komission ohjeistuksen mukaan lentomatkustajilla on lennon peruuntuessa myös koronatilanteessa oikeus yhteen seuraavista:

  1. lentolipun koko hinnan palautus
  2. matkan uudelleenreititys niin, että matkustaja pääsee määränpäähänsä toisena ajankohtana
  3. vähintään alkuperäisen lentolipun hinnan arvoinen lahjakortti.

Matkustaja valitsee itse, minkä kolmesta vaihtoehdosta haluaa. Jotkut lentoyhtiöt yrittävät kuitenkin painostaa asiakasta valitsemaan lahjakortin, jotta välttyisivät rahojen takaisinmaksulta. Ottaessaan lahjakortin vastaan on oltava varma siitä, ettei lentoyhtiö mene konkurssiin, sillä silloin lahjakortin arvo mitätöityy. Ota tämä seikka huomioon ja puolusta oikeuksiasi. Jos lentoyhtiö ei suostu yhteistyöhön, voit tehdä korvaushakemuksen kauttamme napsauttamalla oheista painiketta:

Jos lentosi peruuntuminen on johtunut koronaviruksesta, sinulla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen, mutta olet oikeutettu saamaan rahasi takaisin lentolipuistasi. Tarvitsetko siihen apua? Lähetä meille korvaushakemus napsauttamalla oheista painiketta. Jos voitamme tapauksen, palkkiomme on 30 % saadusta korvaussummasta. Jos korvausta ei onnistuta saamaan, et maksa meille mitään. No cure ‒ no pay.

 

 

Lentoyhtiö ei ole ilmoittanut lentoni tilanteesta

Jos lentoasi ei vielä ole peruttu eikä lentoyhtiö ole ollut sinuun yhteydessä, jatka kärsivällisesti odottelua. Emme tiedä, milloin tilanne paranee. Lentoapu, lentoyhtiö tai viranomaiset eivät voi ennustaa, millaisia oikeuksia sinulla on esimerkiksi syksyn matkojesi suhteen. Vasta lähempänä matkustusajankohtaa on mahdollista antaa tietoa oikeuksistasi lentomatkustajana.

Vaikka kärsivällisyys uhkaisi loppua, älä kuitenkaan missään nimessä peruuta itse lentomatkaasi. Jos peruutat lentosi itse, luovut samalla oikeudestasi saada rahasi takaisin lentolipusta. Yritä sen sijaan ottaa yhteyttä lentoyhtiöön. Lentoyhtiö saattaa joissakin tilanteissa suostua muuttamaan lentolippusi lahjakortiksi, vaikka sinulla ei juridisessa mielessä siihen olisikaan oikeutta.

Jos päätät ottaa vastaan lahjakortin, on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että moni lentoyhtiö on taloudellisesti hankalassa tilanteessa ja konkurssin riski on todellinen. Jos lentoyhtiö menee konkurssiin ennen kuin ehdit käyttää lahjakorttisi, et hyvin todennäköisesti saa siitä koskaan korvausta.

 


Olen ostanut matkapaketin

Kun matkustaja ostaa samaa matkaa varten yhteishintaan vähintään kaksi seuraavista palveluista, kyseessä on matkapaketti:

  1. kuljetus
  2. majoitus
  3. muu matkailupalvelu, esimerkiksi retki.

Jos olet ostanut matkapaketin, sinulla on koronakriisinkin aikana tiettyjä oikeuksia. Matkapakettilain perusteella matkustajalla on oikeus saada täysi tai osittainen korvaus peruuntuneesta matkastaan koronakriisin kaltaisessa tilanteessa.

Ole siis yhteydessä matkan myyneeseen toimijaan, joka tavallisesti on matkatoimisto. Jotkut matkatoimistot tarjoavat korvaukseksi lahjakorttia. Voit kieltäytyä siitä ja vaatia korvausta rahana. Jos matkatoimisto hylkää vaatimuksesi tai ei vastaa viesteihisi, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan..

 


Lentoyhtiöni on mennyt konkurssiin

Jos lentoyhtiösi on mennyt konkurssiin ennen kuin olet saanut rahojasi takaisin tai ennen kuin matkasi on ehtinyt peruuntua, olet valitettavasti hyvin huonossa asemassa. On erittäin epätodennäköistä, että kuluttaja saa rahojaan takaisin konkurssipesästä, ja siksi kannattaa ottaa käyttöön toiset keinot.

Jos matka on ostettu Mastercardilla, kuluttajalla saattaa olla turvanaan Mastercardin vakuutus konkurssin varalle.. Korvausta haetaan oman pankin kautta, joka hakee hyvitystä Mastercardilta.

Matkatoimistoilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta peruuntuneista matkapalveluyhdistelmistä.

 


Lentolippuni on ostettu kolmannen osapuolen kautta

Jos olet ostanut lentolipun kolmannen osapuolen kuten Momondon tai Supersaverin kautta, edessä voi olla oikeustaistelu rahojen takaisin saamiseksi. Lentoyhtiön näkemyksen mukaan korvausvastuussa on lennon myynyt kolmas osapuoli, ja kolmannen osapuolen mielestä lentoyhtiö on vastuussa.

Suosittelemme olemaan yhteydessä molempiin ja kysymään halukkuutta rahojen takaisinmaksuun. Jos kumpikaan ei suostu maksamaan, lainsäädännön perusteella korvausvastuussa on kuitenkin yksiselitteisesti lentoyhtiö. Rahojen palautusta on tällöin haettava joko viranomaisten avustuksella tai oikeusteitse, ja siinä Lentoapu auttaa mielellään, kun lähetät meille korvaushakemuksen.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palveu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!