Lentoapu-v-white-kopi.png

Ongelmia korvauksen saamisessa


Milloin minulla on oikeus korvaukseen? Miksi joissain tapauksissa korvausta ei voikaan saada, vaikka lentoni olisi ollut monta tuntia myöhässä?

 

Säännöt korvauksesta lennon myöhästyessä voivat ensi silmäyksellä vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta moninaiset tekijät voivat tietyissä tapauksissa tehdä korvauksen saamisesta vaikeaa tai jopa mahdotonta.

 

Seuraavassa on katsaus siitä, miksi et joissain tapauksissa voikaan saada korvausta – vaikka lentosi olisi ollut myöhässä monta tuntia tai se olisi peruttu kokonaan.

 

Milloin oikeus korvaukseen on?

 

Neljä pääsääntöä:

Alla olevien neljän ehdon tulee useimmiten täyttyä, jotta sinulla voisi olla oikeus korvaukseen.

  • Lentosi saapuu määränpäähänsä vähintään kolme tuntia myöhässä

  • Lentosi lähtee EU-maasta tai saapuu EU-maan lentoyhtiöllä EU-maahan.

  • Lennon myöhästymisen/peruuntumisen on oltava täysin lentoyhtiön vastuulla, eli sen on esimerkiksi johduttava itse lennon liikennöintiin liittyvistä tai teknisistä ongelmista. Poikkeuksellisista olosuhteista johtuvissa myöhästymis- ja peruuntumistilanteissa oikeutta korvaukseen ei ole

  • Lentomatkan kaikkien lentojen on oltava samalla varausnumerolla. Kannattaa huomioida, että jotkut verkkomatkatoimistot myyvät lentolippuja niin, että mahdolliset jatkolennot ovat eri varausnumeroilla. Tällöin sinulla ei välttämättä ole oikeutta korvaukseen, jos myöhästyt jatkolennolta.

 

Kuinka suuren korvauksen voin saada?

 

Lentoavun korvaustaulukosta voit tarkistaa korvaussumman suuruuden eri pituisilla lentomatkoilla.

 

Syy Saapuminen Lennon pituus alle 1 500 km Lennon pituus 1 501–3 500 km Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun
Peruttu* 2-3 tuntia myöhässä 250 € 200 € 200 € 300 €
Peruttu/Myöhässä 3–4 tuntia myöhässä 250 € 400 € 400 € 300 €
Peruttu/Myöhässä Yli 4 tuntia myöhässä** 250 € 400 € 400 € 600 €
Ylibuukattu   250 € 400 € 400 € 600 €

* Jos tieto lennon peruubtumisesta tulee alle 7 pälvää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.


Vakiokorvaus 1 500–3 500 kilometrin lentomatkoista koskee Euroopan sisäisiä lentoja, kun taas korvaus, jonka voit saada yli 3 500 kilometrin lentomatkoista, vaatii lennon Euroopan ulkopuolelle tai ulkopuolelta.



Lennoilla on eri varausnumerot (PNR-koodit)


Jos sinulla on välilasku(ja) matkallasi lopulliseen määränpäähäsi, vaarana on, että ensimmäisen lennon pienikin myöhästyminen johtaa jatkolennolta myöhästymiseen.

Jos ensimmäinen lentosi on myöhässä alle 3 tuntia, ja jäät siksi jumiin vaihtokentälle, kaikkien lentojesi on oltava samalla varausnumerolla – aina lähtökentältä lopulliseen määränpäähän saakka – jotta voisit saada korvauksen.

 

Alla on esimerkki tapauksesta, jossa et voi saada korvausta, koska lentosi ovat eri varausnumeroilla:

 

Lennät Helsingistä Dubaihin Lontoon kautta, ja olet ostanut matkasi verkkomatkatoimistosta. Matkatoimisto on jakanut lentosi kahdelle eri varausnumerolle: ensimmäisellä lennollasi Helsingistä Lontooseen on oma varausnumeronsa ja jatkolennolla Lontoosta Dubaihin on toinen varausnumero.

Ensimmäinen lentosi Lontooseen on 40 minuuttia myöhässä, ja myöhästyt siksi jatkolennoltasi Dubaihin. Sinut reititetään uudelleen, mutta joudut odottelemaan uutta lentoa Lontoossa 7 tuntia. Saavut Dubaihin yhteensä 8 tuntia myöhässä, mutta koska myöhästymisen aiheuttanut ensimmäinen lentosi oli eri varausnumerolla kuin jatkolentosi, oikeudellisesta näkökulmasta lentomatkasi lopullinen määränpää oli Lontoo. Koska lentosi Lontooseen myöhästyi alle kolme tuntia, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen huolimatta siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit Dubaihin, joka todellisuudessa oli lopullinen määränpääsi.

Jos ensimmäinen lentosi Lontooseen myöhästyy yli kolme tuntia, voit saada korvausta 250 euroa. Oikeus korvaukseen koskee tällöin Lontooseen päättyvän lennon varausnumeroa, mutta ei Dubain-lentosi varausnumeroa, vaikka se olikin varsinainen lopullinen määränpääsi.
Turvaat oikeutesi korvaukseen parhaiten silloin, kun varaat lentosi suoraan lentoyhtiön sivuilta, jolloin matkasi kaikille lennoille tulee sama varausnumero.

 

Kun viranomaiset eivät pysty auttamaan EU-kansalaisia korvauksen saamisessa


Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, Lentoapu sukeltaa eri tietokantoihin etsimään todistusaineistoa siitä, onko kyseisen lennon matkustajilla sittenkin todellisuudessa oikeus korvaukseen. Oikeus korvaukseen on, jos lennon myöhästymisen, peruuntumisen tai ylibuukkauksen voidaan katsoa olevan pelkästään lentoyhtiön syytä. Jos todistusaineiston perusteella kuitenkin näyttää siltä, ettei syntynyt tilanne ole ollut lentoyhtiön hallinnassa, eli lennon viivästyminen on johtunut esimerkiksi huonosta lentosäästä tai ongelmista lentokentällä, oikeutta korvaukseen ei ole.

Toisin sanoen se, kenen vastuulla viivästyminen on, määrittää oikeutesi korvaukseen. Usein tietokannoista löytyvä todistusaineisto osoittaa, kenen vastuulla viivästyminen on ollut – toisinaan taas lennon tapahtumat jäävät epäselviksi.

Sääntöjen noudattamista valvovat EU-maiden kansalliset valvontaelimet (National Enforcement Body, NEB). Kansallinen valvontaelin voi määrätä lentoyhtiön maksamaan matkustajalle korvauksen, mikäli se katsoo, että matkustajalla on siihen oikeus.

Eri maiden valvontaelinten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti tai auliisti ne ovat valmiita tarjoamaan apuaan. Joidenkin käsittelyajat ovat pitkiä ja päätökset epäselviä. Toiset eivät lainkaan suostu yhteistyöhön EU-kansalaisten tai näiden edustajien (esimerkiksi Lentoavun) kanssa. Kaikilla EU-kansalaisilla tulisi periaatteessa olla samat oikeudet – mutta käytännössä oikeudet eivät toteudu, sillä käytäntö vaihtelee maasta toiseen.

Jos esimerkiksi lento myöhästyy Italiassa, Italian valvontaelimen tulisi tehdä päätös lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Valitettavasti Lentoavun kokemuksen perusteella yhteistyö Italian valvontaelimen kanssa ei toimi lainkaan.

Siksi toisinaan käy niin, että olemme päässeet yksittäisessä korvausprosessissa hyvinkin pitkälle, mutta käsittely keskeytyy viranomaisen yhteistyöhaluttomuuteen. Lentoavun toiveena onkin, että kaikkiin Euroopan maihin saataisiin toimiva valvontaelin, joka auttaisi meitä tarjoamaan asiakkaillemme asianmukaisen korvaushakemuksen käsittelyprosessin ja oikeudenmukaisen lopputuloksen.


Gustav Thybo perustaja & toimitusjohtaja

Gustav Thybo

perustaja & toimitusjohtaja

Johan Thybo perustaja ja talousjohtaja

Johan Thybo

perustaja ja talousjohtaja

Alex Kirkeberg markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Alex Kirkeberg

markkinointi- ja viestintäpäällikkö

Frederik Thede IT-osaston päällikkö

Frederik Thede

IT-osaston päällikkö

Rune asianajaja ja lakiosaston päällikkö

Rune

asianajaja ja lakiosaston päällikkö

Christina juristi ja hakemusten käsittelyn päällikkö

Christina

juristi ja hakemusten käsittelyn päällikkö

Philip Brechmann perustaja

Philip Brechmann

perustaja

Kenneth talous- ja kirjanpitopäällikkö

Kenneth

talous- ja kirjanpitopäällikkö

Guxi juridisen neuvonnan päällikkö

Guxi

juridisen neuvonnan päällikkö

Nicolas Jr. Claim Managerien tiiminvetäjä

Nicolas

Jr. Claim Managerien tiiminvetäjä

Gustav projekipäällikkö

Gustav

projekipäällikkö

Gry HR-vastaava

Gry

HR-vastaava

Rógvi viestintävastaava

Rógvi

viestintävastaava

Johan ohjelmistosuunnittelija

Johan

ohjelmistosuunnittelija

Petya ohjelmistosuunnittelija

Petya

ohjelmistosuunnittelija

Dan ohjelmistosuunnittelija

Dan

ohjelmistosuunnittelija

Razvan ohjelmistosuunnittelija

Razvan

ohjelmistosuunnittelija

Martin talousassistentti

Martin

talousassistentti

Heðin talousassistentti

Heðin

talousassistentti

Celie talousassistentti

Celie

talousassistentti

Mathias markkinointiassistentti

Mathias

markkinointiassistentti

Dharshika juristi ja erityisasiantuntija, Norja

Dharshika

juristi ja erityisasiantuntija, Norja

Henna erityisasiantuntija, Suomi

Henna

erityisasiantuntija, Suomi

Linn hakemusten käsittelyn apulaispäällikkö

Linn

hakemusten käsittelyn apulaispäällikkö

Jan Claim Manager

Jan

Claim Manager

Laurits Claim Manager

Laurits

Claim Manager

Katja Claim Manager

Katja

Claim Manager

Nicolaj Claim Manager

Nicolaj

Claim Manager

Erik Claim Manager

Erik

Claim Manager

Lorena Claim Manager

Lorena

Claim Manager

Anton Claim Manager

Anton

Claim Manager

Nicolai lakiosaston apulaispäällikkö

Nicolai

lakiosaston apulaispäällikkö

Unnur lakiosaston apulaispäällikkö

Unnur

lakiosaston apulaispäällikkö

Natalia lakiosaston apulaispäällikkö

Natalia

lakiosaston apulaispäällikkö

Barbara juristi

Barbara

juristi

Anton juristi

Anton

juristi

Aja lakiasiantuntija

Aja

lakiasiantuntija

Anton juristiopiskelija

Anton

juristiopiskelija

Anna juristiopiskelija

Anna

juristiopiskelija

Anika juristiopiskelija

Anika

juristiopiskelija

Vera lakiassistentti

Vera

lakiassistentti

Christoffer juridisen neuvonnan apulaispäällikkö

Christoffer

juridisen neuvonnan apulaispäällikkö

Johan juridinen neuvonta

Johan

juridinen neuvonta

Stine juridinen neuvonta

Stine

juridinen neuvonta

Anna juridinen neuvonta

Anna

juridinen neuvonta

Lawen juridinen neuvonta

Lawen

juridinen neuvonta

Bodil juridinen neuvonta

Bodil

juridinen neuvonta

Patrick juridinen neuvonta

Patrick

juridinen neuvonta

Katinka toimistokoira

Katinka

toimistokoira

140.000 asiakasta
25 milj. € korvauksia
4.7 / 5 tähteä Trustpilotissa

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Oletko jo lähettänyt korvaushakemuksen?