Lentoapu-v-white-kopi.png

Ongelmia korvauksen saamisessa


Milloin minulla on oikeus korvaukseen? Miksi joissain tapauksissa korvausta ei voikaan saada, vaikka lentoni olisi ollut monta tuntia myöhässä?

 

Säännöt korvauksesta lennon myöhästyessä voivat ensi silmäyksellä vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta monenlaiset tekijät voivat tietyissä tapauksissa tehdä korvauksen saamisesta vaikeaa tai jopa mahdotonta.

 

Seuraavassa on katsaus siitä, miksi et joissain tapauksissa voikaan saada korvausta – vaikka lentosi olisi ollut myöhässä monta tuntia tai se olisi peruutettu kokonaan.

 

Milloin oikeus korvaukseen on?

 

Neljä pääsääntöä:

Alla olevien neljän ehdon tulee useimmiten täyttyä, jotta sinulla voisi olla oikeus korvaukseen.

  • Lentosi saapuu määränpäähänsä vähintään kolme tuntia myöhässä

  • Lentosi lähtee EU-maasta tai saapuu EU-maan lentoyhtiöllä EU-maahan.

  • Lennon myöhästymisen/peruuntumisen on oltava täysin lentoyhtiön vastuulla, eli sen on esimerkiksi johduttava itse lennon liikennöintiin liittyvistä tai teknisistä ongelmista. Poikkeuksellisista olosuhteista johtuvissa myöhästymis- ja peruuntumistilanteissa oikeutta korvaukseen ei ole

  • Lentomatkan kaikkien lentojen on oltava samalla varausnumerolla. Kannattaa huomioida, että jotkut verkkomatkatoimistot myyvät lentolippuja niin, että mahdolliset jatkolennot ovat eri varausnumeroilla. Tällöin sinulla ei välttämättä ole oikeutta korvaukseen, jos myöhästyt jatkolennolta.

 

Kuinka suuren korvauksen voin saada?

 

Lentoavun korvaustaulukosta voit tarkistaa korvaussumman suuruuden eri pituisilla lentomatkoilla.

 

Syy Saapuminen Lennon pituus alle 1 500 km Lennon pituus 1 501–3 500 km Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun
Peruttu* 2-3 tuntia myöhässä 250 € 200 € 200 € 300 €
Peruttu/Myöhässä 3–4 tuntia myöhässä 250 € 400 € 400 € 300 €
Peruttu/Myöhässä Yli 4 tuntia myöhässä** 250 € 400 € 400 € 600 €
Ylibuukattu   250 € 400 € 400 € 600 €

* Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee alle 7 pälvää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.


Vakiokorvaus 1 500–3 500 kilometrin lentomatkoista koskee Euroopan sisäisiä lentoja. Korvaus, jonka voit saada yli 3 500 kilometrin lentomatkoista, vaatii lennon Euroopan ulkopuolelle tai ulkopuolelta.



Lennoilla on eri varausnumerot (PNR-koodit)


Jos sinulla on välilasku(ja) matkallasi lopulliseen määränpäähäsi, vaarana on, että ensimmäisen lennon pienikin myöhästyminen johtaa jatkolennolta myöhästymiseen.

Jos ensimmäinen lentosi on myöhässä alle 3 tuntia, ja jäät siksi jumiin vaihtokentälle, kaikkien lentojesi on oltava samalla varausnumerolla – aina lähtökentältä lopulliseen määränpäähän saakka – jotta voit saada korvauksen.

 

Alla on esimerkki tapauksesta, jossa et voi saada korvausta, koska lentosi ovat eri varausnumeroilla:

 

Lennät Helsingistä Dubaihin Lontoon kautta, ja olet ostanut matkasi verkkomatkatoimistosta. Matkatoimisto on jakanut lentosi kahdelle eri varausnumerolle: ensimmäisellä lennollasi Helsingistä Lontooseen on oma varausnumeronsa ja jatkolennolla Lontoosta Dubaihin on toinen varausnumero.

Ensimmäinen lentosi Lontooseen on 40 minuuttia myöhässä, ja myöhästyt siksi jatkolennoltasi Dubaihin. Sinut reititetään uudelleen, mutta joudut odottelemaan uutta lentoa Lontoossa 7 tuntia. Saavut Dubaihin yhteensä 8 tuntia myöhässä, mutta koska myöhästymisen aiheuttanut ensimmäinen lentosi oli eri varausnumerolla kuin jatkolentosi, oikeudellisesta näkökulmasta lentomatkasi lopullinen määränpää oli Lontoo. Koska lentosi Lontooseen myöhästyi alle 3 tuntia, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen huolimatta siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit Dubaihin, joka todellisuudessa oli lopullinen määränpääsi.

Jos ensimmäinen lentosi Lontooseen myöhästyy yli 3 tuntia, voit saada korvausta 250 euroa. Oikeus korvaukseen koskee tällöin Lontooseen päättyvän lennon varausnumeroa, mutta ei Dubain-lentosi varausnumeroa, vaikka se olikin varsinainen lopullinen määränpääsi.
Turvaat oikeutesi korvaukseen parhaiten silloin, kun varaat lentosi suoraan lentoyhtiön sivuilta, jolloin matkasi kaikille lennoille tulee sama varausnumero.

 

Kun viranomaiset eivät pysty auttamaan EU-kansalaisia korvauksen saamisessa


Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, Lentoapu sukeltaa eri tietokantoihin etsimään todistusaineistoa siitä, onko kyseisen lennon matkustajilla sittenkin todellisuudessa oikeus korvaukseen. Oikeus korvaukseen on, jos lennon myöhästymisen, peruuntumisen tai ylibuukkauksen voidaan katsoa olevan pelkästään lentoyhtiön syytä. Jos todistusaineiston perusteella kuitenkin näyttää siltä, ettei syntynyt tilanne ole ollut lentoyhtiön hallinnassa, eli lennon viivästyminen on johtunut esimerkiksi huonosta lentosäästä tai ongelmista lentokentällä, oikeutta korvaukseen ei ole.

Toisin sanoen se, kenen vastuulla viivästyminen on, määrittää oikeutesi korvaukseen. Usein tietokannoista löytyvä todistusaineisto osoittaa, kenen vastuulla viivästyminen on ollut – toisinaan taas lennon tapahtumat jäävät epäselviksi.

Sääntöjen noudattamista valvovat EU-maiden kansalliset valvontaelimet (National Enforcement Body, NEB). Kansallinen valvontaelin voi määrätä lentoyhtiön maksamaan matkustajalle korvauksen, mikäli se katsoo, että matkustajalla on siihen oikeus.

Eri maiden valvontaelinten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti tai auliisti ne ovat valmiita tarjoamaan apuaan. Joidenkin käsittelyajat ovat pitkiä ja päätökset epäselviä. Toiset eivät lainkaan suostu yhteistyöhön EU-kansalaisten tai näiden edustajien (esimerkiksi Lentoavun) kanssa. Kaikilla EU-kansalaisilla tulisi periaatteessa olla samat oikeudet – mutta käytännössä oikeudet eivät toteudu, sillä käytäntö vaihtelee maasta toiseen.

Jos lento myöhästyy esimerkiksi Italiassa, Italian valvontaelimen tulisi tehdä päätös lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Valitettavasti Lentoavun kokemuksen perusteella yhteistyö Italian valvontaelimen kanssa ei toimi lainkaan.


Siksi toisinaan käy niin, että olemme päässeet yksittäisessä korvausprosessissa hyvinkin pitkälle, mutta käsittely keskeytyy viranomaisen yhteistyöhaluttomuuteen. Lentoavun toiveena onkin, että kaikkiin Euroopan maihin saataisiin toimiva valvontaelin, joka auttaisi meitä tarjoamaan asiakkaillemme asianmukaisen korvaushakemuksen käsittelyprosessin ja oikeudenmukaisen lopputuloksen.


Gustav Thybo

Founder

Frederik Thede

CTO

Benedikte B. Lund

CLO & Head of lawsuit

Frederik Hedegaard

CMO

Dennis

Head of Finance & Office Lead

Nich

Nicholas

Head of Nordic Operations

Marie

Team Lead, Tryg department & HR-Manager

Rose

Rose

Team Lead, danish department

Simon F - Teamleder Norske afdeling

Simon

Team Lead, norwegian department

Nini

Team Lead, finnish department

Sandra

Team Lead, swedish department

Anton

Legal Team Lead of the Danish Department

Natalia

Legal Team Lead for Sweden & Finland

Patrick

Senior Case Worker

Noah

Senior Case Worker

Anton

Senior Legal Officer

Erik

Legal case worker

Tobias

Legal case worker

Hjalmar juridisk sagsbehandler

Hjalmar

Legal case worker

d

Matteo

Legal case worker

Joachim - Juridisk sagsbehandler

Joachim

Legal case worker

Christian - Juridisk sagsbehandler

Christian

Legal case worker

Julie

Legal case worker

Andrea

Case worker

IMG_4037 (1)

Mari

Legal case worker

ddddd

Sara

Law Student

William

Law Student

09c12826-4a36-43f9-9594-fdb58f43940f

Emilie

Legal Case Worker

6d095dec-39aa-4544-8250-4bb13bd8c6ee

Zascha

Facility Manager & Legal Case Worker

Sine (2)

Sine

Junior Marketing Manager

Anastasia - Sagsbehandler

Anastasia

Head of Nordic Customer Communications & Case worker

Ida

Head of Social & Case Worker

Mia

Expert Case Worker

Kurdi

Case Worker

Essi

Case Worker

Jan

Case worker

Pelle - Sagsbehandler

Pelle

Case worker

Oskar

Oskar

Case Worker

Magnus - Sagsbehandler

Magnus

Case worker

Harald

Case Worker

e95efe4b-600a-4530-a417-c990f77c9d95

Cecilie

Case worker

ddddddddddd

Mads

Case worker

Anniina - Sagsbehandler

Anniina

Case worker

Emil

Case worker

Julius

Case worker

Ewelina

Case worker

Minni

Case worker

Anna (2)

Anna

Case Worker

Ella (2)

Ella

Case Worker

Luis

Luis

Case Worker

a7e3365c-1372-4061-87c9-38d8c2ac41ef

Elias

Case Worker

2B1EE7AD-6D0D-4304-A02A-C60CB267B6A0

Gry

Case Worker

Silas

Accountant

24c7cfaf-e6e2-4b3b-82ae-14c303f0473b

Jonas

Financial Controller

Mufasa

Office dog

350.000 asiakasta
45 milj. € korvauksia
4.4 / 5 tähteä Trustpilotissa