Lentoapu-v-white-kopi.png

Ongelmia korvauksen saamisessa


Milloin minulla on oikeus korvaukseen? Miksi joissain tapauksissa korvausta ei voikaan saada, vaikka lentoni olisi ollut monta tuntia myöhässä?

 

Säännöt korvauksesta lennon myöhästyessä voivat ensi silmäyksellä vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta moninaiset tekijät voivat tietyissä tapauksissa tehdä korvauksen saamisesta vaikeaa tai jopa mahdotonta.

 

Seuraavassa on katsaus siitä, miksi et joissain tapauksissa voikaan saada korvausta – vaikka lentosi olisi ollut myöhässä monta tuntia tai se olisi peruttu kokonaan.

 

Milloin oikeus korvaukseen on?

 

Neljä pääsääntöä:

Alla olevien neljän ehdon tulee useimmiten täyttyä, jotta sinulla voisi olla oikeus korvaukseen.

  • Lentosi saapuu määränpäähänsä vähintään kolme tuntia myöhässä

  • Lentosi lähtee EU-maasta tai saapuu EU-maan lentoyhtiöllä EU-maahan.

  • Lennon myöhästymisen/peruuntumisen on oltava täysin lentoyhtiön vastuulla, eli sen on esimerkiksi johduttava itse lennon liikennöintiin liittyvistä tai teknisistä ongelmista. Poikkeuksellisista olosuhteista johtuvissa myöhästymis- ja peruuntumistilanteissa oikeutta korvaukseen ei ole

  • Lentomatkan kaikkien lentojen on oltava samalla varausnumerolla. Kannattaa huomioida, että jotkut verkkomatkatoimistot myyvät lentolippuja niin, että mahdolliset jatkolennot ovat eri varausnumeroilla. Tällöin sinulla ei välttämättä ole oikeutta korvaukseen, jos myöhästyt jatkolennolta.

 

Kuinka suuren korvauksen voin saada?

 

Lentoavun korvaustaulukosta voit tarkistaa korvaussumman suuruuden eri pituisilla lentomatkoilla.

 

Syy Saapuminen Lennon pituus alle 1 500 km Lennon pituus 1 501–3 500 km Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun
Peruttu* 2-3 tuntia myöhässä 250 € 200 € 200 € 300 €
Peruttu/Myöhässä 3–4 tuntia myöhässä 250 € 400 € 400 € 300 €
Peruttu/Myöhässä Yli 4 tuntia myöhässä** 250 € 400 € 400 € 600 €
Ylibuukattu   250 € 400 € 400 € 600 €

* Jos tieto lennon peruubtumisesta tulee alle 7 pälvää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.


Vakiokorvaus 1 500–3 500 kilometrin lentomatkoista koskee Euroopan sisäisiä lentoja, kun taas korvaus, jonka voit saada yli 3 500 kilometrin lentomatkoista, vaatii lennon Euroopan ulkopuolelle tai ulkopuolelta.



Lennoilla on eri varausnumerot (PNR-koodit)


Jos sinulla on välilasku(ja) matkallasi lopulliseen määränpäähäsi, vaarana on, että ensimmäisen lennon pienikin myöhästyminen johtaa jatkolennolta myöhästymiseen.

Jos ensimmäinen lentosi on myöhässä alle 3 tuntia, ja jäät siksi jumiin vaihtokentälle, kaikkien lentojesi on oltava samalla varausnumerolla – aina lähtökentältä lopulliseen määränpäähän saakka – jotta voisit saada korvauksen.

 

Alla on esimerkki tapauksesta, jossa et voi saada korvausta, koska lentosi ovat eri varausnumeroilla:

 

Lennät Helsingistä Dubaihin Lontoon kautta, ja olet ostanut matkasi verkkomatkatoimistosta. Matkatoimisto on jakanut lentosi kahdelle eri varausnumerolle: ensimmäisellä lennollasi Helsingistä Lontooseen on oma varausnumeronsa ja jatkolennolla Lontoosta Dubaihin on toinen varausnumero.

Ensimmäinen lentosi Lontooseen on 40 minuuttia myöhässä, ja myöhästyt siksi jatkolennoltasi Dubaihin. Sinut reititetään uudelleen, mutta joudut odottelemaan uutta lentoa Lontoossa 7 tuntia. Saavut Dubaihin yhteensä 8 tuntia myöhässä, mutta koska myöhästymisen aiheuttanut ensimmäinen lentosi oli eri varausnumerolla kuin jatkolentosi, oikeudellisesta näkökulmasta lentomatkasi lopullinen määränpää oli Lontoo. Koska lentosi Lontooseen myöhästyi alle kolme tuntia, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen huolimatta siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit Dubaihin, joka todellisuudessa oli lopullinen määränpääsi.

Jos ensimmäinen lentosi Lontooseen myöhästyy yli kolme tuntia, voit saada korvausta 250 euroa. Oikeus korvaukseen koskee tällöin Lontooseen päättyvän lennon varausnumeroa, mutta ei Dubain-lentosi varausnumeroa, vaikka se olikin varsinainen lopullinen määränpääsi.
Turvaat oikeutesi korvaukseen parhaiten silloin, kun varaat lentosi suoraan lentoyhtiön sivuilta, jolloin matkasi kaikille lennoille tulee sama varausnumero.

 

Kun viranomaiset eivät pysty auttamaan EU-kansalaisia korvauksen saamisessa


Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, Lentoapu sukeltaa eri tietokantoihin etsimään todistusaineistoa siitä, onko kyseisen lennon matkustajilla sittenkin todellisuudessa oikeus korvaukseen. Oikeus korvaukseen on, jos lennon myöhästymisen, peruuntumisen tai ylibuukkauksen voidaan katsoa olevan pelkästään lentoyhtiön syytä. Jos todistusaineiston perusteella kuitenkin näyttää siltä, ettei syntynyt tilanne ole ollut lentoyhtiön hallinnassa, eli lennon viivästyminen on johtunut esimerkiksi huonosta lentosäästä tai ongelmista lentokentällä, oikeutta korvaukseen ei ole.

Toisin sanoen se, kenen vastuulla viivästyminen on, määrittää oikeutesi korvaukseen. Usein tietokannoista löytyvä todistusaineisto osoittaa, kenen vastuulla viivästyminen on ollut – toisinaan taas lennon tapahtumat jäävät epäselviksi.

Sääntöjen noudattamista valvovat EU-maiden kansalliset valvontaelimet (National Enforcement Body, NEB). Kansallinen valvontaelin voi määrätä lentoyhtiön maksamaan matkustajalle korvauksen, mikäli se katsoo, että matkustajalla on siihen oikeus.

Eri maiden valvontaelinten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti tai auliisti ne ovat valmiita tarjoamaan apuaan. Joidenkin käsittelyajat ovat pitkiä ja päätökset epäselviä. Toiset eivät lainkaan suostu yhteistyöhön EU-kansalaisten tai näiden edustajien (esimerkiksi Lentoavun) kanssa. Kaikilla EU-kansalaisilla tulisi periaatteessa olla samat oikeudet – mutta käytännössä oikeudet eivät toteudu, sillä käytäntö vaihtelee maasta toiseen.

Jos esimerkiksi lento myöhästyy Italiassa, Italian valvontaelimen tulisi tehdä päätös lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Valitettavasti Lentoavun kokemuksen perusteella yhteistyö Italian valvontaelimen kanssa ei toimi lainkaan.

Siksi toisinaan käy niin, että olemme päässeet yksittäisessä korvausprosessissa hyvinkin pitkälle, mutta käsittely keskeytyy viranomaisen yhteistyöhaluttomuuteen. Lentoavun toiveena onkin, että kaikkiin Euroopan maihin saataisiin toimiva valvontaelin, joka auttaisi meitä tarjoamaan asiakkaillemme asianmukaisen korvaushakemuksen käsittelyprosessin ja oikeudenmukaisen lopputuloksen.


Billede-v3

Gustav Thybo

perustaja & toimitusjohtaja

Johan Thybo perustaja ja talousjohtaja

Johan Thybo

perustaja ja talousjohtaja

Thede

Frederik Thede

IT-osaston päällikkö

Benedikte-(1)-

Benedikte B. Lund

Asianajaja ja lakiosaston päällikkö

Fredeirk-h2

Frederik Hedegaard

Markkinointipäällikkö

pb

Philip

perustaja

mand

Rógvi

viestintävastaava

Laurits Vanhempi hakemuksen käsittelijä

Laurits

Vanhempi hakemuksen käsittelijä

Erik Asianajajan avustaja

Erik

Asianajajan avustaja

Nathalie

Natalia

lakiosaston apulaispäällikkö

Anton

Anton

juristiopiskelija

Johan Vanhempi hakemuksen käsittelijä

Johan

Vanhempi hakemuksen käsittelijä

mand-thumb-small

Patrick

juridinen neuvonta

Rikke-(2)

Rikke

talousassistentti

Noah Vanhempi hakemuksen käsittelijä

Noah

Vanhempi hakemuksen käsittelijä

Tobias Hakemuksen käsittelijä

Tobias

Hakemuksen käsittelijä

Emma Hakemuksen käsittelijä

Emma

Hakemuksen käsittelijä

Silas-(3)

Silas

talousassistentti

William-(2)

William

juristiopiskelija

Viggo toimistokoira

Viggo

toimistokoira

Mia Hakemuksen käsittelijä

Mia

Hakemuksen käsittelijä

Sara Hakemuksen käsittelijä

Sara

Hakemuksen käsittelijä

Ewelina Hakemuksen käsittelijä

Ewelina

Hakemuksen käsittelijä

Matteo Lakiosaston juristiopiskelija

Matteo

Lakiosaston juristiopiskelija

Shaher Harjoittelija

Shaher

Harjoittelija

Jun Harjoittelija

Jun

Harjoittelija

Solrún Harjoittelija

Solrún

Harjoittelija

Gustav Hakemuksen käsittelijä

Gustav

Hakemuksen käsittelijä

Cecilie Hakemuksen käsittelijä

Cecilie

Hakemuksen käsittelijä

Nis Hakemuksen käsittelijä

Nis

Hakemuksen käsittelijä

Anne Hakemuksen käsittelijä

Anne

Hakemuksen käsittelijä

Mads Hakemuksen käsittelijä

Mads

Hakemuksen käsittelijä

Ada Hakemuksen käsittelijä

Ada

Hakemuksen käsittelijä

230.000 asiakasta
25 milj. € korvauksia
4.1 / 5 tähteä Trustpilotissa