Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Milloin minulla on oikeus korvaukseen? Miksi joissain tapauksissa korvausta ei voikaan saada, vaikka lentoni olisi ollut monta tuntia myöhässä?
Säännöt korvauksesta lennon myöhästyessä voivat ensi silmäyksellä vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta monenlaiset tekijät voivat tietyissä tapauksissa tehdä korvauksen saamisesta vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Seuraavassa on katsaus siitä, miksi et joissain tapauksissa voikaan saada korvausta – vaikka lentosi olisi ollut myöhässä monta tuntia tai se olisi peruutettu kokonaan.
Alla olevien neljän ehdon tulee useimmiten täyttyä, jotta sinulla voisi olla oikeus korvaukseen.
Lentoavun korvaustaulukosta voit tarkistaa korvaussumman suuruuden eri pituisilla lentomatkoilla.
Syy | Saapuminen | Lennon pituus alle 1 500 km | Lennon pituus 1 501–3 500 km | Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä | Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun |
---|---|---|---|---|---|
Peruttu* | 2-3 tuntia myöhässä | 250 € | 200 € | 200 € | 300 € |
Peruttu/Myöhässä | 3–4 tuntia myöhässä | 250 € | 400 € | 400 € | 300 € |
Peruttu/Myöhässä | Yli 4 tuntia myöhässä** | 250 € | 400 € | 400 € | 600 € |
Ylibuukattu | 250 € | 400 € | 400 € | 600 € |
* Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee alle 7 pälvää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
Vakiokorvaus 1 500–3 500 kilometrin lentomatkoista koskee Euroopan sisäisiä lentoja. Korvaus, jonka voit saada yli 3 500 kilometrin lentomatkoista, vaatii lennon Euroopan ulkopuolelle tai ulkopuolelta.
Jos sinulla on välilasku(ja) matkallasi lopulliseen määränpäähäsi, vaarana on, että ensimmäisen lennon pienikin myöhästyminen johtaa jatkolennolta myöhästymiseen.
Jos ensimmäinen lentosi on myöhässä alle 3 tuntia, ja jäät siksi jumiin vaihtokentälle, kaikkien lentojesi on oltava samalla varausnumerolla – aina lähtökentältä lopulliseen määränpäähän saakka – jotta voit saada korvauksen.
Lennät Helsingistä Dubaihin Lontoon kautta, ja olet ostanut matkasi verkkomatkatoimistosta. Matkatoimisto on jakanut lentosi kahdelle eri varausnumerolle: ensimmäisellä lennollasi Helsingistä Lontooseen on oma varausnumeronsa ja jatkolennolla Lontoosta Dubaihin on toinen varausnumero.
Ensimmäinen lentosi Lontooseen on 40 minuuttia myöhässä, ja myöhästyt siksi jatkolennoltasi Dubaihin. Sinut reititetään uudelleen, mutta joudut odottelemaan uutta lentoa Lontoossa 7 tuntia. Saavut Dubaihin yhteensä 8 tuntia myöhässä, mutta koska myöhästymisen aiheuttanut ensimmäinen lentosi oli eri varausnumerolla kuin jatkolentosi, oikeudellisesta näkökulmasta lentomatkasi lopullinen määränpää oli Lontoo. Koska lentosi Lontooseen myöhästyi alle 3 tuntia, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen huolimatta siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit Dubaihin, joka todellisuudessa oli lopullinen määränpääsi.
Jos ensimmäinen lentosi Lontooseen myöhästyy yli 3 tuntia, voit saada korvausta 250 euroa. Oikeus korvaukseen koskee tällöin Lontooseen päättyvän lennon varausnumeroa, mutta ei Dubain-lentosi varausnumeroa, vaikka se olikin varsinainen lopullinen määränpääsi.
Turvaat oikeutesi korvaukseen parhaiten silloin, kun varaat lentosi suoraan lentoyhtiön sivuilta, jolloin matkasi kaikille lennoille tulee sama varausnumero.
Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, Lentoapu sukeltaa eri tietokantoihin etsimään todistusaineistoa siitä, onko kyseisen lennon matkustajilla sittenkin todellisuudessa oikeus korvaukseen. Oikeus korvaukseen on, jos lennon myöhästymisen, peruuntumisen tai ylibuukkauksen voidaan katsoa olevan pelkästään lentoyhtiön syytä. Jos todistusaineiston perusteella kuitenkin näyttää siltä, ettei syntynyt tilanne ole ollut lentoyhtiön hallinnassa, eli lennon viivästyminen on johtunut esimerkiksi huonosta lentosäästä tai ongelmista lentokentällä, oikeutta korvaukseen ei ole.
Toisin sanoen se, kenen vastuulla viivästyminen on, määrittää oikeutesi korvaukseen. Usein tietokannoista löytyvä todistusaineisto osoittaa, kenen vastuulla viivästyminen on ollut – toisinaan taas lennon tapahtumat jäävät epäselviksi.
Sääntöjen noudattamista valvovat EU-maiden kansalliset valvontaelimet (National Enforcement Body, NEB). Kansallinen valvontaelin voi määrätä lentoyhtiön maksamaan matkustajalle korvauksen, mikäli se katsoo, että matkustajalla on siihen oikeus.
Eri maiden valvontaelinten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti tai auliisti ne ovat valmiita tarjoamaan apuaan. Joidenkin käsittelyajat ovat pitkiä ja päätökset epäselviä. Toiset eivät lainkaan suostu yhteistyöhön EU-kansalaisten tai näiden edustajien (esimerkiksi Lentoavun) kanssa. Kaikilla EU-kansalaisilla tulisi periaatteessa olla samat oikeudet – mutta käytännössä oikeudet eivät toteudu, sillä käytäntö vaihtelee maasta toiseen.
Jos lento myöhästyy esimerkiksi Italiassa, Italian valvontaelimen tulisi tehdä päätös lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Valitettavasti Lentoavun kokemuksen perusteella yhteistyö Italian valvontaelimen kanssa ei toimi lainkaan.
Siksi toisinaan käy niin, että olemme päässeet yksittäisessä korvausprosessissa hyvinkin pitkälle, mutta käsittely keskeytyy viranomaisen yhteistyöhaluttomuuteen. Lentoavun toiveena onkin, että kaikkiin Euroopan maihin saataisiin toimiva valvontaelin, joka auttaisi meitä tarjoamaan asiakkaillemme asianmukaisen korvaushakemuksen käsittelyprosessin ja oikeudenmukaisen lopputuloksen.