Lentoapu-v-white-kopi.png

Ongelmia korvauksen saamisessa


Milloin minulla on oikeus korvaukseen? Miksi joissain tapauksissa korvausta ei voikaan saada, vaikka lentoni olisi ollut monta tuntia myöhässä?

 

Säännöt korvauksesta lennon myöhästyessä voivat ensi silmäyksellä vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta monenlaiset tekijät voivat tietyissä tapauksissa tehdä korvauksen saamisesta vaikeaa tai jopa mahdotonta.

 

Seuraavassa on katsaus siitä, miksi et joissain tapauksissa voikaan saada korvausta – vaikka lentosi olisi ollut myöhässä monta tuntia tai se olisi peruutettu kokonaan.

 

Milloin oikeus korvaukseen on?

 

Neljä pääsääntöä:

Alla olevien neljän ehdon tulee useimmiten täyttyä, jotta sinulla voisi olla oikeus korvaukseen.

  • Lentosi saapuu määränpäähänsä vähintään kolme tuntia myöhässä

  • Lentosi lähtee EU-maasta tai saapuu EU-maan lentoyhtiöllä EU-maahan.

  • Lennon myöhästymisen/peruuntumisen on oltava täysin lentoyhtiön vastuulla, eli sen on esimerkiksi johduttava itse lennon liikennöintiin liittyvistä tai teknisistä ongelmista. Poikkeuksellisista olosuhteista johtuvissa myöhästymis- ja peruuntumistilanteissa oikeutta korvaukseen ei ole

  • Lentomatkan kaikkien lentojen on oltava samalla varausnumerolla. Kannattaa huomioida, että jotkut verkkomatkatoimistot myyvät lentolippuja niin, että mahdolliset jatkolennot ovat eri varausnumeroilla. Tällöin sinulla ei välttämättä ole oikeutta korvaukseen, jos myöhästyt jatkolennolta.

 

Kuinka suuren korvauksen voin saada?

 

Lentoavun korvaustaulukosta voit tarkistaa korvaussumman suuruuden eri pituisilla lentomatkoilla.

 

Syy Saapuminen Lennon pituus alle 1 500 km Lennon pituus 1 501–3 500 km Lennon pituus yli 3 500 km EU:n sisällä Lennon pituus yli 3 500 km EU:sta/EU:hun
Peruttu* 2-3 tuntia myöhässä 250 € 200 € 200 € 300 €
Peruttu/Myöhässä 3–4 tuntia myöhässä 250 € 400 € 400 € 300 €
Peruttu/Myöhässä Yli 4 tuntia myöhässä** 250 € 400 € 400 € 600 €
Ylibuukattu   250 € 400 € 400 € 600 €

* Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee alle 7 pälvää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

** Jos tieto lennon peruuntumisesta tulee 14-7 päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.


Vakiokorvaus 1 500–3 500 kilometrin lentomatkoista koskee Euroopan sisäisiä lentoja. Korvaus, jonka voit saada yli 3 500 kilometrin lentomatkoista, vaatii lennon Euroopan ulkopuolelle tai ulkopuolelta.



Lennoilla on eri varausnumerot (PNR-koodit)


Jos sinulla on välilasku(ja) matkallasi lopulliseen määränpäähäsi, vaarana on, että ensimmäisen lennon pienikin myöhästyminen johtaa jatkolennolta myöhästymiseen.

Jos ensimmäinen lentosi on myöhässä alle 3 tuntia, ja jäät siksi jumiin vaihtokentälle, kaikkien lentojesi on oltava samalla varausnumerolla – aina lähtökentältä lopulliseen määränpäähän saakka – jotta voit saada korvauksen.

 

Alla on esimerkki tapauksesta, jossa et voi saada korvausta, koska lentosi ovat eri varausnumeroilla:

 

Lennät Helsingistä Dubaihin Lontoon kautta, ja olet ostanut matkasi verkkomatkatoimistosta. Matkatoimisto on jakanut lentosi kahdelle eri varausnumerolle: ensimmäisellä lennollasi Helsingistä Lontooseen on oma varausnumeronsa ja jatkolennolla Lontoosta Dubaihin on toinen varausnumero.

Ensimmäinen lentosi Lontooseen on 40 minuuttia myöhässä, ja myöhästyt siksi jatkolennoltasi Dubaihin. Sinut reititetään uudelleen, mutta joudut odottelemaan uutta lentoa Lontoossa 7 tuntia. Saavut Dubaihin yhteensä 8 tuntia myöhässä, mutta koska myöhästymisen aiheuttanut ensimmäinen lentosi oli eri varausnumerolla kuin jatkolentosi, oikeudellisesta näkökulmasta lentomatkasi lopullinen määränpää oli Lontoo. Koska lentosi Lontooseen myöhästyi alle 3 tuntia, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen huolimatta siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit Dubaihin, joka todellisuudessa oli lopullinen määränpääsi.

Jos ensimmäinen lentosi Lontooseen myöhästyy yli 3 tuntia, voit saada korvausta 250 euroa. Oikeus korvaukseen koskee tällöin Lontooseen päättyvän lennon varausnumeroa, mutta ei Dubain-lentosi varausnumeroa, vaikka se olikin varsinainen lopullinen määränpääsi.
Turvaat oikeutesi korvaukseen parhaiten silloin, kun varaat lentosi suoraan lentoyhtiön sivuilta, jolloin matkasi kaikille lennoille tulee sama varausnumero.

 

Kun viranomaiset eivät pysty auttamaan EU-kansalaisia korvauksen saamisessa


Jos lentoyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta, Lentoapu sukeltaa eri tietokantoihin etsimään todistusaineistoa siitä, onko kyseisen lennon matkustajilla sittenkin todellisuudessa oikeus korvaukseen. Oikeus korvaukseen on, jos lennon myöhästymisen, peruuntumisen tai ylibuukkauksen voidaan katsoa olevan pelkästään lentoyhtiön syytä. Jos todistusaineiston perusteella kuitenkin näyttää siltä, ettei syntynyt tilanne ole ollut lentoyhtiön hallinnassa, eli lennon viivästyminen on johtunut esimerkiksi huonosta lentosäästä tai ongelmista lentokentällä, oikeutta korvaukseen ei ole.

Toisin sanoen se, kenen vastuulla viivästyminen on, määrittää oikeutesi korvaukseen. Usein tietokannoista löytyvä todistusaineisto osoittaa, kenen vastuulla viivästyminen on ollut – toisinaan taas lennon tapahtumat jäävät epäselviksi.

Sääntöjen noudattamista valvovat EU-maiden kansalliset valvontaelimet (National Enforcement Body, NEB). Kansallinen valvontaelin voi määrätä lentoyhtiön maksamaan matkustajalle korvauksen, mikäli se katsoo, että matkustajalla on siihen oikeus.

Eri maiden valvontaelinten välillä on eroja siinä, kuinka nopeasti tai auliisti ne ovat valmiita tarjoamaan apuaan. Joidenkin käsittelyajat ovat pitkiä ja päätökset epäselviä. Toiset eivät lainkaan suostu yhteistyöhön EU-kansalaisten tai näiden edustajien (esimerkiksi Lentoavun) kanssa. Kaikilla EU-kansalaisilla tulisi periaatteessa olla samat oikeudet – mutta käytännössä oikeudet eivät toteudu, sillä käytäntö vaihtelee maasta toiseen.

Jos lento myöhästyy esimerkiksi Italiassa, Italian valvontaelimen tulisi tehdä päätös lentoyhtiön korvausvelvollisuudesta. Valitettavasti Lentoavun kokemuksen perusteella yhteistyö Italian valvontaelimen kanssa ei toimi lainkaan.


Siksi toisinaan käy niin, että olemme päässeet yksittäisessä korvausprosessissa hyvinkin pitkälle, mutta käsittely keskeytyy viranomaisen yhteistyöhaluttomuuteen. Lentoavun toiveena onkin, että kaikkiin Euroopan maihin saataisiin toimiva valvontaelin, joka auttaisi meitä tarjoamaan asiakkaillemme asianmukaisen korvaushakemuksen käsittelyprosessin ja oikeudenmukaisen lopputuloksen.


Gustav Thybo Perustaja ja toimitusjohtaja

Gustav Thybo

Perustaja ja toimitusjohtaja

Johan Thybo Perustaja ja talousjohtaja

Johan Thybo

Perustaja ja talousjohtaja

Thede

Frederik Thede

IT-osaston päällikkö

Benedikte-(1)-

Benedikte B. Lund

Asianajaja ja lakiosaston päällikkö

Fredeirk-h2

Frederik Hedegaard

Markkinointipäällikkö

Philip Perustaja

Philip

Perustaja

Erik Asianajajan Aavustaja

Erik

Asianajajan Aavustaja

Natalia Lakiosaston apulaispäällikkö

Natalia

Lakiosaston apulaispäällikkö

Anton Juristiopiskelija

Anton

Juristiopiskelija

Johan Asiakasviestintäpäällikkö

Johan

Asiakasviestintäpäällikkö

Patrick Juristiopiskelija

Patrick

Juristiopiskelija

Noah Vanhempi Hakemusten käsittelijä

Noah

Vanhempi Hakemusten käsittelijä

Tobias Hakemuksen käsittelijä

Tobias

Hakemuksen käsittelijä

Emma Hakemusten käsittelijä

Emma

Hakemusten käsittelijä

William Juristiopiskelija

William

Juristiopiskelija

Mia Hakemusten käsittelijä

Mia

Hakemusten käsittelijä

Sara Hakemusten käsittelijä

Sara

Hakemusten käsittelijä

Ewelina Hakemusten käsittelijä

Ewelina

Hakemusten käsittelijä

Matteo Lakiosaston juristiopiskelija

Matteo

Lakiosaston juristiopiskelija

Shaher Harjoittelija

Shaher

Harjoittelija

Gustav Hakemusten käsittelijä

Gustav

Hakemusten käsittelijä

Cecilie Hakemusten käsittelijä

Cecilie

Hakemusten käsittelijä

Nis Hakemusten käsittelijä

Nis

Hakemusten käsittelijä

Anne Hakemusten käsittelijä

Anne

Hakemusten käsittelijä

Mads Hakemusten käsittelijä

Mads

Hakemusten käsittelijä

Ada Hakemusten käsittelijä

Ada

Hakemusten käsittelijä

Kamma Hakemusten käsittelijä

Kamma

Hakemusten käsittelijä

Viggo Toimistokoira

Viggo

Toimistokoira

Mari Lakitoiminnan apulaispäällikkö

Mari

Lakitoiminnan apulaispäällikkö

Silas Talousassistentti

Silas

Talousassistentti

Melik Markkinointiharjoittelija

Melik

Markkinointiharjoittelija

Jan Hakemusten käsittelijä

Jan

Hakemusten käsittelijä

Emma Financial Controller

Emma

Financial Controller

Dennis Financial Controller

Dennis

Financial Controller

Jacob Hakemusten käsittelijä

Jacob

Hakemusten käsittelijä

Hjalmar Juristiopiskelija

Hjalmar

Juristiopiskelija

Sine Facility manager

Sine

Facility manager

Ludvig Hakemusten käsittelijä

Ludvig

Hakemusten käsittelijä

Minnie Hakemusten käsittelijä

Minnie

Hakemusten käsittelijä

Rose Hakemusten käsittelijä

Rose

Hakemusten käsittelijä

230.000 asiakasta
25 milj. € korvauksia
4.3 / 5 tähteä Trustpilotissa