Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Huomioithan, että tämä lehdistötiedote on suunnattu Tanskan medialle, ja sen sisältö on laadittu sen mukaisesti.
Jos lentosi peruuntuu tai viivästyy SAS:n matkustamohenkilökunnan lakon vuoksi, sinulla voi olla oikeus saada korvausta jopa 4 500 Tanskan kruunua.
Tänä aamuna 120 SAS:n matkustamohenkilökunnan jäsentä on perunut työnsä SAS:n ja norjalaisen matkustamohenkilökunnan liiton välisten palkkaneuvottelujen kariuduttua.
Voi olla vaikea tietää tarkkaan, milloin voit vaatia korvausta peruuntuneesta tai myöhästyneestä lennosta. Nykyisen SAS:n lakon yhteydessä korvausta voi kuitenkin yleensä hakea, selittää Flyhjælpin lakimies ja lakiasiainjohtaja Benedikte Bolvig Lund,
"On tärkeää tiedostaa, että SAS:n lakko on lentoyhtiön omien työntekijöiden sisäinen lakko ja että SAS:n on siksi hoidettava lakon seuraukset matkustajille", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Onko lentosi peruttu?
Jos lento peruuntuu tai viivästyy yli kolme tuntia, sinulla on matkustajana oikeus saada korvausta enintään 4 500 Tanskan kruunua henkilöä kohti EU:n matkustajien oikeuksia koskevan asetuksen mukaisesti, ellei kyseessä ole lentoyhtiöstä riippumattomista poikkeuksellisista olosuhteista johtuva viivästys.
Poikkeuksellisia olosuhteita voivat olla esimerkiksi erittäin huono sää, lintutörmäys (kun lintu osuu moottoriin), lennonjohdon lakot, poliittiset levottomuudet tai turvallisuusriskit, mikä tarkoittaa, että SAS:n matkustamohenkilökunnan lakko ei kuulu lakon piiriin, vaikka lakko olisikin ammattiliiton järjestämä.
SAS:n on siis pääsääntöisesti korvattava sinulle, jos lentosi peruuntuu tai myöhästyy yli 3 tuntia lakon vuoksi. Jos lentosi peruuntuu, sinulla on myös oikeus lipun hinnan palautukseen tai uuteen lippuun. Jos lentosi myöhästyy yli viisi tuntia, sinulla on myös oikeus lipun hinnan palautukseen. Muista säilyttää kuitit uusista lipuista, ruoasta, juomista ja mahdollisesta majoituksesta.
Flyhjælp ryhtyy lentomatkustajien puolesta oikeustoimiin lentoyhtiöitä vastaan eri puolilla Eurooppaa sijaitsevissa tuomioistuimissa ja tarvittaessa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimessa.
"Kun lentoyhtiöt peruuttavat lentojaan lakon vuoksi, niillä on velvollisuus tiedottaa matkustajille heidän oikeuksistaan, mutta ne eivät aina tee tätä riittävän hyvin. Siksi käymme taistelua lentoyhtiöiden kanssa, jotta matkustajat voivat saada ansaitsemansa korvauksen peruuntuneista lennoista", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Jos et ole varma, oletko oikeutettu korvaukseen peruuntuneesta tai myöhästyneestä lennosta, voit tutkia vaihtoehtojasi 5 minuutissa osoitteessa Flyhjælp.dk.
Benedikte Bolvig Lund kannustaa matkustajia myös varaamaan lentonsa aina suoraan lentoyhtiöiltä. Tämä johtuu siitä, että lipunvälittäjiin ei sovelleta samaa EU:n kuluttajansuoja-asetusta kuin lentoyhtiöihin.
"Saadaksesi rahasi takaisin lipunmyyjältä sinun on ryhdyttävä oikeustoimiin lipunmyyjää vastaan hänen kotimaassaan kyseisen maan lainsäädännön mukaisesti, kyseisen maan tuomioistuinten kautta ja kyseisen maan kielellä. Toisin sanoen se on lähes mahdoton tehtävä", Benedikte Bolvig Lund sanoo.
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!