Jos olet jo lähettänyt meille korvaushakemuksen ja haluat seurata asiasi etenemistä, voit lähettää tästä sähköpostiisi linkin, josta pääset tarkastelemaan tietojasi. Linkin kautta pääset myös lisäämään korvaushakemukseesi uusia tiedostoja tai muokkamaan antamiasi tietoja.
Jos sinulta on evätty nousu koneeseen, esimerkiksi koska lento oli ylibuukattu, sinulla voi olla oikeus jopa 600 euron. korvaukseen. EU-asetus 261/2004 ei päde ainoastaan lentojen peruutuksiin tai viivästyksiin, vaan on myös tilanteisiin, joissa sinut on käännytetty portilla ylivarauksen vuoksi.
Suosittelemme, että haet ammattimaista apua taloudellisen korvauksen saamiseksi kun lentosi on ylibuukattu, ellet itse halua käydä oikeudellista taistelua lentoyhtiötä vastaan, joka valitettavasti usein hylkää yksityishenkilöiden vaatimukset.
Jos haluat nähdä, minkä suuruiseen korvaukseen olet oikeutettu, voit syöttää matkatietosi ilmaiseksi kompensaatiolaskuriimme - tai voit aloittaa tapauksesi nyt klikkaamalla painiketta alla.
Ennen kuin alat selvittää oikeuksiasi ylibuukkaus-tilanteen yhteydessä, muista, että sinun on pystyttävä todistamaan, että sinulta evättiin pääsy lennolle.
Jos kyseessä on lennon peruutus, saat yleensä sähköpostin tai tekstiviestin, jossa ilmoitetaan peruutuksesta. Tällaista ilmoitusta ei anneta, kun sinulta evätään pääsy lennolle. Siksi on ehdottoman tärkeää, että aktiivisesti vaadit jonkinlaista dokumentaatiota lentoyhtiöltä, joka osoittaa, että sinulta evättiin pääsy lennolle.
Jos ylivaraustilanne on sattunut kohdallesi, suosittelemme, että otat yhteyttä lentoyhtiöön tiskillä ja pyydät kirjallista todistusta siitä, että sinulta evättiin pääsy lennolle. Pyydä myös, että tämä kirjallinen dokumentaatio päivätään, leimataan ja allekirjoitetaan.
Jos et saa mitään dokumentaatiota, saatat menettää oikeutesi, mukaan lukien oikeuden vaatia korvausta ylivarauksesta lentoyhtiöltä. Lentoavulle (tai vastaavalle palvelulle) on erittäin vaikeaa todistaa oikeudessa, että sinulta matkustajana evättiin pääsy lennolle - jos lentoyhtiö ei ole itse myöntänyt käännyttäneensä sinut portilla.
Muista siis aina vaatia kirjallinen todistus siitä, että lentoyhtiö on evännyt sinulta pääsyn lennolle!
Jos kirjallista dokumentaatiota ei saatu, todistustaakkaa voi todellisuudessa myös keventää, jos sinulla on todistajia. Jos sinulla oli esimerkiksi perheenjäsen, kollega tai muita silminnäkijöitä, jotka voivat todistaa mitä tilanteessa sanottiin ja tehtiin, myös tämä voi auttaa asian käsittelyssä myöhemmin.
Maksimoidakseen tulonsa lentoyhtiöt myyvät usein useampia lippuja kuin lentokoneessa on paikkoja. Lentoyhtiöiden laskelmien mukaan tavallisella lennolla on joitakin matkustajia, jotka eivät saavu paikalle esimerkiksi sairastumisen, liikenneongelmien tai muiden vastaavien syiden vuoksi. Todellisuudessa tietenkin tapahtuu myös usein niin, että kaikki matkustajat saapuvat, ja tällöin lentoyhtiön on pakko evätä joiltakin matkustajilta pääsy lennolle. He siis tietoisesti ylibuukkaavat lennon maksimoidakseen saamansa lipputulot.
On myös tilanteita, joissa lentokoneessa on ongelmia, ja se korvataan pienemmällä koneella, jossa on vähemmän istuimia, eikä kaikille niille matkustajille ole enää tilaa, joille lentoyhtiö on myynyt liput.
On erittäin turhauttavaa tulla käännytetyksi portilla juuri ennen lentoa, kun sinulla on voimassa oleva lippu kädessäsi. Onneksi ylibuukkausten määrä on laskenut merkittävästi EU-asetuksen tiukennuttua lentoyhtiöitä kohtaan, mutta edelleen matkustajia pääsyä lennolle evätään heidän tahtoaan vastaan - ja näissä tapauksissa voit olla oikeutettu korvaukseen
On tietenkin myös päteviä syitä, joiden vuoksi henkilöltä voidaan evätä pääsy lennolle. Pätevät syyt ovat esimerkiksi
Jos sinulta evätään pääsy lennolle ylibuukkauksen vuoksi, saatat olla oikeutettu korvaukseen.
EU:n lentomatkustajan oikeudet ovat voimassa, jos:
Jos matkustaja on muodostanut merkittävän turvallisuusriskin lennon toteuttamiselle, lentoyhtiöllä on oikeus evätä henkilöltä pääsy lennolle. Näissä tilanteissa lentoyhtiö on vapautettu korvauksen maksamisesta, vaikka kyseessä olisikin pääsyn evääminen.
Tämän lisäksi sinulla ei ole oikeutta korvaukseen, jos olet tehnyt lentoyhtiön kanssa sopimuksen pääsyn eväämisestä heidän ylibuukkauksensa tai vastaavan seurauksena. Voit lukea lisää tästä osiosta "Jos suostut vapaaehtoisesti luopumaan paikastasi ylibuukkauksen yhteydessä".
Kun lentoyhtiöt eväävät matkustajilta nousun koneeseen, ilmenee kolme oikeutta, jotka sinulla lentomatkustajana on valittavissasi:
Huom: Kun olet kerran tehnyt yhden yllä olevista valinnoista, valintaa ei voi enää muuttaa. Sinun tulisi siksi selvittää vaihtoehtosi ennen päätöksen tekemistä.
Syy | Lento, joka on 1.500 km tai lyhyempi: | Lento, joka on 1.500 - 3.500 km välillä: | Lento yli 3.500 km EU-maiden välillä: | Lento yli 3.500 km EU-maahan tai -maasta: |
---|---|---|---|---|
250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
Joissakin tapauksissa lentoyhtiöllä on oikeus pienentää mahdollista korvaussummaa jopa 50 %:lla. Tämä voi olla mahdollista, jos sinut siirretään uudelle lennolle eikä lentosi ole myöhässä alkuperäisestä aikataulusta enempää kuin:
Kun sinulta evätään nousu koneeseen, saatat joutua odottamaan useita tunteja päästäksesi toiselle lennolle. Siksi sinulla matkustajana on oikeus tarjoiluun, joka sisältää ruokaa ja juomaa, jos odotusaika alkuperäisestä lähtöajasta ylittää 2 tuntia.
Lisäksi lentoyhtiöllä on velvollisuus järjestää kuljetus ja majoitus hotellissa, jos lähtösi on vasta seuraavana päivänä.
Jos lentoyhtiö ei ole itse tarjonnut sinulle edellä mainittuja palveluita - ja olet esimerkiksi ostanut ruokaa ja juomaa maksaen ostokset itse, voit hakea näiden lisäkustannusten korvausta lentoyhtiöltä. Huomaa, että sinun on säilytettävä kaikki kuitit niihin menoihin liittyen, jotka lentoyhtiön tulee korvata.
Useimmat lentoyhtiöt kysyvät matkustajilta, haluaisivatko he vapaaehtoisesti luopua paikastaan koneessa esimerkiksi vastineeksi korvauksesta, alennuskupongista, istuimen päivittämisestä seuraavalla lennolla tai vastaavasta. Käteiskorvaus tai alennuskuponki annetaan useimmiten lentoyhtiön toimesta korvauksena siitä, ettei matkustaja pääse suunnitellulle lennolle. Jos vapaaehtoisesti paikkansa luovuttavia matkustajia ei ole tarpeeksi ylibuukkauksen yhteydessä, lentoyhtiön on kiellettävä joiltakin matkustajilta nousu koneeseen.
Lentoyhtiöt yleensä yrittävät ratkaista ylibuukkauksesta aiheutuvia ongelmia esimerkiksi sopimalla joidenkin matkustajien kanssa, että heidät siirretään toiselle lennolle, jolloin he saavat usein pienemmän korvaussumman tai muunlaista hyvitystä vastineeksi aiheutuneesta vaivasta. Saattaa myös olla, että lentoyhtiö tarjoaa vain lentolipun hinnan palautuksen ja mahdollisen korvauksen. Tällaisessa tapauksessa olet tähän lentoyhtiön ehdotukseen suostumisen jälkeen omillasi ja siten itse vastuussa jatkolennoistasi.
Jos olet tehnyt vastaavia sopimuksia lentoyhtiön kanssa ja otat vastaan tarjouksen siirtyä toiselle lennolle tai saada lentolipun hinnan takaisin, et ole oikeutettu lisäkorvauksiin.
On siis erittäin tärkeää harkita, onko lentoyhtiön kanssa tekemäsi sopimus sinulle kannattava sekä vaivaa että taloudellista haittaa ajatellen.
Kun luot tapauksen Lentoapu-palveluun avulla, tutkimme asiaasi tarkemmin ja haemme lentoyhtiöltä korvauksen, johon olet oikeutettu. Tapauksen luominen lomakkeemme kautta vie vain 3 minuuttia, ja se on täysin ilmaista.
Jos Lentoapu voittaa tapauksen, perimme me palvelumaksun, joka vastaa korkeintaan 30% hankitusta korvauksesta.
Jos Lentoavun on vietävä asia oikeuteen saadakseen maksun lentoyhtiöltä, lisätään hintaan käsittelymaksu, joka on enintään 15% hankitusta korvauksesta tai lippujen hinnan palautuksesta, koska sisäisen lakiosastomme tai ulkopuolisten asianajajien on tehtävä lisätyötä.
Voit tutustua hinnastoomme täällä
Tapauksen luominen on sinulle riskitöntä, sillä Lentoapua ei peri mitään palkkioita tai maksuja, ellei korvausta makseta – riippumatta siitä, onko asiaa viety oikeuteen vai ei.
Syy | Myöhästymisen kesto | Lennot alle 1.500 km | Lennot 1.501 - 3.500 km | Lennot yli 3.500 km EU-maiden välillä | Lennot yli 3.500 km EU-maista/ maihin |
---|---|---|---|---|---|
Peruttu* | 2 – 3 tuntia | 250 Euroa | 200 Euroa | 200 Euroa | 300 Euroa |
Peruttu/ Myöhässä | 3 – 4 tuntia | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 300 Euroa |
Peruttu/ Myöhässä | yli 4 tuntia** | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
Ylibuukattu | 250 Euroa | 400 Euroa | 400 Euroa | 600 Euroa |
Oikeus korvaukseen ylibuukatun lennon yhteydessä riippuu lentomatkan pituudesta. Mitä pidemmällä lennolla olet, sitä suurempaan korvaukseen saatat olla oikeutettu. Jos olet epävarma siitä, minkä suuruiseen summaan olet oikeutettu, voit helposti selvittää sen käyttämällä korvauslaskuriamme. Sinun tarvitsee vain syöttää lähtö- ja saapumislentokenttä sekä tietoja lentoyhtiöstäsi.
Du Lähtökohtaisesti olet oikeutettu korvaukseen jos sinua on kielletty nousemasta koneeseen tai lento on ylibuukattu, mutta on olemassa tilanteita, joissa oikeutesi voivat raueta.
Seuraavat seikat voivat vaikuttaa oikeuteesi saada korvausta lennolle pääsyn epäämisen yhteydessä:
Lentoyhtiöt myyvät joskus enemmän lippuja kuin mihin koneessa riittää tilaa. He tekevät näin, koska olettavat, etteivät kaikki matkustajat saavu lennolle esimerkiksi sairastumisen, liikenteen tai muun esteen vuoksi. Joskus kuitenkin kaikki matkustajat saapuvat, ja lento on ylibuukattu, eikä kaikille ole tilaa.
Lentoyhtiöiden lentojen ylibuukkaus ei ole laitonta, mutta alalla on tiukennettuja sääntöjä, joiden tarkoitus on ehkäistä näitä tilanteita ja varmistaa lentomatkustajien korkea suojelutaso. Tämä on kirjattu EU-asetukseen 261/2004.
Ikävä kyllä matkustajana on mahdotonta täysin suojautua tilanteelta, jossa lento olisi ylivarattu.
On kuitenkin tiettyjä asioita, joita voit tehdä minimoidaksesi riskin tulla käännytetyksi portilla:
Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!
Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita
Tehokas ja asiantunteva palvelu
Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!