Lentoapu-v-white-kopi.png

 

Huomioithan, että tämä lehdistötiedote on suunnattu Tanskan medialle, ja sen sisältö on laadittu sen mukaisesti.

 

Pääsiäinen on ovella, ja monet ihmiset ovat päättäneet lähteä lentäen lomalle: Tässä ovat oikeutesi, jos lentosi myöhästyy tai peruuntuu.

 

45 prosenttia tanskalaisista, jotka matkustavat pääsiäisenä, matkustavat lomakohteeseensa lentäen. Flyhjælpin lakimies, oikeudenkäyntipäällikkö ja lentomatkustajien oikeuksien asiantuntija Benedikte Bolvig Lund antaa katsauksen tärkeimpiin asioihin, jotka lentomatkustajien tulisi tietää oikeuksistaan.

 

Lakot, peruutukset ja myöhästymiset voivat heikentää pääsiäisen lomamielialaa. Etenkin jos lentomatkustajat eivät tiedä, mitä oikeuksia heillä on, jos lento viivästyy tai peruuntuu.  

 

Koska voi olla aikaa ja energiaa vievää vaatia korvausta, johon sinulla on oikeus, jos lennolla ilmenee ongelmia.  

 

"Lentoyhtiöt ovat yleensä tietoisia siitä, joutuvatko ne palauttamaan rahaa heti, kun ne peruuttavat lennon. Lentoyhtiöiden on tietenkin ilmoitettava matkustajille heidän oikeuksistaan, mutta ne tekevät niin yleensä vasta, kun heiltä kysytään", Benedikte Bolvig Lund sanoo.  

 

Flyhjælp perustettiin vuonna 2014 ja Flightright osti sen vuonna 2021. Flyhjælp on auttanut yli 400 000 lentomatkustajaa, jotka ovat saaneet lentoyhtiöiltä korvauksia yli 400 miljoonaa Tanskan kruunua. 

 

Pääsiäisenä enemmän lentomatkustajia 

Lähes puolet tanskalaisista matkustaa pääsiäisenä lentäen lomakohteeseensa. Tämä käy ilmi Kanter Median Europæiske ERV:lle tekemästä tutkimuksesta. Kööpenhaminan lentoasema odottaa noin 1,5 miljoonan matkustajan kulkevan lentoaseman kautta pääsiäisviikkojen aikana. Se on paljon matkustajia, eikä ole varmaa, että matkat sujuvat kaikille ongelmitta. 

 

Siksi on hyvä tutustua oikeuksiinsa etukäteen, Benedikte Bolvig Lund kertoo. 

 

"Monet lentomatkustajat eivät tunne oikeuksiaan. Monet eivät esimerkiksi tiedä, että he voivat itse ostaa lipun lennon peruuntuessa ja saada lentoyhtiön korvaamaan uuden lipun hinnan, jos se ei tarjoa vaihtoehtoa", Benedikte Bolvig Lund sanoo.  

 

Seuraavassa on viisi tärkeintä asiaa, jotka on hyvä ottaa huomioon, jos matkalla ilmenee ongelmia: 

 

Sinulla on oikeus ateriointiin, jos sinulla on pitkä odotusaika lentoasemalla. 

Jos matkustajat joutuvat odottamaan pitkään lentokentällä, heillä on myös oikeus saada huolenpitoa juomien, aterioiden, puheluiden ja jopa hotellimajoituksen muodossa. Jos lento viivästyy yli viisi tuntia tai peruuntuu kokonaan, matkustajat voivat valita, haluavatko he täyden hyvityksen tai ilmaisen vaihtoehtoisen kuljetuksen lentoyhtiöltä.  

 

Sinulla on oikeus korvaukseen yli 3 tunnin viivästyksistä. 

Jos matkustajat saapuvat määränpäähänsä yli kolme tuntia myöhässä, he voivat vaatia lentoyhtiöltä enintään 4 500 Tanskan kruunun korvausta. Matkustajilla on oikeus korvaukseen myös myöhästyneistä jatkolennoista. Molempien lentojen on kuitenkin kuuluttava samaan varaukseen. Sinulla on oikeus korvaukseen myös silloin, jos sinut varattiin toiselle lennolle ja saavuit määränpäähäsi paljon myöhemmin. 

 

Jos lento peruutetaan alle 14 päivää ennen lähtöä, sinulla on oikeus korvaukseen.  

Jos lento peruutetaan, matkustajilla on aina oikeus joko lipun hinnan palautukseen tai vaihtoehtoiseen kuljetukseen, jota lentoyhtiön on tarjottava. Jos lentoyhtiö ilmoittaa matkustajille lennon peruuntumisesta alle 14 päivää ennen lähtöä, matkustajilla voi olla oikeus enintään 4 500 Tanskan kruunun suuruiseen korvaukseen. Jos varaat itse korvaavan lipun peruuntuneelle lennolle, koska lentoyhtiö ei tarjoa korvaavaa lentoa, on mahdollista saada korvaus kalliimmasta lipusta. 

 

Lentohenkilökunnan äkilliset lakot oikeuttavat korvaukseen 

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen mukaan ammattiliittojen järjestämän lentoyhtiön henkilökunnan (lentäjät, lentoemännät, maahenkilökunta) äkillinen lakko ei ole poikkeuksellinen olosuhde, ja lentoyhtiön on sen vuoksi maksettava korvauksia matkustajille, joita peruutukset ja viivästykset koskevat. Jos lakko johtaa lennon peruuttamiseen lyhyellä varoitusajalla tai huomattavaan viivästymiseen, lentoyhtiöiden on järjestettävä matkustajille vaihtoehtoinen kuljetus mahdollisimman pian. Jos lentoyhtiön henkilökunta lakkoilee, matkustajilla voi olla oikeus lähes 4 500 Tanskan kruunun korvaukseen. Matkustajilla voi olla oikeus korvaukseen myös silloin, jos lentoyhtiöt eivät ole toteuttaneet kaikkia kohtuullisia toimenpiteitä lakon seurausten minimoimiseksi. 

 

Sinulla on kolme vuotta aikaa vaatia korvausta lento-ongelmista. 

EU:n lentomatkustajilla on kolme vuotta aikaa hakea korvauksia lento-ongelmistaan. Matkustajat voivat laskea Flyhjælpin verkkosivustolla, kuinka paljon korvausta he ovat oikeutettuja saamaan, jos heidän matkasuunnitelmissaan ilmenee ongelmia pääsiäisen aikana. 

 

Edellä mainitut ovat lentomatkustajien oikeudet, joita sovelletaan lentomatkustajien oikeuksia koskevassa EU:n asetuksessa lentomatkustajien oikeuksien peruuttamisesta tai viivästymisestä: Lentomatkustajat voivat lukea lisää EU:n matkustajien oikeuksista ja tarkistaa, ovatko he oikeutettuja korvaukseen täällä. 
 

Vastuuvapauslauseke: Kaikki lehdistötiedotteessa olevat tiedot perustuvat käytettävissämme oleviin tietoihin. Tiedot ovat luotettavia, mutta ne eivät väitä olevansa täydellisiä.

Oliko lentosi myöhässä tai peruttu? Tee korvaushakemus!

Lentoapu auttaa saamaan jopa 600 euron korvauksen, jos lentosi oli myöhässä tai peruttu

 Tuhansia tyytyväisiä asiakkaita

 Tehokas ja asiantunteva palvelu

 Riskitöntä, nopeaa ja helppoa!