Lentoapu-v-white-kopi.png

Finnairin lennon myöhästyminen

January 2020

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Finnairin lennon myöhästyminen

Onko sinulla kokemuksia lentokentälle jumiin jäämisestä, kun Finnairin lento on ollut myöhässä tai peruttu? Onko pääsysi lennolle evätty vastoin tahtoasi, koska lento on ollut ylibuukattu? Odottelu lentokentällä on aina turhauttavaa – mutta onneksi menetetystä ajastaan voi saada jopa 600 euron korvauksen.

Lentoapu auttaa saamaan lentoyhtiöltä sinulle kuuluvan korvauksen silloin, kun lentosi on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu. Tässä artikkelissa kerromme erityisesti Finnairista, oikeuksistasi sekä mahdollisuudestasi saada Finnairilta korvaus silloin, kun kohtaat ongelmia lentoyhtiön operoimalla matkalla

 

Tietoa Finnairista

Finnair on Suomessa vuonna 1923 perustettu lentoyhtiö. Yritys perustettiin nimellä Aero Oy, mistä juontaa juurensa Finnairin lentojen tunnus AY. Vuonna 1960 yhtiö hankki ensimmäiset suihkukoneensa, jotka lensivät reiteillä Helsinki–Kööpenhamina–Köln–Frankfurt ja Helsinki–Tukholma. Yhtiö käytti markkinoinnissaan nimeä Finnair jo vuodesta 1953 alkaen, mutta nimi muutettiin yhtiön viralliseksi nimeksi vasta vuonna 1968.

Finnairin Aasian-valloitus alkoi jo vuonna 1976 reitillä Bangkokiin. Nykyisin Finnair lentää 21 eri kohteeseen Aasiassa. Helsingin maantieteellinen sijainti on Finnairin kilpailuetu, sillä lyhin lentoreitti Euroopasta Aasiaan kulkee Helsingin yli. Euroopassa Finnairilla on yli 100 kohdetta.

Finnair kuuluu Oneworld-lentoyhtiöallianssiin. Allianssiin kuuluvat lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä esimerkiksi lentoreittien ja lippujen myynnin osalta. Finnairin kanta-asiakasohjelma on Finnair Plus, jonka kanta-asiakkaana voit kerryttää pisteitä paitsi Finnairin myös muiden Oneworld-allianssiin kuuluvien yhtiöiden lennoilla. Pisteitä voi käyttää esimerkiksi osamaksuna Finnairin lennoista tai niillä voi ostaa lennoille lisäpalveluita.

 

Finnairin lennon myöhästyminen

Koska Finnair on EU-maan lentoyhtiö, sen on noudatettava eurooppalaista lainsäädäntöä lentomatkustajan oikeuksista. EU-asetus 261/2004 turvaa lentomatkustajan oikeudet, kun lento on myöhässä, peruttu tai pääsy lennolle evätään ylibuukkaustilanteessa.

Asetuksessa on määritelty vakiokorvaus, jonka lentoyhtiön on maksettava lentomatkustajalle korvauksena viivästymisen aiheuttamasta ajan menetyksestä. Kun kyseessä on lennon myöhästyminen, oikeus korvaukseen voi olla siinä tapauksessa, että lento saapuu määränpäähänsä yli 3 tuntia myöhässä – paitsi jos viivästyminen on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, kuten huonosta säästä. Korvaussumman suuruus riippuu suunnitellun lentomatkan pituudesta. Tarkat korvaussummat on kerrottu jäljempänä.

Vakiokorvauksen lisäksi sinulla on oikeus saada odotteluaikana ruokaa ja virvokkeita Finnairin laskuun, jos alle 1 500 kilometrin lentomatka viivästyy yli 2 tuntia, 1 500–3 500 kilometrin pituinen matka viivästyy yli 3 tuntia ja yli 3 500 kilometrin pituinen lentomatka viivästyy yli 4 tuntia. Viimeksi mainitun Finnairin operoiman matkan on suuntauduttava EU:sta alueen ulkopuolelle tai EU:n ulkopuolelta EU:n alueelle.

Jos lennon lähtö viivästyy yli 5 tuntia, huolimatta suunnitellun lentomatkan pituudesta, sinulla on oikeus vaatia Finnairia maksamaan takaisin alkuperäisen lentolippusi hinta. Jos matkasi on jo alkanut silloin, kun tieto esimerkiksi jatkolennon monen tunnin myöhästymisestä tulee, sinulla on oikeus päästä takaisin lähtökentälle siinä tapauksessa, että et enää halua jatkaa matkaasi viivästymisen takia. Jos sinulle syntyy ylimääräisiä kustannuksia esimerkiksi ylimääräisestä hotellimajoituksesta Finnairin lennon myöhästymisen yhteydessä, lentoyhtiön on korvattava kulut. Sen on myös maksettava mahdolliset lentokentän ja majoituspaikan väliset kuljetukset.

 

Finnairin lennon peruuntuminen

Kun lentosi peruuntuu, etkä ole saanut asiasta tietoa ajoissa, voit olla oikeutettu Finnairin maksamaan korvaukseen. Finnairin lentojen peruutuksia koskevat nimittäin samat säännöt kuin yli 3 tunnin myöhästymisiä. Sinulla on oikeus saada ruokaa ja virvokkeita lentoyhtiön laskuun, ja lentoyhtiön on korvattava mahdolliset ylimääräiset hotelliyöt ja maksettava lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset, mikäli sellaisia on tarvittu.

 

Korvaus Finnairilta

Kuten kerroimme edellä, voit hakea Finnairilta vakiokorvausta menettämästäsi ajasta, kun lentosi on ollut myöhässä, peruttu tai ylibuukattu. Korvaussumma, johon voit olla oikeutettu, riippuu lentomatkasi suunnitellusta pituudesta. Voit hakea korvausta yli 3 tunnin myöhästymisistä ja kaikista peruutuksista.

Voit saada 250 euroa, kun lentomatkasi viivästyy alle 1 500 kilometrin matkalla. Kun lentomatkasi pituus on 1 500–3 500 kilometriä, korvaussumma on 400 euroa. Yli 3 500 kilometrin pituisen lentomatkan viivästymisestä voi hakea 600 euron korvausta.

Kun haet korvausta myöhästyneestä Finnairin lennosta, lentoyhtiöllä on oikeus puolittaa korvaus siinä tapauksessa, että se on reitittänyt matkasi uudelleen niin, että uuden ja alkuperäisen lennon saapumisaika lopulliseen määränpään vastaavat toisiaan.

Voit hakea korvausta, jos Finnairin lennon myöhästyminen, peruutus tai ylibuukkaus on johtunut lentoyhtiön omasta toiminnasta tai tekijöistä, joihin se on voinut vaikuttaa. Jos lentomatkan viivästyminen on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, kuten huonosta lentosäästä tai lennonjohdon asettamasta lentokiellosta, lentoyhtiö ei ole korvausvastuussa.

Jos Finnair tarjoaa korvaukseksi esimerkiksi alennuskuponkeja tai lahjakorttia, sinun on annettava erillinen kirjallinen suostumuksesi, jotta tätä vaihtoehtoa voidaan pitää riittävänä korvauksena.

Muista aina säilyttää kaikki lentomatkan viivästymisestä lentoyhtiöltä vastaanottamasi viestintä sekä ylimääräisistä ostoksistasi saamasi kuitit, jotta sinulla on tarvittaessa esittää näyttöä matkan tapahtumista. 

Lentoapu auttaa mielellään korvauksen hakemisessa, ja voit tehdä kauttamme Finnairille korvaushakemuksen. Käytä ilmaista laskuriamme ja tarkista, voitko saada Finnairilta korvauksia. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi, kun soitat asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070. Voit myös kirjoittaa meille osoitteeseen [email protected]

Kirjoittaja: Mathias Krogh