Lentoapu-v-white-kopi.png

Norwegianin lennon myöhästyminen

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Norwegianin lennon myöhästyminen

Odottaminen on ikävystyttävää – ja se on vieläkin turhauttavampaa lentokentällä silloin, kun mieluiten jo nauttisi olostaan matkakohteessa. Pientä lohtua tilanteeseen tuo kuitenkin tieto siitä, että lentokentällä vietetystä menetetystä ajastaan voi saada korvauksen. Tässä artikkelissa kerromme, miten voit saada jopa 600 euron korvauksen viivästyneestä lentomatkastasi, jonka on operoinut Norwegian Air Shuttle.

Lentoapu auttaa saamaan korvauksen lentoyhtiöltä silloin, kun lentosi on ollut myöhässä tai peruttu kokonaan. Autamme sinua saamaan oikeutta ja kerromme mahdollisuuksistasi, kun lentomatkalla tulee ongelmia. Tässä artikkelissa keskitymme Norwegianiin. Jos sinulla on ikävä kokemus lentomatkalta, jatka lukemista.

Norwegian flyforsinkelse

Norwegian Air Shuttle perustettiin vuonna 1993, ja se on nykyisin Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Norwegianin laivasto on yksi uusimmista, ja siihen kuuluu n. 170 lentokonetta. Laivastonsa ja n. 11 000 työntekijänsä ansiosta yhtiö voi liikennöidä yli 500:aa reittiä yli 150 kohteeseen eri puolilla maailmaa. Norwegianin pääkonttori on Fornebussa, joka on Oslon lähellä sijaitseva niemi. Se on myös yhtiön ensisijainen tukikohta. Norwegianin toimitusjohtaja on ollut vuodesta 2002 alkaen Bjørn Kjos.

Lentoyhtiöllä on kanta-asiakasohjelma Norwegian Reward, jossa voi ansaita CashPoint-pisteitä. Pisteitä voi käyttää uusiin lentolippuihin tai niillä voi maksaa muita etuja silloin, kun matkustaa Norwegianilla. Kanta-asiakkaana ansaitset pisteitä aina, kun lennät Norwegianilla.

Norwegianilla on lisäksi sopimuksia eri hotellien ja autovuokraamoiden kanssa, joten pisteitä voi ansaita myös lentoyhtiön yhteistyökumppaneiden tarjoamista palveluista.

Norwegianin lennon myöhästyminen

Eurooppalaisena lentoyhtiönä Norwegianin on noudatettava EU-asetusta 261/2004 lentomatkustajan oikeuksista. Asetus turvaa lentomatkustajan oikeuden korvaukseen, kun lento on myöhässä. Korvaus määräytyy suunnitellun matkan pituuden mukaan ja riippuu myöhästymisen kestosta.

Lentomatkustajalla on mahdollisuus saada Norwegianilta jopa 600 euron korvaus. Jäljempänä kerromme lisää oikeudestasi korvaukseen.

Suosittelemme, että tutustut oikeuksiisi ja perehdyt lentojen myöhästymisiä koskeviin sääntöihin, sillä sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Jos lentosi myöhästyy, sinulla on myös oikeus saada odotteluaikana ruokaa ja virvokkeita lentoyhtiön laskuun siinä tapauksessa, että lento myöhästyy tarpeeksi suhteessa lentomatkan pituuteen. Näin on silloin, kun alle 1 500 kilometrin pituinen lento myöhästyy yli 2 tuntia, 1 500–3 500 kilometrin pituinen lento myöhästyy yli 3 tuntia ja yli 3 500 kilometrin pituinen lento myöhästyy yli 4 tuntia. Jos lento myöhästyy yli 5 tuntia, sinulla on lentomatkan pituudesta huolimatta aina oikeus lentoyhtiön maksamaan ruokaan ja virvokkeisiin. Sen lisäksi voit halutessasi saada hyvityksen alkuperäisen lipun hinnasta, tai jos matka on jo alkanut, paluulipun takaisin lähtökentälle.

Jos joudut myöhästymisen takia majoittumaan hotellissa ennen kuin voit jatkaa matkaasi – esimerkiksi vaihtokentältä eteenpäin lopulliseen määränpäähäsi tai paluumatkalla paluulennon viivästymisen vuoksi – lentoyhtiön on kustannettava sekä majoituksesi että lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset.

Norwegianin lennon peruuntuminen

Jos lentosi on peruttu, etkä ole saanut siitä tietoa ajoissa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Peruuntumisia koskevat nimittäin samat säännöt kuin myöhästymisiä. Sinulla on oikeus saada ruokaa ja virvokkeita, ja lentoyhtiön on tarvittaessa tarjottava majoitus ja maksettava hotellin ja lentokentän väliset kuljetukset.

Korvaus Norwegianilta

Kuten sanottu, sinulla on mahdollisuus hakea rahallista korvausta lentoyhtiöltä, kun lentosi saapuu määränpäähänsä yli 3 tuntia myöhässä. Sääntö on sama lentomatkan suunnitellusta pituudesta huolimatta. Voit hakea korvausta myös silloin, kun lentosi perutaan, etkä saa siitä ilmoitusta ajoissa. Korvaussumma riippuu matkan pituudesta. Alle 1 500 kilometrin pituisilla matkoilla korvaussumma on 250 euroa, 1 500–3 500 kilometrin pituisilla lennoilla 400 euroa ja yli 3 500 kilometrin pituisilla lennoilla 600 euroa.

Kun haet korvausta myöhästyneestä lennosta, lentoyhtiöllä on oikeus puolittaa korvaus, jos se on reitittänyt lentosi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi samoihin aikoihin kuin olisit saapunut alkuperäisen matkasuunnitelman mukaan.

Voit hakea korvausta Norwegianilta, jos lennon myöhästyminen tai peruuntuminen on johtunut lentoyhtiöstä itsestään. Mikäli lennon ongelmat ovat johtuneet poikkeuksellisista olosuhteista, esimerkiksi huonosta lentosäästä tai työtaistelusta, Norwegianin ei voida katsoa olleen vastuussa syntyneestä tilanteesta, eikä se siksi ole korvausvastuussa.

Norwegian voi tarjota korvauksena alennuskuponkeja tai lahjakortteja. Voit ottaa ne halutessasi vastaan kirjallisella suostumuksellasi. On tärkeää, että säilytät kaikki kuitit ja lentoyhtiöltä matkan aikana saamasi tiedot, jotta sinulla on näyttöä lentomatkan tapahtumista.

Osoitteessa Lentoapu.fi voit käyttää ilmaista laskuriamme ja tarkistaa mahdollisen korvaussumman. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070. Autamme mielellämme korvauksen hakemisessa ja vastaamme kysymyksiisi.

Kirjoittaja: Henna Riikka