Lentoapu-v-white-kopi.png

Korvaus lennon viivästyessä

October 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Korvaus lennon viivästyessä

Jos lentosi on myöhässä tai peruttu, lentoyhtiöltä on mahdollisuus saada korvaus tilanteen aiheuttamasta ylimääräisestä vaivasta. Tässä kirjoituksessa käydään läpi erilaisia huomioon otettavia seikkoja oikeudesta korvaukseen lennon viivästyessä. Annamme vastauksen siihen, milloin korvauksen voi saada, kuinka suuri korvaussumma milloinkin on sekä miten korvaushakemus tehdään lennon myöhästymis- tai peruutustilanteessa.

Lentoyhtiön korvausvastuu silloin, kun lento on myöhässä, peruttu tai ylivarattu, on kirjattu EU-asetukseen 261/2004 lentomatkustajan oikeuksista. Asetus on niiden oikeuksien perusta, jotka EU:n alueella tai EU:sta matkustavilla sekä EU-maahan rekisteröidyn lentoyhtiön matkustajilla on automaattisesti. Asetus hyväksyttiin vuonna 2004 auttamaan lentomatkustajia jokapäiväisissä lentojen myöhästymis- ja peruutustilanteissa sekä silloin, kun matkustajalta evätään pääsy lennolle ylibuukkaustilanteessa (tilanteessa, jossa lentoyhtiö on tahallaan ylivarannut lennon olettaen, että x % matkustajista ei saavu lennolle).

Asetuksella on ollut suuri vaikutus, ja korvaukseen oikeuttavien tapausten määrä on laskenut tasaisesti. Nykyisin korvaukseen oikeuttavia myöhästymisiä on huomattavasti vähemmän kuin vain muutama vuosi sitten. Jotta myöhästymisestä saisi korvauksen, muutaman ehdon on täytyttävä. Pääsääntönä on, että lennon on myöhästyttävä vähintään 3 tuntia, jotta korvausta voi hakea.

Erstatning ved flyforsinkelse

Myöhästymisen pituuden määrittää se hetki, kun lentokoneen ovet avautuvat määränpäässä. Jos matkustat esimerkiksi Helsingistä New Yorkin JFK-lentokentälle ja lentosi saapuu kohteeseen 3 tuntia ja 20 minuuttia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, voit olla oikeutettu korvaukseen. Sivun alalaidassa olevasta taulukosta näet korvaussummien suuruudet eripituisilla matkoilla silloin, kun lentosi viivästyy.

Korvaus lennon peruuntuessa

Samat säännöt pätevät silloin, kun lentosi peruuntuu ja joudut odottamaan, että lentoyhtiö varaa sinulle uuden lennon tai reitittää lentosi uudelleen. Lennon peruuntuminen ei automaattisesti oikeuta vakiokorvaukseen, vaan korvauksen saaminen riippuu siitä, koska saavut määränpäähäsi ja pääset ulos lentokoneesta. Asiaan vaikuttaa myös peruutuksen syy (tästä lisää myöhemmin). On tärkeää huomata, että jotkut lentoyhtiöt tulkitsevat vapaammin sitä, koska matkustajalla on ollut mahdollisuus poistua koneesta, eli koska tämä on ollut perillä kohteessa.

Olemme törmänneet tapauksiin, joissa lentoyhtiö on hylännyt muilta osin ehdot täyttävän korvaushakemuksen silloin, kun lento on laskeutunut ennen kolmen tunnin myöhästymisajan täyttymistä, mutta ei ole ehtinyt portille saakka. Tällaisessa tilanteessa lentoyhtiö ei voi pakoilla vastuutaan, koska matkustajilla ei ole ollut mahdollisuutta poistua koneesta. Lue lisää osiosta Oikeutesi lennon peruuntuessa.

Korvaus teknisten ongelmien sattuessa

Kuten sanottu, myöhästymisen tai peruutuksen syy on keskeinen seikka arvioitaessa lentoyhtiön korvausvastuuta. Yleisenä periaatteena on, että syyn on oltava lentoyhtiön hallittavissa. Esimerkiksi tekninen vika voi olla tällainen syy silloin, kun on kohtuullista olettaa, että vika on ollut lentoyhtiön korjattavissa.

Esimerkiksi luonnononnettomuudet (ja muut vaikeat sääolosuhteet), terrori ja työtaistelut puolestaan lasketaan ”poikkeuksellisiksi olosuhteiksi”, jotka eivät ole lentoyhtiön hallittavissa. Jos myöhästymisesi johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, sinulla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. On kuitenkin hyvä huomata, että monissa tapauksissa lentoyhtiö kieltää korvausvastuunsa esimerkiksi vaikeisiin sääolosuhteisiin vedoten, mikä saattaa myöhemmin paljastua perättömäksi.

Jos olet itse lähettänyt korvaushakemuksen lentoyhtiölle, etkä ole samaa mieltä päätöksestä, suosittelemme ottamaan yhteyttä osoitteeseen [email protected] tai soittamaan numeroon +358 9 4272 7070, jotta juristimme voi tehdä arvion tapauksestasi.

Korvauksen suuruus

Lennon viivästymisestä tai peruuntumisesta saatava korvaussumma vaihtelee ja riippuu lentomatkan pituudesta ja myöhästymisen määrästä. Vakiokorvauksen suuruus riippuu lentomatkan suunnitellusta pituudesta, ja se jaetaan kolmeen luokkaan:

  • 250 € kaikista korkeintaan 1 500 kilometrin pituisista lentomatkoista.
  • 400 € kaikista yli 1 500 kilometrin pituisista EU:n alueella tehtävistä lentomatkoista ja muista 1 500–3 500 kilometrin pituisista lentomatkoista.
  • 600 € kaikista EU:n ulkopuolelle suuntautuvista yli 3 500 kilometrin pituisista lentomatkoista.

Lähtökohtana on, että olet oikeutettu joko 250, 400 tai 600 euron suuruiseen vakiokorvaukseen yhtä matkustajaa kohden. Jos olet epävarma sinulle kuuluvasta korvaussummasta, syötä lentomatkasi tiedot laskuriimme, niin saat vastauksen. Laskurin löydät täältä.

Kirjoittaja: Mathias Krogh