Lentoapu-v-white-kopi.png

Ryanairin lennon myöhästyminen

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Ryanairin lennon myöhästyminen

Kohtasitko ongelmia Ryanairin lennolla? Oliko lento myöhässä tai peruttu?

Kaikilla lentoyhtiöillä on toisinaan ongelmia lentojen lähdön kanssa. Sillä, johtuuko lennon lähdön viivästyminen inhimillisestä virheestä vai esimerkiksi huonosta säästä, on merkitystä matkustajien korvausoikeuden kannalta. Lentoyhtiöllä on velvollisuus maksaa korvausta tietyn mittaisista myöhästymisistä sekä peruutuksista, jotka ovat johtuneet sen hallinnassa olleista tekijöistä.

Lentoavun blogi tarjoaa lentomatkustajille neuvoja ja tietoa oikeudesta korvaukseen silloin, kun lento on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu.

Tässä artikkelissa keskitymme Ryanairiin. Saat tietoa lentoyhtiöstä ja siitä, mitä mahdollisuuksia sinulla on, kun lentomatkasi Ryanairilla viivästyy. Artikkelin lopussa kerromme oikeudestasi saada korvaus, jos lentosi on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu.

Ryanair-lentoyhtiö

Ryanair on Euroopan suurin halpalentoyhtiö. Sen juuret ovat Irlannissa, mistä se aloitti matkustajalentojen operoimisen vuonna 1984. Nykyisin Ryanair tarjoaa päivittäin yli 2 000 lähtöä yli 200 eri kohteeseen eri puolilla Eurooppaa. Ryanairin laivastossa on pääasiassa Boeing 737-800 -lentokoneita, mikä yksinkertaistaa koneiden käyttöä ja huoltoa ja auttaa lentoyhtiötä tarjoamaan asiakkailleen kustannustehokkaampaa ja turvallisempaa palvelua.

Ryanairin kotipaikka on Irlannin pääkaupungissa Dublinissa, ja sen kotikenttä on Dublinin lentokenttä. Ryanairin kanta-asiakasohjelman nimi on Ryanair Plus. Kanta-asiakkaana voit viedä lennolle ylimääräisiä matkatavaroita ilman lisäkustannuksia. Pääset nousemaan lennolle ensimmäisten joukossa ja voit varata haluamasi istumapaikan.

Flyforsinkelse med Ryanair

Ryanairin nimi on sen olemassaoloaikana yhdistetty moniin ristiriitaisiin tapauksiin, jotka ovat vaikuttaneet kielteisesti yrityksen maineeseen. Ryanairin julkisuuskuvaan ovat vaikuttaneet negatiivisesti etenkin sen perimät monet lisämaksut, jotka muodostavatkin jopa 20 % yrityksen koko tuotosta.

Ryanair on saanut kritiikkiä myös muun muassa kehnosta asiakaspalvelustaan, lentäjien tiukoista työjärjestelyistä ja työntekijöiden työtaisteluiden kieltämisestä.

Ryanairin lennon myöhästyminen

Eurooppalaisena lentoyhtiönä Ryanairin on noudatettava eurooppalaista lainsäädäntöä. Siksi lentoyhtiö on korvausvelvollinen, jos lentomatkalla on tietynlaisia ongelmia. Jos kyseessä on lennon myöhästyminen, korvaus riippuu suunnitellun lentomatkan pituudesta ja myöhästymisen kestosta.

Lentomatkustajalla on oikeus saada ilmaiseksi ruokaa ja virvokkeita odotteluaikana, jos alle 1 500 kilometrin pituinen lentomatka viivästyy yli 2 tuntia, 1 500–3 500 kilometrin matka myöhastyy yli 3 tuntia tai yli 3 500 kilometrin pituinen lentomatka viivästyy yli 4 tuntia.

Jos lentosi lähtö viivästyy yli 5 tuntia, huolimatta suunnitellun lentomatkan pituudesta, lentoyhtiön on niin halutessasi hyvitettävä alkuperäisen lentolipun hinta tai kuljetettava sinut takaisin lähtökentälle. Jos lennon viivästymisen takia tarvitaan ylimääräisiä yöpymisiä ennen kuin matka voi jatkua, lentoyhtiön on tarjottava hotellimajoitus ja maksettava mahdolliset lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset.

Ryanairin lennon peruuntuminen

Jos lentosi on peruttu, etkä ole saanut siitä tietoa ajoissa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Sinulla on oikeus saada ilmaiseksi ruokaa ja virvokkeita, ja lentoyhtiön on tarvittaessa tarjottava majoitus ja maksettava hotellin ja lentokentän väliset kuljetukset. Sinulla on oikeus saada rahat takaisin alkuperäisestä lentolipusta tai lentoyhtiön on niin halutessasi kuljetettava sinut takaisin lähtökentäle.

Lue lisää oikeuksistasi, kun lento on peruttu.

Korvaus Ryanairilta

Lentomatkan viivästymisestä voi hakea rahallista vakiokorvausta. Korvausta voi hakea yli 3 tunnin myöhästymisistä ja kaikista peruuntumisista. Korvaussumman suuruuden määrittää suunnitellun lentomatkan pituus. Alle 1 500 kilometrin pituisista viivästyneistä lentomatkoista voi saada 250 euron korvauksen, 1 500–3 500 kilometrin matkoista 400 euron korvauksen ja yli 3 500 kilometrin pituisista lentomatkoista 600 euron korvauksen.

Kun haet korvausta myöhästyneestä lennosta, lentoyhtiöllä on oikeus puolittaa korvaussumma, jos se on onnistunut reitittämään lentosi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi samoihin aikoihin kuin olisit saapunut alkuperäisen matkasuunnitelman mukaan.

On tärkeää huomata, että lentoyhtiö on korvausvelvollinen vain silloin, kun lentomatkan viivästyminen on johtunut sen hallinnassa olevista tekijöistä. Jos lennon myöhästyminen tai peruuntuminen on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, esimerkiksi työtaistelusta, huonosta lentosäästä tai sairaustapauksesta, lentoyhtiö ei ole velvollinen maksamaan viivästymisestä korvausta.

Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat korvaukseksi esimerkiksi alennuskuponkeja, lahjakortteja tai lentopisteitä. Jos hyväksyt tämäntyyppisen korvauksen, sinun on annettava siihen kirjallinen suostumuksesi.

On tärkeää, että säilytät kaikki lentomatkasi viivästymisestä saamasi tiedot, jotta sinulla on myöhemmin näyttöä kohtaamistasi ongelmista. Näin varmistat, että saat sinulle kuuluvan korvauksen. Osoitteessa lentoapu.fi voit käyttää ilmaista laskuriamme ja tarkistaa mahdollisen korvaussumman. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070. Autamme mielellämme korvauksen hakemisessa ja vastaamme kysymyksiisi.

Kirjoittaja: Henna Riikka