Lentoapu-v-white-kopi.png

KLM:n lennon myöhästyminen

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

KLM:n lennon myöhästyminen

Matkasuunnitelma on valmis, matkalaukku on pakattu ja olet valmis lennähtämään maailmalle – mutta edessä onkin pitkä odottelu lentokentällä. Lento on myöhässä, ja saamassasi ilmoituksessa kerrotaan, että muutaman minuutin odottelu venyykin usemman tunnin mittaiseksi.

Kun matka alkaa huonoissa merkeissä, ei yhtään huvita ajatella paperisotaa, joka valituksen tekemisestä seuraisi. Kuitenkin tuntuu siltä, että jonkinlainen hyvitys odottelusta pitäisi saada.

Tässä artikkelissa keskitymme Royal Dutch Airlines (KLM) -lentoyhtiöön. Kerromme yrityksestä sekä mahdollisuuksistasi saada korvaus, kun lentosi KLM:llä on myöhässä tai peruttu.

Royal Dutch Airlines (KLM) -lentoyhtiö

Royal Dutch Airlines tunnetaan myös nimellä KLM. Se on hollantilainen lentoyhtiö, joka perustettiin vuonna 1919. Vuonna 2004 KLM yhdistyi ranskalaisen Air Francen kanssa, minkä seurauksena Air France-KLM voi nyt kutsua itseään Euroopan neljänneksi suurimmaksi lentoyhtiöksi. Yrityksellä on käytössään yli 600 lentokonetta, minkä ansiosta se voi kuljettaa lentomatkustajia yli 500 kohteeseen ympäri maailmaa.

KLM:n pääkonttori on Alankomaiden Amstelveenissä, joka sijaitsee lähellä pääkaupunkia Amsterdamia ja maan suurinta lentokenttää Schipholia, joka on toiminut lentoyhtiön kotipaikkana aina yrityksen perustamisesta saakka.

Flyforsinkelse med KLM

KLM kuuluu SkyTeam-lentoyhtiöallianssiin. Sen jäseninä on joukko lentoyhtiöitä, joiden tavoitteena on säästää kustannuksissa jakamalla lentoreittejä. Tällä tavoin ne voivat tarjota asiakkailleen parempia ja edullisempia palveluita.

Pääset nauttimaan SkyTeam-allianssin eduista liittymällä KLM:n Flying Blue -kanta-asiakasohjelmaan. Kanta-asiakkaana ansaitset pisteitä yhtiön lennoista, ja voit käyttää niitä kaikkien SkyTeam-allianssiin kuuluvien lentoyhtiöiden lennoilla. Pääset nousemaan koneeseen ensimmäisten joukossa ja saat valita haluamasi istumapaikan. Myös matkatavaroitasi priorisoidaan, jotta saisit ne matkatavarahihnalta ensimmäisten joukossa ja pääsisit matkustamaan kentältä nopeammin lopulliseen kohteeseesi.

Korvaus KLM:n lennon viivästymisestä

KLM on eurooppalainen lentoyhtiö, ja sen on siksi noudatettava EU-asetuksen 261/2004 määräyksiä. Siksi sinulla voi KLM:n asiakkaana olla oikeus korvaukseen, jos lentosi on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu. Voit saada lentomatkan viivästymisestä korvausta jopa 600 euroa.

Jos lentosi on myöhässä, mahdollisen korvaussumman selvittämiseksi on tärkeää tietää suunnitellun lentomatkan pituus sekä myöhästymisen kesto. Korvaus nimittäin riippuu matkan pituudesta ja siitä, kuinka paljon lento oli myöhässä.

Jos suunnitellun lentomatkasi pituus on alle 1 500 kilometriä ja lennon lähtö viivästyy yli 2 tuntia, sinulla on oikeus ilmaiseen ruokaan ja virvokkeisiin odotteluaikana. Sama koskee 1 500–3 500 kilometrin pituisia lentomatkoja, joiden lähtö on yli 3 tuntia myöhässä sekä yli 3 500 kilometrin pituisia lentoja, joiden lähtö viivästyy yli 4 tunnilla.

Mikäli lentosi viivästyy yli 5 tuntia, suunnitellun lentomatkan pituudesta huolimatta, lentoyhtiön on halutessasi hyvitettävä alkuperäisen lentolipun hinta ja kuljetettava sinut tarvittaessa takaisin lähtökentälle. Tämän lisäksi lentoyhtiön on maksettava mahdolliset ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset.

KLM:n lennon peruuntuminen

Jos lentosi on peruttu, etkä ole saanut siitä tietoa kohtuullisen ajan kuluessa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Lentojen peruuntumisia koskevat nimittäin samat säännöt kuin myöhästymisiä. Sinulla on oikeus saada ruokaa ja virvokkeita, ja lentoyhtiön on tarvittaessa tarjottava majoitus ja maksettava lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset. Lentoyhtiön on reititettävä lentosi uudelleen tai kuljetettava sinut takaisin lähtökentälle niin halutessasi. Voit lukea lisää oikeuksistasi lennon peruuntuessa erillisestä artikkelistamme.

Korvaus KLM:ltä

Kun haet korvausta lennon myöhästymisestä tai peruuntumisesta, korvaussumman suuruus riippuu matkan pituudesta. Korvausta voi hakea yli 3 tunnin myöhästymisestä. Kun lento saapuu määränpäähänsä yli kolme tuntia myöhässä, voit saada alle 1 500 kilometrin pituisesta viivästyneestä lentomatkasta korvausta 250 euroa, 1 500–3 500 kilometrin pituisesta matkasta 400 euroa ja yli 3 500 kilometrin pituisesta lentomatkasta 600 euroa.

Jos lentosi on myöhässä mutta ei kokonaan peruttu, lentoyhtiöllä on oikeus puolittaa korvaussumma, mikäli se onnistuu reitittämään matkasi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi samoihin aikoihin suunnitellun lennon kanssa. Myöhästymisen keston määrittää saapumisaika lentokentälle, joka oli matkasi lopullinen määränpää.

Korvauksen voi saada vain, jos lentomatkan viivästyminen on johtunut tekijöistä, jotka ovat olleet lentoyhtiön hallinnassa. Mikäli matkan viivästyminen on johtunut poikkeuksellisista olosuhteista, esimerkiksi huonosta lentosäästä tai lennonjohdon asettamasta lentokiellosta, lentoyhtiöltä ei voi vaatia korvausta.

Jos lentoyhtiö tarjoaa korvaukseksi esimerkiksi alennuskuponkeja, lahjakortteja tai lentopisteitä, matkustaja voi halutessaan vastaanottaa tarjouksen, mutta tämä vaihtoehto vaatii kuitenkin aina asiakkaan kirjallisen hyväksynnän.

Korvauksen saamisen varmistamiseksi on tärkeää, että säilytät kaikki saamasi tiedot ja kuitit, joilla on merkitystä lentomatkan viivästymisen kannalta. Osoitteessa lentoapu.fi voit käyttää ilmaista laskuriamme ja tarkistaa, voitko saada korvauksen. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070. Autamme mielellämme ja vastaamme mahdollisiin kysymyksiisi.

Kirjoittaja: Henna Riikka