Lentoapu-v-white-kopi.png

SAS:n lennon myöhästyminen

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

SAS:n lennon myöhästyminen

Lentoavun blogi auttaa ymmärtämään, mitä oikeuksia sinulla on lentomatkustajana, kun lentosi on myöhässä tai peruttu. Tässä artikkelissa annamme neuvoja, joista voi olla hyötyä, kun lentomatkasi SAS:lla viivästyy. Artikkelissa kerromme muun muassa, miten voit saada SAS:lta korvauksen, jos lentosi on myöhässä tai perutaan kokonaan.

Selvittääksesi, onko sinulla oikeus rahalliseen korvaukseen lennon myöhästymisestä tai peruuntumisesta, sinun on hyvä perehtyä muutamiin sääntöihin ja lentomatkustajan oikeuksiin. Jos lentosi on myöhästynyt, ensimmäiseksi on selvitettävä, kuinka monta tuntia myöhässä saavuit määränpäähäsi. Lento on saapunut määränpäähänsä, kun lentokoneen ovet on avattu ja matkustajat ovat saaneet luvan poistua koneesta. Jos lentosi saapuu määränpäähänsä yli kolme tuntia myöhässä, sinulla voi olla oikeus vakiokorvaukseen menetetystä ajastasi – kerromme tästä lisää kuvan alapuolella.

Lennon lähdön viivästyminen puolestaan oikeuttaa tiettyihin etuuksiin lähtökentällä:

Sinulla on oikeus ilmaiseen ruokaan ja virvokkeisiin odotteluaikana, jos lentosi on yli 2 tuntia myöhässä alle 1 500 kilometrin lentomatkalla, yli 3 tuntia myöhässä 1 500–3 500 kilometrin matkalla tai yli 4 tuntia myöhässä yli 3 500 kilometrin pituisella lentomatkalla. Jos lennon lähtö viivästyy yli 5 tuntia, lentoyhtiön on niin halutessasi hyvitettävä alkuperäisen lipun hinta, tai jos matka on jo alkanut, kuljetettava sinut takaisin lähtökentälle. Lentoyhtiön on lisäksi lain mukaan tarjottava yöpyminen sekä maksettava mahdolliset lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset siinä tapauksessa, että yöpyminen on lentomatkan viivästymisen vuoksi välttämätöntä.

SAS Flyforsinkelse

Jos lento saapuu määränpäähänsä yli 3 tuntia myöhässä, sinulla on oikeus lentomatkan pituuden mukaan määräytyvään rahalliseen vakiokorvaukseen. Korvaussumma on alle 1 500 kilometrin pituisista lentomatkoista 250 €, 1 500–3 500 kilometrin matkoista 400 € ja yli 3 500 kilometrin pituisista matkoista 600 €. Jos lento suuntautuu EU:n ulkopuolelle, korvaussumma saattaa puolittua, jos lento myöhästyy vain 3–4 tuntia.

Jos lentomatkan viivästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, esimerkiksi huonosta lentosäästä tai laittomasta työtaistelusta, oikeutta vakiokorvaukseen ei ole.

Korvaus SAS:lta

Jos lentomatkan viivästymisestä on syntynyt ylimääräisiä kuluja, esimerkiksi uusista lentolipuista tai ylimääräisistä hotelliyöpymisistä, lentoyhtiötä voi vaatia korvaamaan kustannukset.

SAS:n on maksettava korvaukset käteisellä tai tilisiirrolla. Jos lentoyhtiö ehdottaa korvaukseksi lahjakorttia, matkustajan on annettava siihen kirjallinen suostumuksensa.

On tärkeää, että säilytät kaikki kuitit ja asiakirjat, jotka liittyvät lentomatkasi viivästymiseen. Kaikista ylimääräisistä kustannuksista on oltava kuitit tallella, jotta niistä voi hakea korvausta.

Jos SAS ei suostu maksamaan korvausta, johon sinulla mielestäsi on oikeus, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan – tai voit saada apua Lentoavun juristeilta täyttämällä korvaushakemuksemme osoitteessa lentoapu.fi.

Kirjoittaja: Henna Riikka