Lentoapu-v-white-kopi.png

Yleisimmät väärinkäsitykset lentojen viivästymiskorvauksista

September 2023

Viimeisin kirjoitus

Yleisimmät väärinkäsitykset lentojen viivästymiskorvauksista

September 2023

Yleisimmät väärinkäsitykset lentojen viivästymiskorvauksista

 

Lentojen myöhästymiset ovat ärsyttävä osa matkustamista, ja kun niitä sattuu, sinun pitäisi tietenkin hakea korvausta kokemastasi haitasta. Lentomyöhästymiskorvauksen hakuprosessi voi kuitenkin olla hämmentävä ja väärinkäsiä sattuu usein. Tässä kirjoituksessa avaamme ja selvennämme joitakin yleisimmistä väärinkäsityksistä lennon viivästymisestä maksettaviin korvauksiin liittyen, jotta sinun on helpompaa edetä asiasi kanssa - ja saada korvaus, johon sinulla on oikeus.

 

1. Kaikki viivästymiset oikeuttavat korvaukseen

Tämä on yksi yleisimmistä lentojen viivästymiskorvauksia koskevista väärinkäsityksistä. Totuus on, että kaikki viivästymiset eivät oikeuta korvaukseen. Korvaukseen oikeuttava viivästys johtuu yleensä tilanteesta, johon lentoyhtiö olisi voinut vaikuttaa, kuten teknisistä ongelmista tai miehistön puutteesta. Myöhästymiset, jotka johtuvat esimerkiksi säästä tai poikkeuksellisista olosuhteista, kuten lakoista tai poliittisista levottomuuksista, eivät yleensä oikeuta korvaukseen.

 

2. Korvaus on kiinteä

Lennon viivästymiskorvaukselle ei ole olemassa kiinteää korvaussummaa, sillä se riippuu useista tekijöistä, kuten lentomatkasta ja viivästyksen pituudesta. EU:n matkustajien oikeuksia koskeva asetus sisältää joitakin suuntaviivoja, joita sovelletaan kaikissa EU-maissa. EU:n sääntöjen mukaan sinulla voi esimerkiksi olla oikeus saada enintään 600 euron suuruinen korvaus lennon pitkästä viivästymisestä. Huomaathan, että EU:n ulkopuolisissa maissa on erilaiset säännöt ja määrät.



3. Korvausta on haettava välittömästi

Vaikka on tärkeää olla ajoissa liikkeellä, kun lento viivästyy, EU-maassa voit yleensä hakea korvausta enintään 3 vuotta lennön viivästymisen tapahduttua. Tähän sääntöön on kuitenkin joitakin poikkeuksia. Tästä huolimatta, mikäli olet vasta äskettäin huomannut, että olet oikeutettu korvaukseen, on silti mahdollista, että voit saada rahasi takaisin. On kuitenkin tärkeää, että olet kärsivällinen ja seuraat korvausvaatimuksesi etenemistä säännöllisesti varmistaaksesi, että se käsitellään, jos haet korvausta lentoyhtiön kautta itse.

 

 

4. Asiakirjoja ei tarvita

Tämä on harhaluulo - oikeat asiakirjat ovat välttämättömiä, kun haet korvausta lennon viivästymisestä. Niihin kuuluvat esimerkiksi lippu, boarding pass, kuitit viivästyksestä aiheutuneista kuluista ja kirjeenvaihto lentoyhtiön kanssa. Ilman näitä asiakirjoja voi olla vaikeaa todistaa tapaukseesi liittyviä seikkoja ja saada ansaitsemaasi korvausta.

 

5. Korvausta on haettava lentoyhtiön kautta

Monet ihmiset luulevat virheellisesti, että he voivat hakea korvausta vain suoraan lentoyhtiöltä, mutta jos lentosi myöhästyy tai peruuntuu, voit saada apua myös meiltä. Me Lentoavulla olemme erikoistuneet lentojen myöhästymisiin liittyviin korvaustapauksiin ja voimme hoitaa koko prosessin puolestasi. Monet asiakkaamme hyötyvät palvelustamme erityisesti, kun heillä ei ole aikaa tai kokemusta korvausvaatimusten käsittelystä - me hoidamme tapauksesi, vaikka se pitäisi viedä oikeuteen asti.


 

 

Mitä voimme tehdä puolestasi?

 Lentojen viivästymiskorvausten periaatteiden ymmärtäminen on tärkeää, jotta prosessissa voidaan edetä oikein. Jos lentosi viivästyy tai peruuntuu, voit lisätä mahdollisuuksiasi saada korvaus, johon sinulla on oikeus. 

 

Lentoapu on auttanut yli 270.000 lentomatkustajaa hakemaan korvausta - olemme valmiita auttamaan sinuakin.

 

 

Onko lentosi myöhässä?

Luo tapauksesi täällä.

Kirjoittaja: Frederik Hedegaard