Lentoapu-v-white-kopi.png

Kuluttajan oikeudet pakettimatkoilla – Lue oikeuksistasi

October 2024

Viimeisin kirjoitus

Oletko valmis kesälomalle? Tässä ovat oikeutesi lennoilla.

October 2024

Kuluttajan oikeudet pakettimatkoilla

Jos kohtaat lennon viivästyksen tai peruutuksen pakettimatkasi yhteydessä, on tärkeää tietää muutamia seikkoja. Et ole välttämättä  oikeutettu korvaukseen. 

 

Pakettimatka tarkoittaa sitä, että ostat yhdistelmän kahta tai useampaa matkailupalvelua saman matkan tai loman aikana. Tähän voi sisältyä esimerkiksi kuljetus-, majoitus- tai autonvuokrauspalveluita. Pakettimatka voi olla joko valmis paketti tai sinulle räätälöity.

 

Matkasi luokitellaan pakettimatkaksi, jos:

  • Varatessasi matkailupalveluita, ne yhdistettiin myyjän, kuten matkanjärjestäjän, verkkosivuston tai fyysisen matkatoimiston kautta, tai varasit ne yhdellä sopimuksella. 

 

Tai 

 

  • Varatessasi matkailupalveluita erillisinä sopimuksina eri palveluntarjoajilta,  jokin seuraavista ehdoista täyttyy: 
    • Ostat palvelut yhdeltä tarjoajalta 
    • Palvelut myydään kiinteällä paketti-hinnalla 
    • Palvelut markkinoidaan tai myydään "pakettina" 
    • Palvelut kootaan tarjoajalta, joka antaa mahdollisuuden valita eri vaihtoehdoista. 
    • Ostat "click-and-mix" -paketin, jossa ostat palveluita eri tarjoajilta saman verkkovarausjärjestelmän kautta.

 

Oikeutesi kuluttajana pakettimatkoilla riippuu varauksestasi

Jos pakettimatkaasi tulee muutoksia, on hyvä tehdä valitus suoraan matkanjärjestäjälle, vaikka muutokset koskisivat lentoyhtiötä. Voit kuitenkin myös valittaa suoraan lentoyhtiölle.  

 

Jos pakettimatkasi aikana lentosi peruutetaan tai viivästyy, sinulla on oikeus korvaukseen, sillä EU-kansalaisena kuulut EU-asetuksen 261/2004 piiriin. Säännöt ovat samat sekä lentojen peruutuksissa että viivästyksissä, ja voit saada korvauksen, joka voi olla jopa 600 euroa lennon pituudesta riippuen.

 

Oikeutesi kuluttajana pakettimatkoilla

Pakettimatkojen kuluttajaoikeudet perustuvat EU-asetukseen 2015/2302. Kaikki pakettimatkoihin liittyvät oikeudet on määritelty alla. 

 

Huomaa, että Lentoapu auttaa vain lentojen muutoksissa, peruutuksissa ja viivästyksissä, ei hotelleissa, muissa kuljetuksissa tai vastaavissa palveluissa. 

 

Oikeutesi lennon viivästyessä pakettimatkalla

Jos lentosi viitvästyy pakettimatkasi aikana, sinulla on yleensä oikeus korvaukseen. Korvaus vaihtelee 250 eurosta 600 euroon, jos saavut kohteeseesi vähintään kolme tuntia myöhemmin kuin oli tarkoitus. 

 

Korvauksen saamiseksi viivästyneestä lennosta, seuraavien ehtojen on täytyttävä: 

  • Check-in oli tehty ajallaan 
  • Lentosi viivästyi viimeisen kolmen vuoden aikana 
  • Lentoyhtiö oli vastuussa viivästyksestä 
  • Lentosi lähti EU- alueelta (riippumatta lentoyhtiöstä) tai saapui EU-alueelle 
  • (jos kyseessä on eurooppalainen lentoyhtiö).

 

Oikeutesi peruttujen lentojen suhteen pakettimatkoilla

Jos lentosi peruutetaan ollessasi pakettimatkalla, voit silti olla oikeutettu korvaukseen, joka voi olla jopa 600 euroa.  

 

Oikeutesi kuluttajana pakettimatkoilla, kun lentosi perutaan: 

  • Sinulla on oikeus saada koko lipun hinta takaisin 
  • Jos peruttu lento on osa välilaskullista matkaa, sinulla on oikeus joko: 
    • Paluulippuun alkuperäiseen lähtöpaikkaasi mahdollisimman pian, tai 
    • Uuteen lippuun lopulliseen kohteeseesi niin pian kuin mahdollista. 
  • Jos lentoyhtiö ei voi tarjota pikaista lähtöä, heidän on maksettava matka toisen lentoyhtiön kautta tai järjestettävä uusi lento myöhemmin, jos sinulle sopii.  

 

Lisäksi saatat olla oikeutettu ruokaan, juomiin, kuljetukseen ja majoitukseen riippuen peruutuksen vaikutuksista.

 

Tarvitsetko apua korvauksen saamisessa tai onko sinulla kysymyksiä oikeuksistasi pakettimatkoilla? Voit hakea korvausta kolmessa minuutissa Lentoavun kautta tai lähettää meille sähköpostia osoitteeseen [email protected].

Kirjoittaja: Sine Wainoe