Lentoapu-v-white-kopi.png

Lentoyhtiön lakko – Lue tästä oikeudestasi korvaukseen

October 2024

Viimeisin kirjoitus

Oletko valmis kesälomalle? Tässä ovat oikeutesi lennoilla.

October 2024

Lentoyhtiön lakko: Pahin peruuttamisen muoto

Olet saanut juuri viestin: Lentoyhtiön lakko on alkanut! Tilanne on varmasti turhauttava sekä ärsyttävä, ja herättää samalla monia kysymyksiä. Voitko saada korvausta lentoyhtiön lakosta johtuvista viivästyksistä tai peruutuksista? Mitkä ovat oikeutesi lakon aikana? Ja miten voit vaatia sinulle kuuluvan korvauksen? 

 

Lentoavulla olemme varmistaneet, että saat selkeän yleiskatsauksen kaikista oikeuksistasi lentoyhtiön lakon aikana. Löydä vastaukset kaikkiin kysymyksiisi alta.

Strejke Frankfurt lufthavn laver flyaflysning

(Photo: Fraport AG)

 

Voinko saada korvausta lentoyhtiön lakon aikana?

Lentoyhtiön lakon aikana voi olla vaikeaa selvittää, mikä kuuluu korvauksen piiriin ja mikä ei. Asianajajamme ovat kuitenkin tehneet EU-asetuksesta ymmärrettävämmän tässä oppaassa. 

 

Lentomatkustajana sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen, jos lentosi peruuntuu tai viivästyy lakon vuoksi, mutta tämä riippuu lakon luonteesta. Korvauksen saaminen riippuu siitä, onko lakko lentoyhtiön hallinnassa. Et voi saada korvausta, jos lakko johtuu lentokentän työntekijöistä. Sen sijaan, jos lakko koskee lentoyhtiön omia työntekijöitä, kuten lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa tai lentoteknikkoja, sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen.

 

Kuinka erottaa erilaiset lakot toisistaan

Oikeutesi lentoyhtiön lakon aikana riippuvat lakon tyypistä, joka voi olla joko: 

 

  • Sisäinen: Lentoyhtiön omaan henkilöstöön liittyvät lakot ovat lentoyhtiön vastuulla. Tämä kattaa esimerkiksi lentäjien ja matkustamohenkilökunnan lakot sekä myös lakot, joissa on mukana lentoyhtiön omistaman matkatavaroiden käsittelystä vastaavan yrityksen työntekijöitä. 
  • Ulkoinen: Ulkoiset lakot ovat niitä, jotka eivät liity lentoyhtiön omaan henkilöstöön, eikä lentoyhtiö ole niistä vastuussa. Nämä lakot luokitellaan "poikkeuksellisiksi olosuhteiksi." Esimerkkejä näistä ovat lentokentän turvahenkilöstön ja matkatavaroiden käsittelijöiden lakot. 

 

Sinulla on oikeus korvaukseen lentoyhtiön lakon vuoksi vain, jos lakko koskee lentoyhtiön omaa henkilöstöä. 

 

Alla olevassa taulukossa verrataan näitä lakkotyyppejä toisiinsa.

 

Milloin minulla on oikeus korvaukseen lentoyhtiön lakon aikana?

Sinulla on oikeus korvaukseen lentoyhtiön lakon aikana, jos: 

 

  • Lentoyhtiön lakko häiritsi lentoasi. 
  • Lentosi myöhästyi vähintään 3 tuntia tai se peruutettiin alle 14 päivää ennen lähtöä. 
  • Lentosi lähti EU-maasta tai kyseessä oli eurooppalaisen lentoyhtiön lento, joka saapui EU-maahan. 
  • Lentovarauksesi oli vahvistettu. 
  • Häiriö tapahtui viimeisten 3 vuoden aikana. 
  • Otit korvaavan lennon ja uusi saapumisaika poikkesi merkittävästi alkuperäisestä saapumisajasta. 
  • Lakko koski lentoyhtiön omaa henkilökuntaa, kuten lentäjiä, lentokoneinsinöörejä tai matkustamohenkilökuntaa. 
  • Lakko oli ulkoinen, ja lentoyhtiö oli jo tietoinen siitä, mutta ei ilmoittanut asiasta ajoissa tai ei yrittänyt vähentää viivästystä.

 

Kuinka paljon voin saada korvausta lentoyhtiön lakon aikana?

Voit olla oikeutettu jopa 600 euron korvaukseen matkasi pituudesta riippuen. Yleisesti ottaen korvauksiin sovelletaan samoja sääntöjä kuin lentojen peruuttamisen tai viivästymisen yhteydessä.

 

Milloin en ole oikeutettu korvauksiin lentoyhtiön lakon aikana?

Sinulla ei ole oikeutta korvaukseen lentoyhtiön lakon aikana, jos lentoyhtiö ei ole vastuussa lakosta. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi: 

 

  • Lentoaseman turvahenkilöstön lakko 
  • Matkatavaroiden käsittelyhenkilöstön lakko 
  • Lennonjohdon lakko 

 

Voit kuitenkin olla oikeutettu korvaukseen ulkoisen lakon aikana, jos lentoyhtiö oli tietoinen lakosta, mutta ei ryhtynyt ajoissa toimiin viivästyksen estämiseksi tai minimoimiseksi. Jos näin ei ole, sinulla ei ole oikeutta korvaukseen. 

 

Huomaathan kuitenkin, että sinulla on oikeuksia lentoyhtiön lakon aikana, vaikka se olisikin luokiteltu "poikkeuksellisiksi olosuhteiksi". Lentoyhtiön velvollisuus on varata sinulle uusi lento mahdollisimman pian. 

 

Jos lentoyhtiö viivyttää lähtöäsi, sinulla voi olla oikeus varata itse uusi lento saman tai toisen lentoyhtiön kautta ja vaatia myöhemmin korvausta uuden lipun hinnasta. Lentoapu voi auttaa sinua korvaamaan uuden lipun kustannukset tällaisissa tilanteissa.

 

Lentoyhtiön lakosta aiheutuvat ylimääräiset kulut

Lentoyhtiöillä on velvollisuus huolehtia sinusta lakon aikana. Tämä tarkoittaa, että sinulla voi olla oikeus erilaisiin palveluihin odottaessasi matkasi jatkumista. Lentoyhtiön on maksettava puolestasi muun muassa seuraavat palvelut: 

 

  • Ruoka ja juomat 
  • Majoitus 
  • Kuljetus majoituspaikan ja lentoaseman välillä 

 

Tällaisia korvauksia voi saada eri tavoin lentoyhtiön lakon aikana. Lentoapu suosittelee, että yrität ensisijaisesti hoitaa asiat suoraan lentoyhtiösi kanssa. Lentoyhtiöt tarjoavat yleensä ruokaa ja juomia vouchereiden muodossa, mutta ole tarkkana niiden kanssa, sillä ne eivät välttämättä riitä kattamaan koko viivästyksen kestoa. Tällöin sinulla voi olla oikeus täydentää summaa ja pyytää myöhemmin korvausta. 

 

Jos lentoyhtiön lakosta johtuva lennon myöhästyminen tai peruuttaminen kestää pitkään ja tarvitset majoitusta, sinulla voi olla oikeus myös siihen lentoyhtiön kustannuksella. Mikäli sinulla on oikeus majoitukseen, sinulla on myös oikeus kuljetukseen majoituksen ja lentoaseman välillä. 

 

Ymmärtääksesi miksi ylimääräiset kulut voivat muodostua haasteeksi, voit lukea Lentoavun oppaan kyseisestä aiheesta. Oppaasta löydät myös hyödyllisiä neuvoja EU-asetuksen kanssa toimimiseen voidaksesi vaatia korvausta niistä ylimääräisistä kuluista, joihin olet oikeutettu.

 

Oikeutesi lentoaseman henkilökunnan lakon aikana

Mikäli lentoaseman henkilökunta, kuten turvahenkilöstö, on lakossa, sinulla ei matkustajana ole oikeutta korvaukseen. Sinulla on silti seuraavia oikeuksia: 

 

  • Oikeus saada ruokaa ja juomaa odottaessasi. 
  • Oikeus saada uusi varaus toiselle lennolle.

 

Mihin olet oikeutettu, kun lentoyhtiö tai lentoasema on lakossa?

Valitettavasti et ole aina oikeutettu korvaukseen, jos lentosi on viivästynyt tai peruttu lakon vuoksi. Voit kuitenkin esittää lentoyhtiöille korvausvaatimuksia, jotka perustuvat huolenpitovelvoitteeseen. Tämä voi oikeuttaa sinut saamaan korvausta matkasi aikana syntyneistä ylimääräisistä kuluista. 

 

Oletko epävarma siitä minkälaisesta lakosta on kyse? Tai arvotko, onko matkasi oikeutettu korvaukseen? Älä epäröi ottaa yhteyttä meihin sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai vaadi korvausta vain kolmessa minuutissa!

Kirjoittaja: Sine Wainoe