Lentoapu-v-white-kopi.png

Lufthansan lennon myöhästyminen

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Lufthansan lennon myöhästyminen

Kun loma pitkän odotuksen jälkeen vihdoin koittaa, on ikävää odotella viivästynyttä lentoa lentokentällä. Pientä lohtua tilanteeseen tuo kuitenkin tieto siitä, että lentokentällä vietetystä menetetystä ajastaan voi saada korvauksen.

Lentoapu auttaa saamaan lennon myöhästymisestä tai peruuntumisesta korvauksen, johon olet oikeutettu.

Tässä artikkelissa saat tietoa Lufthansasta ja siitä, mitä voit tehdä, jos kohtaat matkallasi ongelmia. Jos lentomatkasi Lufthansalla on viivästynyt, jatka lukemista.

Tietoa Lufthansasta

Lufthansan tarina alkaa vuodesta 1929, jolloin se aloitti Saksan kansallisena lentoyhtiönä. Vuonna 1945 lentoyhtiön toiminta lakkautettiin toisen maailmansodan jälkeen Saksassa voimaan tulleiden monien rajoitusten vuoksi. Nykyinen Lufthansa aloitti toimintansa vasta vuonna 1953, kun uusi Flugtag-niminen lentoyhtiö sai oikeudet käyttää Lufthansan tuotemerkkiä tavoitteenaan perustaa Saksaan uusi kansallinen lentoyhtiö. Nykyisin Lufthansa on yksi Euroopan suurimmista lentoyhtiöistä. Sen laivastossa on 274 lentokonetta, ja tilauksessa on 157 konetta.

Lufthansan kotipaikka on Kölnissä, mutta lentoyhtiö on suunnitellut siirtävänsä sen Frankfurtiin, sillä Frankfurtin lentokenttä toimii jo nyt yhtiön keskeisenä solmukohtana. Monet lentoyhtiön toiminnoista on jo sijoitettu Frankfurtiin, ja kaikkien toimintojen siirtämisestä samaan paikkaan olisi lentoyhtiölle etua.

Lufthansa oli keskeinen toimija Star Alliance -lentoyhtiöallianssia perustettaessa. Star Alliance on nykyisin yksi maailman suurimmista lentoyhtiöalliansseista. Kun lennät Lufthansalla, pääset allianssin jäsenenä nauttimaan monista eduista. Star Alliancen lisäksi Lufthansa tarjoaa Miles & More -kanta-asiakasohjelman, jossa voit ansaita pisteitä sen perusteella, kuinka usein ja miten pitkälle lennät. Miles & More tarjoaa esimerkiksi pääsyn loungeen, ja kanta-asiakkaana voit viedä lennolle enemmän matkatavaroita. Pisteitä voi ansaita myös Lufthansan monien tytäryhtiöiden lennoista.

Lufthansan lennon myöhästyminen

Kaikkien eurooppalaisten lentoyhtiöiden on noudatettava EU-asetusta 261/2014 lentomatkustajan oikeuksista. Asetus turvaa lentomatkustajan oikeudet, kun lento on myöhässä tai peruttu, ja se koskee myös Lufthansaa. Voit siksi hakea korvausta, jos lentomatkasi Lufthansalla viivästyy. Korvaus määräytyy lentomatkan suunnitellun pituuden perusteella ja riippuu siitä, kuinka paljon myöhässä saavuit lopulliseen määränpäähäsi. Suosittelemme siksi, että perehdyt oikeuksiisi lennon myöhästyessä tai peruuntuessa ennen kuin haet korvausta lentoyhtiöltä.

Tämä niin kutsuttu vakiokorvaus on korvaus menetetystä ajastasi. Sen lisäksi sinulla on oikeus saada ilmaiseksi ruokaa ja virvokkeita odotteluaikana, jos alle 1 500 kilometrin lentomatka viivästyy yli 2 tuntia, 1 500–3 500 kilometrin matka viivästyy yli 3 tuntia ja yli 3 500 kilometrin pituinen lento viivästyy yli 4 tuntia.

Flyforsinkelse med Lufthansa

Jos lento on yli 5 tuntia myöhässä, huolimatta suunnitellun lentomatkan pituudesta, sinulla on oikeus vaatia lentoyhtiötä hyvittämään alkuperäisen lentolippusi hinta. Jos lentosi myöhästyy, kun matka on jo alkanut, ja myöhästyt sen vuoksi esimerkiksi jatkolennoltasi, sinulla on oikeus päästä takaisin lähtökentälle. Jos sinulle syntyy ylimääräisiä kustannuksia matkan uudelleenreitittämisestä tai vaikkapa ylimääräisestä hotelliyöpymisestä paluulennon viivästymisen vuoksi, nämä kulut korvaa lentoyhtiö. Sen on myös korvattava mahdolliset lentokentän ja majoituksen väliset kuljetukset.

Lufthansan lennon peruuntuminen

Jos lentosi on peruttu, etkä ole saanut siitä tietoa ajoissa, sinulla voi olla oikeus korvaukseen. Peruuntumisia koskevat nimittäin samat säännöt kuin myöhästymisiä. Sinulla on lisäksi oikeus saada ruokaa ja virvokkeita, ja lentoyhtiön on korvattava mahdolliset uudelleenreitityksestä syntyneet kustannukset sekä tarjottava tarvittaessa majoitus ja maksettava lentokentän ja hotellin väliset kuljetukset.

Korvaus Lufthansalta

Sinulla on mahdollisuus hakea lentoyhtiöltä rahallista korvausta, kun lento on myöhässä tai peruttu. Korvaussumma riippuu matkan pituudesta. Voit hakea korvausta kaikista yli 3 tunnin myöhästymisistä.

Alle 1 500 kilometrin pituisista viivästyneistä lentomatkoista voi hakea 250 euron korvausta, 1 500–3 500 kilometrin pituisista matkoista 400 euron korvausta, ja yli 3 500 kilometrin pituisista viivästyneistä lentomatkoista 600 euron suuruista korvausta.

Kun haet korvausta myöhästyneestä lennosta, lentoyhtiöllä on oikeus puolittaa korvaus, jos se on reitittänyt lentosi uudelleen niin, että saavut määränpäähäsi samoihin aikoihin kuin olisit saapunut alkuperäisen matkasuunnitelmasi mukaan.

Voit hakea korvausta lentoyhtiöltä vain silloin, jos lentomatkan viivästyminen on johtunut lentoyhtiön hallinnassa olevista tekijöistä. Korvausta ei voi saada, jos lentomatkan ongelmat ovat johtuneet poikkeuksellisista olosuhteista, kuten huonosta lentosäästä, lentokiellosta tai työtaistelusta.

Jos Lufthansa tarjoaa korvaukseksi alennuskuponkeja tai lahjakortteja, sinun on annettava siihen kirjallinen suostumuksesi ennen kuin ratkaisua voidaan pitää korvauksena.

Jotta Lentoapu voi edustaa sinua korvauksen hakemisessa lentoyhtiöltä, on tärkeää, että säilytät kaikki lentoyhtiöltä saamasi tiedot ja asiakirjat sekä ylimääräisistä ostoksista saamasi kuitit, jotka liittyvät lentomatkasi viivästymiseen. Osoitteessa lentoapu.fi voit käyttää ilmaista laskuriamme ja tarkistaa korvaussumman. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon +358 9 4272 7070. Autamme mielellämme korvauksen hakemisessa ja vastaamme kysymyksiisi.

Kirjoittaja: Henna Riikka