Lentoapu-v-white-kopi.png

Sähkölentokoneiden kehitys takkuaa – toistaiseksi

November 2019

Viimeisin kirjoitus

Tutustu Euroopan parhaisiin joulumarkkinoihin oppaassamme

November 2024

Sähkölentokoneiden kehitys takkuaa – toistaiseksi

Elon Musk valoi meihin uutta uskoa sähköautoihin. Amerikkalainen miljardööri-yrittäjä on kehittänyt markkinoiden innovatiivisinta akkuteknologiaa. Seuraavaksi tieteessä yritetään ottaa askelia kohti akkukäyttöisiä matkustajalentokoneita. Kehitystyötä tehdään eri puolilla maailmaa.

Lentokonejätti Boeing kehittää yhteistyössä Zunum Aeron kanssa ensimmäistä kaupallista sähkölentokonetta. Isossa-Britanniassa halpalentoyhtiö Easyjet on käynnistänyt yhteistyön akkuteknologiaa kehittävän Wright Electric -startup-yrityksen kanssa. Norjassa valtionyhtiö Avinorin sähkölentokone lensi ensimmäisen lentonsa kesällä 2018.

 

Akku painaa enemmän kuin lentokone

Kehityksen esteenä on kuitenkin suuri haaste, nimittäin akkujen energiatiheysLentoapu.fi on haastatellut Tanskan Aalborgin yliopiston energiainstituutin sähkötekniikan lehtoria Peter Omand Rasmussenia sähkölentokoneiden tulevaisuudesta.

– Jotta lentokone voisi lentää nykytekniikan avulla tavallisen keskipitkän matkan, vaaditaan akkuyksikkö, jonka paino on 130 tonnia. Se on enemmän kuin lentokoneen paino lähdössä, Peter Omand Rasmussen kertoo.

Akkujen on oltava tarpeeksi tehokkaita, jotta ne voivat nostaa oman painonsa lisäksi lentokoneen matkustajineen. Tämä on merkittävä ongelma, koska nykyiset akut ovat niin painavia.

Sähkökäyttöisten lentokoneiden akkujen energiatiheyden on oltava vieläkin suurempi kuin kaikista moderneimmissa litiumakuissa, joita käytetään esimerkiksi Teslan S-mallissa, Peter Omand Rasmussen sanoo. Teslan akku painaa jopa 530 kiloa ja muodostaa siten suuren osan auton painosta.

 

Kenellä on varaa sähkölentokoneisiin?

On toinenkin tekijä, joka toistaiseksi estää meitä lentämästä etelään sähkölentokoneen siivin. Nimittäin raha. Tehokkaat akut maksavat omaisuuden – tämän ovat huomanneet esimerkiksi Teslasta unelmoivat kuluttajat.

Uusimpien Tesla-mallien akkujen tuotantohinta on lähes 15 000 euroa, Rasmussen kertoo. Jos sähkölentokoneiden akkuja voisi valmistaa samaan kilohintaan kuin Teslan akkuja, lentokoneen 130 tonnia painavan akkuyksikön hinnaksi tulisi n. 3,5 miljoonaa euroa – tosin sen teho ei edes vielä riittäisi lentämään lentokonetta.

Akkulentokoneisiin liittyy vielä kolmaskin ongelma, Peter Omand Rasmussen kertoo. Nykyisin matkustaja saa ottaa lentokoneeseen mukaan kaksi tietokoneen akkua. Akut toimivat hyvin lennolla, mutta lentokoneen ulkopuolella on -55 astetta pakkasta, ja se tietää akuille ongelmia.

Siksi tarvitaan paljon eristeitä – ei pelkästään matkustamoon vaan myös lentokoneen ympärille. Eristettyjen tilojen lämmittäminen vaatii lisää akkutehoa, ja kierre on valmis.

– Kuka tietää, uusi vallankumouksellinen akkuteknologia, jossa akkujen energiatiheys on riittävä, saattaa yhtäkkiä nähdä päivänvalon, Peter Omand Rasmussen toteaa toiveikkaana.

 

"Hybridilentokone on pelkkä PR-kikka"

Peter Omand Rasmussenin mukaan menee pitkään, ennen kuin sähkölentokone on kilpailukykyinen vaihtoehto nyt käytössä oleville polttomoottoreille.

Yksi maailman suurimmista lentokoneiden valmistajista yrittää parhaillaan kehittää kaupallista hybridilentokonetta. Boeingin yhteistyökumppani Zunum Aero odottaa voivansa myydä hybridilentokoneita 2020-luvun puoleenväliin mennessä.

– Olen sitä mieltä, että puheet hybridi- ja sähkölentokoneista ovat lähinnä pelkkä PR-kikka. Minun on vaikea uskoa hybridilentokoneisiin, Peter Omand Rasmussen toteaa.

– Hybridilentokoneisiin siirtymällä ei välttämättä voiteta juuri mitään. Jos tarkoituksena on tehdä lentämisestä ympäristöystävällisempää, parempi vaihtoehto on aloittaa maan pinnalta ja pienentää lentokenttien ympäristöjalanjälkeä. Se on jo nyt teknisesti mahdollista. Vaihtoehtona on kompensoida lentämistä istuttamalla puita tai käyttämällä biopolttoaineita, Peter Omand Rasmussen sanoo.

Lentoapu.fi on ollut yhteydessä sähkölentokoneiden mahdollisuuksia selvittäviin lentoyhtiöiden yhteistyökumppaneihin kysyäkseen, ovatko niiden puheet hybridilentokoneista pelkkä PR-kikka. Valitettavasti yksikään niistä ei halunnut antaa lausuntoa.

Aika näyttää, toteutuvatko lentokoneiden valmistajien kunnianhimoiset tavoitteet. Toistaiseksi näyttää kuitenkin siltä, että teet vielä pitkään matkasi lentokoneilla, joissa on polttomoottori.

 

Tietoikkuna: Lentoapu.fi

  • Lentoavun tanskalainen emoyhtiö on auttanut lentomatkustajia saamaan lentoyhtiöiltä korvauksia lentomatkojen viivästymisistä vuodesta 2014 alkaen.
  • Lentoapu ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt käsittelevät parhaillaan yhteensä yli 3 000:ta aktiivista lentoyhtiöille tehtyä korvaushakemusta.
  • Lentoapu ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt ovat auttaneet jo yli 125 000 lentomatkustajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Kirjoittaja: Philip Brechmann