Lentoapu-v-white-kopi.png

Lentoavun pikaopas ylimääräisistä kuluista

December 2018

Viimeisin kirjoitus

Lennon peruuntuminen koronaviruksen vuoksi

March 2020

Lentoavun pikaopas ylimääräisistä kuluista

Missä tilanteissa lennon myöhästymisestä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset korvataan?

Lentoapu on tehnyt pikaoppaan, joka vastaa tähän ja moniin muihin kysymyksiin.

 

Ylimääräiset kustannukset ovat monimutkainen kysymys

Jos lentosi on myöhässä, peruttu tai ylibuukattu, sinulla voi olla oikeus vakiokorvaukseen. Voit lukea lisää oikeudestasi korvaukseen myöhästymis- tai peruutustilanteessa täältä. Lisäksi sinulla voi olla oikeus saada korvaus lennon myöhästymisestä tai peruutuksesta aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista. Tästä on säädetty samassa asetuksessa, jonka perusteella voit olla oikeutettu vakiokorvaukseen, kun lentosi on myöhässä tai peruttu. Kyseessä on EU-asetus, josta voit lukea lisää täältä.

Myöhästyneistä lennoista saatavista korvauksista annettu asetus saattaa olla vaikeatajuinen, mutta ilman perusteellista ymmärrystä alan lainsäädännöstä sääntöjä ylimääräisten kustannusten hyvittämisestä on lähes mahdotonta ymmärtää. Tämä johtuu siitä, että asetuksen osio lentojen myöhästymisestä tai peruuntumisesta maksettavista vakiokorvauksista on huomattavasti johdonmukaisempi kuin osio, jossa käsitellään ylimääräisiä kustannuksia. Asetuksessa todetaan ainoastaan, että ylimääräiset kustannukset korvataan siinä tapauksessa, että ne ovat kohtuullisia.

Asetus on muotoiltu näin siksi, että on mahdotonta asettaa ylimääräisille kustannuksille kiinteää kattoa, joka olisi sama maailman kaikilla lentokentillä. Esimerkiksi Lontoon Gatwickin lentokentällä kohtuulliset kustannukset ovat aivan toista luokkaa kuin vaikkapa pienellä eteläamerikkalaisella lentokentällä. Niin loogista kuin tämä onkin, kohtuullisten kustannusten määrä on silti aina tulkinnanvarainen kysymys. Niistä tehtävät päätökset perustuvatkin suurelta osin ennakkoratkaisuihin, jotka täytyy tuntea. Useamman vuoden ja yli 125 000 tapauksen myötä meillä on asiasta paljon tietoa, ja voimme siksi tarjota tämän pikaoppaan.

 

Pikaopas

Pikaoppaassamme vastaat kolmeen kysymykseen. 1: Oikeuttaako myöhästyminen ylimääräisten kustannusten korvaamiseen? 2: Ovatko ylimääräiset kustannukset korvattavia kustannuksia? 3: Sisältävätkö kuittisi vaadittavat tiedot kustannuksista?

Asetuksen tapaan myöskään pikaoppaassamme ei oteta kantaa siihen, milloin kustannukset ovat kohtuullisia. Annamme kuitenkin yhden yleispätevän neuvon kaikille, jotka pohtivat, ovatko myöhästymisestä heille aiheutuneet ylimääräiset kustannukset kohtuullisuuden rajoissa:

- Jos olet yrittänyt ottaa yhteyttä lentoyhtiöön tai jos olet käyttänyt hankinnoissasi tervettä järkeä, olemme valmiita ajamaan asiaa puolestasi.

 

Kohta 1: Oikeuttaako myöhästyminen korvaukseen?

Jotta olisit oikeutettu ylimääräisten kustannusten hyvittämiseen, lennon myöhästymisen on tapahduttava tietyissä olosuhteissa.

Koska kyseessä on EU-asetus, sitä ei ole mahdollista soveltaa kaikissa tilanteissa. Alla on kuvaus neljästä erilaisesta tilanteesta:

Tabel over hvor når din rejse er dækket af loven og du kan få dine ekstraomkostninger refunderet

Jaottelu on hyvin selkeä lukuun ottamatta kolmannen kategorian myöhästymisiä, joissa asetusta sovelletaan ainoastaan joissakin tapauksissa. Kolmannen kategorian myöhästymistapauksiin sovelletaan EU-asetusta vain silloin, kun lennon operoi EU:hun sijoittautunut lentoyhtiö. Jos oma myöhästymisesi kuuluu johonkin neljästä kategoriasta, voit siirtyä vastaamaan kohdan 2 kysymykseen.

 

Kohta 2: Ovatko ylimääräiset kustannuksesi korvattavia kustannuksia?

Asetuksen mukaan hyvitettäviä kustannuksia on kolmenlaisia: ruoka, majoitus ja kuljetus. Kaksi jälkimmäistä tulevat kysymykseen vasta silloin, kun odotusaika venyy yön yli. Voit saada hyvitystä VAIN majoituspaikan ja lentokentän välisistä kuljetuksista.

Olemme koonneet kaksi listaa ylimääräisistä kustannuksista, joiden korvaamiseen voit olla tai et ole oikeutettu.

 

Korvattavat kustannukset

Ylimääräiset kustannukset, joista voit saada korvauksen, on listattu alla.

  • ateriat ja virvokkeet
  • hotellimajoitus
  • matkat lentokentän ja majoituspaikan välillä.

 

Kustannukset, joita ei korvata

Alla on lista ylimääräisistä kustannuksista, joita ei koskaan korvata.

  • pysäköinti
  • alkoholi
  • lemmikkieläinten hoito
  • ylellinen ateriointi
  • etukäteen maksetut tapahtumat (esimerkiksi urheilutapahtumat, konsertit tms.)
  • etukäteen maksetut hotellimajoitukset ja suunnitellut kuljetukset.

Huomaathan, että lista ei ole täydellinen, vaan ei-korvattavia kustannuksia saattaa olla monia muitakin.

 

Jotta voit vaatia korvausta ylimääräisistä kustannuksistasi, tuomioistuinten vaatimuksena on, että kulut ovat syntyneet oikealla hetkellä matkan ajankohtaan nähden. Ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa tai saapumisen jälkeen syntyneistä kustannuksista ei voi saada hyvitystä. Voit siis ainoastaan vaatia korvausta ylimääräisistä kustannuksista, jotka ovat syntyneet varsinaisen matkan aikana. Olemme selkeyttäneet tätä alla olevan kaavion avulla:

Kaavio siitä, missä tilanteissa lentoyhtiö korvattava ylimääräiset kustannukset

Pääsääntönä on, että vain matkan aikana syntyneet ylimääräiset kustannukset voidaan korvata.

 

Kohta 3: Täyttävätkö kuittisi asetetut vaatimukset?

Tuomioistuimet vaativat tiettyjä tietoja ostoistasi, jotta Lentoapu voi hakea korvausta ylimääräisistä kustannuksistasi. Olemme laatineet listan tiedoista, jotka kuitissasi ON OLTAVA, jotta se täyttää asetetut vaatimukset.

 

Kuitissa on oltava seuraavat tiedot:

1: Päivämäärä ja kellonaika

2: Hinta

3: Mitä on ostettu

4: Mistä on ostettu

Jos olet oikeutettu saamaan korvauksen myöhästymisestäsi ja ylimääräisistä kustannuksistasi, Lentoapu on valmiina auttamaan korvausten hakemisessa. Voit täyttää tietosi täällä tai ottaa suoraan yhteyttä meihin täällä.

Emmekö vielä onnistuneet vastaamaan kaikkiin kysymyksiisi? Pohditko edelleen, onko sinulla oikeus saada korvaus ylimääräisistä kustannuksistasi? Lentoapu on aina valmiina auttamaan ja neuvomaan. Soita meille numeroon +358 9 4272 7070 tai lähetä sähköposti osoitteeseen [email protected]

Kirjoittaja: Henna Riikka